Sid Meier´s Civilization 2

Platforma: PC / Žánr: Strategy-TBS / Developer: MicroProse / Vydavatel: MicroProse / Rok: 1996


Všichni to jistě bezpodmínečně znáte. Máte osadníka, založíte jím město, ve městě vyprodukujete první obrannou jednotku, následně postavíte sýpku na skladování jídla, aby populace rostla, tržiště pro zisk financí, chrám pro vyšší spokojenost obyvatel, a knihovnu pro zvýšení výzkumné kapacity národa. Pošlete pár osadníku buď zúrodnit okolí města, vybudovat silnice, anebo někde opodál založit další město. 


Lidé jsou zvídaví, a tak zkoumáte nové  technologie od pravěku až po věk atomový. Samozřejmě zbrojíte a válčíte se soupeři, když s nimi zrovna diplomaticky nevyjednáváte, neobchodujete a neměníte si technologie. Kromě toho stavíte divy světa a pokoušíte se odletět do vesmíru, což vám zajistí vítězství ve hře, pokud dříve soupeře nevymažete z mapy třeba jadernou válkou, ale pozor pak na globální apokalypsu díky oteplování planety a roztání ledovců. 


Tohle všechno jsou tak profláknuté prvky, které znají snad všichni počítačoví hráči, kteří jen přičichli ke strategiím, zejména k tahové Sid Meier's Civilization, že je tady rozepisuji úplně zbytečně. Ale musím k nim dodat, že geniální koncept, s kterým přišel Sid Meier v prvním díle Civilization, je tady plně v prapůvodní podobě zachován, a tak hráči s druhým dílem zažili opět a zase takovou tu bezbřehou závislost a nutkání udělat ve čtyři hodiny ráno ještě jeden tah, než se člověk odebere ke spánku. Lze zde dělat tolik věcí a směřovat celý vývoj hry tolika směry, že jestli existuje něco dokonalého na pustý ostrov, co neomrzí, tak je to právě tato hra.


Když jsem v souhrnu všech dílů série u recenze na Civilization 1 psal u dílu druhého, že je pro mě největším zklamáním, bylo to asi příliš silné vyjádření, protože se stále bavíme o jedné z nejlepších strategických her vůbec, byť jí je vyčítáno, že má slabší umělou inteligenci a nahrazuje ji na vyšších obtížnostech cheatováním typu - trojnásobný bonus k produkci, bonusy k útoku a pod. Pro mnohé hráče je Civilization 2 navíc tím nejlepším dílem a docela rozumím, proč tomu tak je. Přesto jsem zklamání neskrýval a mnohde jsem jej i zmiňoval. Zejména  proto, že mi Civka 2 připadala spíše jen jako grafický remake s bonusy navíc a s následným nabobtnáním o nějaké ty datadisky (Conflicts in Civilization, Fantastic World, Multiplayer Gold Edition, Test of Time), z nichž bych mnohé klidně i oželel. Hlavně však nepřišly ty změny a vylepšení, o kterých jsem si snil po letitém hraní Civ 1


Na mysli mám hlavně vymezení hranic státu, aby vám soupeř nemohl založit město na nějakém volném políčku uprostřed vašeho území. Taky jsem tak trochu doufal v rozlišení politického a ekonomického systému, jelikož například volba režimu mezi republikou a demokracií moc nedávala logiku. V neposlední řadě jsem také přemýšlel nad tím, že by mohla být ve hře zajímavá nějaká souvislost mezi nalezišti a těžbou surovin s výrobou konkrétních komodit. Zabírání území by tak díky nálezu surovin dostalo větší význam. S hranicemi a surovinami však jako na zavolanou přišel později až díl třetí. A čtvrtý díl konečně umožnil zajímavě kombinovat politický a ekonomický systém. Ale o tom až někdy příště. V druhém díle jsme se prostě takových zásadních změn nedočkali. 


Hlavní změna je tedy ta vizuální. Už se nedíváte na placatou mapu, po které se prohánějí čtverečkové ikonky s jednoduchým náčrtkem, vyobrazujícím, o jakou jednotku se jedná. Civilization 2 využívá izometrický pohled, který umožňuje zobrazit mnohem více detailů, a tak městečka na mapě vypadají jako malinkaté modely budov, které se navíc mění dle pokroku v technologickém vývoji. Jednotky jsou detailněji provedené figurky či modely vojenské techniky. Pohled na tu hlavní herní scenérii, tedy mapu, na které posouváte jednotky, se prostě povedl na jedničku.


Bohužel v čem zašli grafici až příliš zbytečně daleko, je vyobrazení téměř všeho dalšího, k čemu se proklikáváte skrze různá menu. Když si kliknete na koncil vašich ministrů, budou na vás koukat filmově zpracované tváře. Ministr kultury je třeba Elvis. Vůbec to nevypadá dobře a nepůsobí to s hrou kompaktně. Dalším mínusem je absence stavby paláce. Ta se čas od času spustila po té, co se hráčovo počínání jevilo jako působivé a tak bylo možno za odměnu vylepšit palác. Tady ne, tady takto vylepšujete svůj trůnní sál, který je vizuálně zpracovaný obzvláště chladně. Rozšiřování paláce bylo prostě efektnější než pokládání lepšího koberce před trůn. 


