King's Quest 2: Romancing The Throne

Platforma: PC / Žánr: Adventure / Developer: Sierra-on-Line / Vydavatel: Sierra-on-Line / Rok: 1985

Po odchodu krále Edwarda se jako král Graham ujímáte vlády nad zemí Daventry . V království je ovšem smutno. Král se ještě neoženil a neběhají kolem děti, jeho potomci, kteří by konečně v pokrevní rodové linii mohli dědit královský titul. Pokud nebude chtít Graham následovat neveselého osamělého osudu krále Edwarda, bude muset jeho následný úkol spočívat v nalezení princezny, s kterou by se oženil. 


Jistě si z minulého dílu pamatujete artefakt v podobě magického zrcadla. To má sloužit k tomu, aby čas od času králi napovědělo možnou další životní cestu, ale také to, že se někde děje nějaká nepravost, kterou by bylo záhodno napravit. Jste král, a zároveň přeci také dobrodruh.


Zrcadlo králi napoví, že jedna princezna jménem Valanice, která by připadala v úvahu, je vězněna v nějaké magické věži ve zvláštní magické dimenzi. Budiž drobným vodítkem, že nejbližším bodem k této magické dimenzi je vzdálená země Kolyma někde za mořem. A tak se tam král vypraví pátrat, jak by se dalo k princezně dostat a osvobodit ji ze zajetí.


Jak vidíte, další dobrodružství ze série King's Quest je před námi a nutno říci, že podobně jako první díl byl v podstatě jistým průlomem a průkopnictvím v žánru adventur. Technické okolnosti jednotlivých sierráckých herních enginů jsme si v kostce vysvětlili minule. Tak je nebudu pitvat znovu. Jen musím říci, že na upozornění čtenáře (viz diskuse u prvního dílu) jsem byl blíže seznámen s faktem, že jak první díl, tak druhý, z kterého se tady válejí obrázky kolem, v této podobě vyšel až v pozdějším remaku v letech 1986 a 1987 v pokročilejším AGI enginu verze 2.0 s EGA grafikou.
 

Prvotní verze hry v roce 1984 a 1985 byly trochu primitivnější, jen v pár barvách, nebo v CGA grafice. Ale to jsou technikálie, které dnes už nejsou podstatné, každý sáhne po díle Sierry v té lepší podobě a nebude se trápit třeba s 4 barevnými verzemi. King's Quest 2 se však bohužel nedočkal dalšího připravovaného pokročilého SCI EGA remaku v oce 1990, jako první díl. Prodeje SCI remaku prvního dílu bohužel totiž byly naprosto žalostné, neboť již byli všichni hráči rozmlsáni King's  Questem 5, který vyšel v 256 barevné VGA grafice v témže roce.


Na svou dobu a grafické možnosti je však King's Quest 2 i v AGI EGA verzi docela pohledný, posuďte sami ze screenshotů. Má specifickou jedinečnou atmosféru, která se od hry nedá prostě odpárat a musím říci, že spousta obrázku na mě působila značně impresionistickým dojmem, byť ještě nejde o ty vyšperkované SCI verze her jako byly Hero's Quest 1, King's Quest 1 nebo nádherný Space Quest 3.


Z herního hlediska mi přišel King's Quest 2 obtížnější než SCI remake jedničky, ale popravdě docela logičtější. Nebyly tam špeky typu uhodni jméno Rumplecimprcampr, ale přibylo složitostí s formulacemi, které byly občas docela přísné a při vypsání jiného příkazu, než striktně vyžadovala hra, jste byli postaveni před frustraci, co je teda řešením, pokud se nepletu ve formulaci?  Ale komu to v době, kdy bylo takových adventur jen pár, vlastně vadilo? Aspoň hra déle vydržela.


Záhy zjistíte, že podstatou řešení je najít tři klíče k magickým dveřím, které jsou umístěny za propastí s mostem, který vydrží v podstatě jen tolik přejití, kolik návštěv u magických dveří hra vyžaduje. Vtip spočívá v tom, že hra spouští dané eventy až v momentě, kdy si u magických dvěří přečtete, co je po vás požadováno. Dokud si to nepřečtete, tak se určitá věc v zemi Kolyma neobjeví a můžete v ní tak bloudit celou věčnost. Ale pozor na počet projití po mostu. Asi největší prasárnička ve hře.


Putováním zemí Kolyma narazíte na různé známe výjevy z některých známých bájí, pověstí a pohádek. Ať už je to ta o Červené Karkulce, mořské panně, podmořském Neptunovi, ježibabě, hraběti Drákulovi, převozníkovi přes mrtvou řeku nebo džinovi z láhve. Jak vidíte, tak je to solidní pohádkový guláš, ale velmi dobře uvařený, takže tady nic nepůsobí jako pěst na oko.


Prostředí je docela rozmanité, od písčitých pobřeží s palmami a podmořského světa, až po lesy a vysoké skály s náhorní plošinou, kam budete muset nějak vyletět. Nechybí Dráculův hrad a nakonec magická země s věží, kde je uvězněna princezna. 


