Innocent Until Caught 2: Guilty

Platforma: PC / Žánr: Adventure / Developer: Divide By Zero/ Vydavatel: Psygnosis / Rok: 1995


Guilty je v podstatě takovým reparátem za to, co napáchali Divide By Zero v Innocent Until Caught, tedy předchozím díle této dvoudílné mini série. Musím to tak říci, protože zatímco v Innocent Until Caught vývojáři hráče opravdu potrápili všelijakými nepravostmi v oblasti ovládání, či případnými bugy, tak v Guilty jsou všechny zásadní chyby opraveny a navíc do této adventury autoři vložili několik zajímavých nápadů a prvků, díky kterým konečně mohu říci - tohle je adventura, která stojí za to, i když není od vývojářských velikánů adventurního žánru. 


Dalo by se říci, že to ale udělali Divide By Zero kapku šalamounsky. Něco ve smyslu - "omlouváme se, všechny chyby napraveny", ale přitom interface je takřka nezměněn, jen konečně funguje. Po grafické stránce má hra v podstatě obdobnou kvalitu, jako Innocent Until Caught, nicméně bonusem budiž rozmanitější prostředí, 5 planet, které navštívíte, mnohem ucelenější příběh a více strhující průběh hry a hlavně možnost zahrát si hru za dvě postavy s různým řešením a dějem.


Na začátku hry si totiž musíte vybrat, zda chcete pokračovat v dobrodružství Jacka T. Ladda, vesmírného zlodějíčka, začínajícího jako vězeň (beztak jej z něčeho zase křivě obvinili:-), anebo hru projdete za agentku Ysanne Andropath, která Jacka T. Ladda dopadla a zatkla a má jej eskortovat svou lodí. A nutno dodat, že projití hry za jednu postavu je jen polovina toho, co v ní ve skutečnosti odehrává. V podstatě je povinností projet hru za obě postavy.


Jack z počátku unikne z cely na lodi, sabotuje svůj eskort do kriminálu a zničí lodi warp pohon. Bohužel tím však znemožní lodi dopravit se kamkoliv a tak je nutno přistát na nejbližší planetě a získat do lodi palivo pro normální pohon. A tady začne v podstatě spolupráce obou postav, které však konají své úkoly ve většině případech samostatně . A zatímco Jack plní spíše takovou tu mravenčí práci praktického rázu, agentka řeší záležitosti galaktického významu, jelikož na první planetě je zničená výzkumná základna a v počítači je zpráva o útoku nějakých alienů, kteří hrozí zničením lidstva.


Pokud tedy hrajete za Jacka, plníte příkazy agentky a většinou jde o docílení přesunu na nějakou další planetu. Ale nevidíte, co mezitím páchá agentka a jak vlastně získala informace, které nakonec dvojici hlavních hrdinů popohánějí  k odhalení toho, co vězí za vpádem alienů do lidmi ovládané galaxie. Ohrožení lidstva se stane tím hlavním, vztah agentka vs. chycený zloděj musí jít každopádně stranou, byť se obě postavy vzájemně po celou hru docela vtipně špičkují.


Jakmile zdárně dohrajete hru za Jacka, můžete hru rozjet znovu a tedy za agentku Ysanne. Tentokráte zase nevidíte, co dělá konkrétně Jack (ale ve skutečnosti už to víte, pokud jste to za něj dojeli a proto vám najednou vše začne do sebe zapadat). Zato před vámi stojí úplně jiné puzzly, s kterými se musí Ysanne poprat a kromě již známých lokací navštívíte i nějaká ta místa, kam jste se s Jackem před tím dostat nemohli. A také odhalíte pár záhad, díky kterým vám docvakne, proč během hraní za Jacka nastaly někde nějaké události. Způsobila je totiž Ysanne.


Musím říci, že mě tato dvouhra doslova nadchla. Nejen, že u mě hra rostla každou další navštívenou planetou, ale to doplnění situací během druhého hraní za druhou postavu a ty nové puzzly, mi přišly tak úžasné, že mě napadla hned jedna věc. Musím tady zmínit poslední díl jedné mnou velmi oblíbené série od královny žánru, Sierry-on-line, a tím je Space Quest 6, který byl ale pro mě bohužel obrovským zklamáním. 


Guilty i Space Quest 6 totiž vyšly ve stejném roce. A zatímco Space Quest 6 u mě vzbudil značné rozpaky, tak když jsem hrál Guilty, přicházelo mi často na mysl - sakra, proč takový nebyl právě Space Quest 6? Je to asi hodně dáno i tím, že od Space Questu 6 jsem očekával strašně mnoho, zatímco od Guilty jsem neočekával vůbec nic. Byť je docela možné, že se Divided by Zero právě sérií Space Quest inspirovali, tak dle mého názoru v roce 1995 prostě hratelností překonali poslední díl zmíněné hvězdné série od Sierry-on-line, nedá se svítit. 