Civilopedie je takový mix kreseb a bohužel i fotek. Opět to do celého vizuálu jakoby nezapadá a hra tak působí jako koláž několika grafických stylů. Něco jakoby tam patřilo, něco je tam jako pěst na oko. No a pak je tady změna v náhledu na města v režimu view. Pokus o realistickou krajinu, v které jsou naskládány prostorově zpracované modely staveb, vypadá sterilně a vůbec to nebudí tu atmosféru, jako ty kreslené městečka z jedničky, kterými navíc při dobytí, a následném obsazení, pochodovali vojáci. Reputaci tady napravuje jen přehledně a pěkně zpracované statistiky nebo diplomatické okno, v kterém sice neuvidíme tradiční kreslené portréty vůdců, ale je tady jejich pěkná malebná freska odrážející kulturu daného národu. 


Takže souhrnně ke grafice - zpracování mapy a jednotek super. Na ty panáčky, katapulty, kanóny, tančíky, bitevní lodě, městečka, pole, farmy, železnice, se kouká fakt dobře. To ostatní se bohužel nese ve snaze o modernu, jakože ukázat hráči - umíme digitalizaci a umíme i 3D, umíme multimédia. To dopadlo nemastně, neslaně, či spíše ne moc dobře. O tom, že je hra již dělaná pro Windows, a to teatrálním způsobem, ani nemluvě. Celé se to odehrává v takových typických woknech známých z Win 3.1. Místo pěkného barevného pokoukání na každý aspekt hry, od prostředí až po menu, na které jsem byl zvyklý například z Colonization nebo Master of Magic, je tady vše ve světle šedých okenních obrysech, jak kdybych měl otevřenou kancelářskou aplikaci.


Stěžejní devizou hry by měly být nějaké ty rozšíření, které by původní Civku posunuly kousek dále. V první řadě přibyly typy jednotek. Po tom asi volal každý hráč. Zejména v poslední fázi hry se velmi rozšíří taktické možnosti při vedení boje. Přibylo spousta moderních jednotek jako výsadkáři, kterými můžete obsazovat na dálku vybombardované města soupeře třeba za nějakou mořskou úžinou. K leteckým jednotkám přibyly například vrtulníky, kterými lze obcházet obranu měst a mohou bombardovat lodě v přístavech. 


Pochválit musím i větší variabilitu během ranného vývoje civilizace, kdy má každý národ nějaké jednotky se specifiky dle historických reálií. Evropské národy budou mít například rytířskou jízdu, africké národy budou mít zase jezdce na slonech. Samozřejmě jak se svět globalizuje, tak v moderní době už u každého uvidíte tank a ty rozdíly mezi národy se smazávají. Než se k tankům dopracujete, tak se jezdectvo postupně vyvíjí od rytířů ke křižákům až po kavalérii. Podobně je to s pěchotou (phalanx, kopiník, mušketýr, střelec, mariňák, mechanizovaná pěchota) či dělostřelectvem (katapult, kanón, houfnice atd.).


Zajímavý je oproti jedničce systém zásahových bodů jednotek. Jednotky, které projdou bojem, obvykle utrží nějaké rány a jsou pak slabší, což poznáte dle ukazatele hit pointů. Ty se následně zregenerují ve městech, aby mohly být nasazeny do dalších bojů zase v plné síle. Obzvláště napínavé je, když se například po divoké námořní bitvě snažíte "doplazit" s těžce poškozenými loďmi do přístavů. Poškozená loď má totiž jen poloviční počet bodů pohybu. Takže když se vám takový poškozený Bismarck, který jste budovali léta, plouží v oceánu rychlostí 2 pole za tah do nejbližšího přístavu, modlíte se, aby okolo nebyl nějaký nepřátelský křižník nebo ponorka. 


Změn doznalo i obdělávání půdy okolo měst. Zatímco v první Civce jste si vystačili s jednoduchým zavlažováním, tady přibyla druhá fáze zúrodnění v podobě budováním farem. Je to Civka 2, holt se bude zúrodňovat 2x. V třetím díle třeba už 3x :-) Jak vidíte, spousta změn je hlavně ve jménu - bude tu toho více než před tím, než že by se jakkoliv překopával systém. Samozřejmě mnohé věci přibyly navíc i pro budování samotných měst. Např. ve starověku a středověku si vystačíte s vodovodním systémem, v modernější době bude nutno pro ještě větší růst populace zařídit kanalizační systém. Přibylo tak spousta nových budov, i divů světa. A to vše pro ještě větší maximalizaci zisku jídla, peněz a technologických bodů.


Technologický strom je rovněž komplikovanější, než v prvním díle. Technologií pro výzkum je více a tím se taky komplikuje přístup k některým budovám a jednotkám, popřípadě se dopracujete k takovým, které v předchozím díle vůbec nebyly. Ne, že by byl vývojový strom překopán tak zásadně, že byste jej od toho z Civky 1 vůbec nepoznali. Jen vám třeba k tomu, abyste vyrobili tank, přibylo pár technologií navíc, které budete muset vynalézt a tak pospojovat složitějšího pavouka ke kýženému cíli. 