Ať už hru dohrajete vlastními silami nebo dle nějakých těch pomocných rad v návodu, její síla je ve vynikající atmosféře a zábavě nad puzzly, které se vám povede vyřešit. Na to, že jde "jen" o romantickou story, kdy je třeba najít princeznu, je příběh i děj hry mnohem hlubší než u dílu prvního.


Z mého pohledu jde o vynikající druhý díl, který nezaostává za tím prvním. Naopak, přináší na svou dobu mnoho nových zábavných prvků  a jde jednoznačně o legendu adventurního žánru. SCI EGA remake by mohl být zajímavý, pokud by vyšel. Ale i tak jsem si velmi užil toto grafické zpracování, které byť zastaralé, tak na mě působilo velmi zábavně a mnoho lokací jsme měl velmi rád. 


Kdo hru nehrál, tak velmi doporučím si tuto verzi hry zahrát. Ona totiž vyšla i pozdější remaková fandovská VGA verze od firmy Adventures Games Download, ale skutečnost je taková, že jde o dost jinou a hodně rozšířenou hru. A zábavné je na tom remaku sledovat, nakolik se liší od této původní verze, která mi však přišla oproti remaku zábavnější svou naivní nevinností. Remaku budu vzhledem k velké odlišnosti řešení věnovat některý z příštích článků. Mezitím, kdo nehrál a má rád i staré adventury, tak povinně, dohrát :-) Ta původní atmosféra za to opravdu stojí.

Hodnocení: 80%

Ringo   

Mapka, jako vždy, snažil jsem se do ní vtisknout atmosféru ze hry :-)


























Komentáře

  1. Nedá mi to, ještě jedna poznámka k tomu AGI verze 1.0.
    Na běžném PC sice umí jen CGA - tedy čtyři barvy, ale umí zobrazit i všech 16, pak to vypadá zhruba tak, jako na screenshotech tady.
    Je na to ale potřeba mít hardware. CGA kartu s kompozitním výstupem a NTSC televizi.
    V DosBoxu se to dá emulovat - v sekci [dosbox] se musí nastavit "machine=cga" a kompozitní mód (160x200 - 16 barev) by měl fungovat. Je to ale jen přibližné, na reálné televizi to vypadá trochu jinak.
    Hodně podobně vytváří barvy i Apple ][. Na youtube se dají najít videa z něj, pro představu jak to asi vypadalo :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Akorát teda se s tím podle mě nikdo takhle patlat dnes nebude. Ale docela by mě zajímalo, jak k tomu hráči ve své době přistupovali a zda to takto bylo běžně k dispozici, nebo to byla spíše deviza pár fajnšmekrů, kteří si s tím pohráli a měli k dispozici všechny technické možnosti, aby z toho vyždímali v letech 1984 a 1985 to maximum. Ono tohle dneska asi ani mnoho staromilců, kteří vyrostli spíše na Atarkách a pak přesedlali na Amigu a PC kolem 90. let ani neví. Že byl KQ 1a 2 na PC v CGA je vlastně logické, byť teda EGA grafika už tak nějak kolem roku 1984 myslím nějak začínala. Ale že se ty hry předělávaly na další verzi enginu, aby mohly vypadat tak, jak se později komerčně prezentovaly a vycházely i na různých kompilacích oprašujících staré klasiky, po tom se asi už moc lidí, kteří to nezažili aktuálně prakticky ve své době, nepídí. Popravdě ani já moc ne, protože na ty technické věci moc nejsem a koukám na hru jako na produkt, který mě má bavit. Jen občas mi v případě odlišností dostupných verzí přijde dobré je zmínit. V podstatě i proto tady dávám jen nástřely toho, jak jsem to poznal s tím, že když chci trochu blíže přiblížit tu historii, tak vezmu jen nějaké základy. Proto asi nebudu vždy úplně technicky přesný z hlediska hardwaru.

      Vymazat
    2. Ona je otázka, jestli deviza pár fajnšmekrů nebyla v půlce osmdesátek hraní na PC vůbec. Sice už tou dobou PC nebylo úplná novinka a výroba klonů slušně rozjetá, ale pořád to oproti osmibitům byly pořádně drahé stroje. V Americe měl taky slušnou pozici Apple a Sierra i pro starší stroje od něj hry vydávala (ještě KQ4 v roce 88 vyšel i pro klasický Apple ][).
      Každopádně je ta čtyřbarevná varianta na PC spíš asi jen taková historická perlička a zajímavost, že se s tím vůbec tvořili. Na žádné jiné platformě to pokud vím, takhle strašně nevypadá :-)

      Vymazat
    3. @VanThomas: Ono se vlastně tehdy s PC, coby herní platformou, myslím ani nijak zvlášť nepočítalo v té době. Proto se s PC a jeho grafickými a zvukovými neschpnostmi dlouho pohrdalo, a to ještě i v době, kdy už se PC mohlo chlubit 256 barevnou grafikou. Pořád bylo zažito, že to tam není ta práce s grafikou i hudbou a taky po té programátorské stránce, není dělána tak dalece účelně a puntičkářsky, jako u her na Amigu. Každopádně ale díky ti za ty zajímavé detaily z doby pravěké.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?