A to jednoduše proto, že mě v Guilty bavilo snad všechno více. Děj, prostředí, puzzly a rébusy, hraní za dvě postavy, a taky grafika, byť byla oproti SVGAčkového Space Questu 6 stále ve standardní 256 VGA. Ale popravdě mi to retro v 256 rozlišení přišlo na oko zajímavější a působivější, než uhlazený komixový SVGA styl, který začal přicházet tehdy do módy. 


Kromě standardních VGA obrázků interiérů či povrchů planet jsou cesty mezi planetami proloženy celkem hezkou animací průletu lodi vesmírem, což překvapivě tak zastarale nevypadá. Nejpůsobivější jsou ale přistání samotná, kdy se blížíte k povrchu planety a můžete si tak vychutnat panoráma například na zasněžené hory, zelené džungle nebo pěknou futuristickou metropoli a to zase opět v pixel artu 256 barevné VGA grafiky. 

 
Když jsem to z počátku naznačil, tak co vše se vlastně ale změnilo k lepšímu oproti Innocent Until Caught? Tak hlavně zmizel ten pochybný systém průzkumu. Nyní pátráte kursorem přímo po obrazovce a textově vám naskakují popisy aktivních objektů. Ihned přímo před očima u kurzoru, ne někde v rohu v nějakém menu, jak to bylo u jedničky. Dále zmizel dvojí možný způsob průzkumu lupou a okem, zůstala jen lupa. Konečně se tady nezasekáváte v každém východu. Postup do další lokace si lze taky usnadnit klikem na šipky východů na minimapě. V inventáří si jde konečně navolit automatické seřazení předmětů vedle sebe. Takže je konec s přehrabováním se skrze věci ležící na sobě.


Obtížnost hry celkově šla také dolů, což je vzhledem k bestialitě některých puzzlů v jedničce velmi příjemné zjištění. Nedělá to hru samozřejmě dětsky snadnou, ale je to tak akorát. Musím říci, že během hraní za Jacka jsem si puzzly vyřešil sám, včetně brutalitky v podobě nalezení dvoupixelového šedého montážního klíče na šedé podlaze :-) Ani delší zádrhel s nalezením kapsy u jednoho člověka v terénu nebylo tím, co by mě zastavilo. Možná je to taky zkušeností z prvního dílu, a tak člověk tak trochu počítal, že se něco z toho objeví i zde. Pravda, během hraní za agentku k několika málo konzultacím s návodem při řešení puzzlů došlo, ale jinak jsem si hru splnil tak nějak k vlastní spokojenosti. Dohrát první díl bez návodu mi přišlo nemožné. Dokázat dohrát díl druhý skoro bez něj byla obrovská satisfakce.     


Pořád se tomu asi nechce věřit, že béčkově načatý první díl bude mít pokračování, které mě dokáže pobavit v míře, jako kdybych hrál něco od slavnějších vývojářů, ale je to tak. Opravdu mě ta hra bavila. Graficky je docela hezká, hraje při ní pěkná hudba, je solidně nadabována (byť nejsem ten, který by na dabingu lpěl), dějové záležitosti jsou napínavé a puzzly jsou zábavné a vcelku logické. 


Reparát po nepovedeném prvním díle se zdařil v podstatě na jedničku. Pár procent dolů jde možná za to, že když to vezmeme kolem a kolem, tak nelze z hlavy vytěsnit, že i když je to pěkné, tak na rok 1995 to přeci jen nemůže dosáhnout na monstrózní věci, jako byl třeba jeden z tehdejších králů adventur -  Gabriel Knight 2 nebo takový The Dig (abychom zůstali u Sci-fi), a jde tak v podstatě o retro kousek už ve své době. Nápaditost tady taky najdete jen v pár momentech, jinak se ale nezbavíte pocitu, že vše už tady stejně někdy bylo a tohle je jen další variace na dobrodružství - jsem dobrotivý gangster a putuji vesmírem, který nakonec zachráním. Ale co, jsou věci, které neomrzí :-)

Hodnocení: 85%

Ringo





















































Komentáře

  1. Zdravím, zaujímalo by ma, či by ste skôr na začiatok odporúčali dohrať hru najprv za agentku a až potom za Kačka alebo opačne, tak ako ste to hrali vy. Nebude zážitok z príbehu lepší?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. @MilDro: Z mého pohledu mi přišlo přirozenější nejprve pokračovat za hlavní postavu, za jakou jsem hrál už první díl, tedy za Jacka. Následné hraní za agentku fajn doplní okolnosti v pozadí a otevře lokace, do kterých Jack nemohl. Vlastně je tedy zajímavější to nejprve dohrát za Jacka s tím, že hráč pořádně neví a dozvídá se jen střípky z toho, co řekne agentka Jackovi a vše se dozví až druhým hraním.

      Vymazat
  2. Podpis: MilDro ;-) nie anonym

    OdpovědětVymazat
  3. Kedysi som hral demo a to ma celkom zaujalo, preto by som si rád zahral aj plnú verziu.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?