Takže jak naložit s kombinací - závislost vyvolávající strategie s pár šrámy na kráse, se snahou originalitu nahradit pár kroky navíc v celém tom strategickém konceptu, který již známe z Civilization 1? S odstupem času musím uznat, že mé tehdejší zklamání z Civ 2 značně způsobilo hektické několikaleté hraní Civ 1, a když měl přijít čas na změnu hry, aby se toho člověk nepřesytil, tak mi objevivší se Civilization 2 tehdy  nepřišla nijak zázračná. S následnými díly série však přišly takové překotné změny, že jsem si na druhou stranu někdy říkal, jestli to zase není až moc. Ne, že by ty další pokračování s novými nápady byly špatné. Právě naopak. Ale síla je mnohdy v jednoduchosti.


Nakonec tedy ta Civilization 2 vychází asi nejlépe v případě, že si člověk chce opět zacivilizovat, ale přitom si tak trochu odpočinout od stále komplikovanějších systémů, které přinesly Civky následné. A zda si člověk pro ten oddych vybere prapůvodní první díl, nebo druhý, to už asi vážně záleží na takovém tom nostalgy efektu a preferenci stylu grafiky. Popřípadě na tom, zda bude někdo chtít hrát opravdu hlavně ten čistý základ, anebo bude chtít přeci jen těch pár budov a jednotek, které přináší Civilization 2, navíc. 

Hodnocení: 90%

Ringo


Report z jednoho závěru hry:
Na ukázku tady mám jeden zajímavý výsledek z partie, kterou jsem si za poslední tři dny cvičně odehrál. Jak jsem se dopracoval k atomovému věku, tušil jsem, že jeden ze soupeřů, Francouzi, mají mírný náskok. Rozhodl jsem se je srazit na kolena asi 8 jadernými hlavicemi, shozenými na jejich největší metropole, a také dobytím několika měst v blízkosti mých hranic. Sázka na to, že Francouzi urychleně vyčistí jaderný spad kolem svých měst byla však lichá, oni se na to vykašlali a tak po pár letech stoupla teplota planety natolik, že roztály ledovce a všechny pobřežní oblasti se proměnily v bažiny. Bohužel to mělo strašlivé důsledky i pro mě. Obrovské metropole na pobřežích se proměnily v hladovějící provinční městečka, stálo mě to přes 4 milióny mrtvých. Má populace klesla následkem hladu z 21 miliónů na 17 a náprava ekologických škod trvala příliš dlouho, byť se mí inženýři pokoušeli vysoušet bažiny okolo mých měst, co to jen šlo. A to měl přijít zrovna závod o dobytí vesmíru. 


Apollo program jsem sice postavil jako první, ale Francouzi se oklepali z jaderné války a najednou vidím, že staví vesmírnou loď jak zběsilí. Okamžitě začínám budovat  vesmírnou loď taky. Ale trvá to, skomírajícím městům upadá produkce. Francouzi mají snad trojnásobný bonus k produkci, nebo co, a to hraji jen na druhou obtížnost Warlord, ale už tam má soupeř prostě solidní výhody. Vypadá to ale, že bych mohl při stavbě držet krok, jenže Francouzi stavějí naprosto základí verzi lodi - life support modul, obytný modul a solární modu + 4 motory a 4 trysky a šup do vesmíru. Jejich čas doletu je rok 1998, což je za 16 let. Co teď? Mé lodi bohužel chybí ještě jeden modul a má jen dva motory a dvě trysky, doletěla by později. Pokouším se o zázrak. 


Běhen následných 6 let začnu zběsilou výrobu konstrukce lodi, modulu a motorů s tryskami a pokud by se mi povedlo mít více motorů, mohl bych mít čas doletu kratší i při pozdějším vypuštění lodi. Jenže výroba jde pomalu a varianta je ji urychlit nákupem. Jenže tolik peněz neprodukuji. Co teď? Napadlo mě jediné řešení, snížit kvalitu života ve městech tím, že začnu rozprodávat ty nejdražší budovy. Prodávám tak překotně, že nastřádám dost peněz. Francouzská raketa je již 6 let na cestě a mě se povede asi v 18 městěch vyrobit v jednom tahu zbývající potřebnou část lodě k tomu, abych dal do provozu 8 motorů a 8 trysek. A čas doletu? 6,4 roky!!!! Okamžitě vypouštím loď do vesmíru a roku 1994 přistává má loď na Alphě Centauri. Až dorazí za další 4 roky Francouzi, budou tady koukat na mé kolonie (trochu to připomíná příběh z Alien Legacy, kdy první výpravu předběhla loď postavena o x let později, jen s lepšími motory).  No, i tak se dá vyhrát. A když je to ještě k tomu tak těsně, navíc když to vypadalo nemožně, tak to obzvláště potěší :-)











Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?