Final Fantasy 12 - report č. 2 - dohráno a další povídání o hře

Platforma: PS2 / Žánr: jRPG / Rok: 2006


Když jsem posledně končil report putováním na mírový koncil, nevěděl jsem, jak dlouhou cestu ještě před sebou mám. Z dávných 40 hodin, co jsem měl odehráno před x lety, mě sice příběhově posouvalo docela daleko do hry, nicméně časově jsem byl teprve v 1/4. 


Překvapilo mě, kolik lokací mě ještě čekalo, kolik subquestů jsem nesplnil a kolik příběhových událostí se ještě stane před finálním soubojem. Když jsem zjistil, že má hra 45 loveckých questů a já mám splněno jen 8, napadly mě dvě varianty. Vykašlat se plně na lovecké questy jako u Rogue Galaxy, kde mě ty subquesty nevím proč nijak zvlášť nelákaly (což neznamená, že se třeba s odstupem času ke hře ještě někdy nevrátím a nezkusím je). Variantou druhou bylo hru přeci jen zkompletovat více, než jen z hlediska hlavního děje. Ona mi totiž ta hra tak učarovala, že se mi po dlouhé době stalo, že se mi z ní ještě nechce odejít. 


A dobře jsem udělal, že jsem u Final Fantasy 12 subquesty nevzdal. Ono jich bylo totiž více, než jen ty lovecké a mnohé otevřely k mému překvapení nejen nové lokace, ale i pasáže v lokacích, které jsem již prošel v rámci příběhu. Po cca 100 hodinách příběhu (s mnou oblíbeným vydatným grindováním) se přede mnou defakto v subquestech otevřela prakticky druhá polovina hry. Ano, dalších 100 hodin. Hunt questy byly provázány s dalšími subquesty, které byly fikaně skryty.


Skryty někdy tak, že chtě nechtě jsem musel sáhnout po hintech z internetu. Je zde jasný fakt, že subquesty jsou bonus. Vlastně je asi fajn, že hra nechá možnost hráčům hru projet a finální boss není ten nejtěžší ve hře. Opravdovou výzvu si schovává až pro chorobné kompletisty, ale není to nic povinného. Já kompletista nejsem. Jsou hry, které když jsou TOP, chci si v nich splnit co nejvíce věcí, i za cenu, že pro některé subquesty začnu hledat pomoc v návodech.  Přemýšlím, jestli to normálně vlastně bez hintu jinak jde. NPC postavy sice nabízejí nenápadné nápovědy, ale taky jsou zde věci, které vám nikdo neřekne. Nicméně drtivou většinu her jedu na vývoj postav + souboje + příběh a to ostatní jen když je po cestě nebo se mi subquest náhodou připlete do cesty. Tady je ale jasné, že FF12 je TOP hra.


K té nutnosti hintů bych řekl asi tolik - lovit potvoru, která se objeví v jednom konkrétním místě, ale musíte tam bezprizorně na ní čekat cca 5 minut, jinde zase musíte mít u jedné postavy 1/3 zdraví, aby se vůbec objevila, výskyt jiných je závislý na tom, zda jste porazili nějakou předtím atd., na to prostě člověk jen tak nepřijde. Hra je i příliš rozsáhlá na to, abyste třeba udrželi střípky informací a dokázali si je nějak poskládat dohromady, aby vznikl potřebný slepenec dat, které vyhodí výsledek a naťuknou vás, kde, nebo u koho, danou věc hledat. Zisk například klíčů k zamčeným dveřím zapadlých v nějaké kobce, na kterou za 50 hodin hraní zapomenete, pokud si neuděláte poznámku, to je taky docela peklíčko. Obzvláště, pokud nehrajete souvisle a máte třeba mezi hraním den, dva, pauzu, nemluvě o týdnu, u mě to bylo dokonce  několik let. 


A ještě musím zmínit výskyt ultimátních předmětů, jako jsou Zodiac Armor, meč Excalibur, ultimátní kouzla jako Hastega atd. Ty se vyskytují v truhlách, v kterých se obsah mění dle toho, kdy tam jdete a co máte před tím v dané oblasti splněno, popřípadě se tam objeví až na druhé nebo třetí otevření. Opravdu pro puntičkáře, kteří to jdou z nějakého důvodu vyzkoušet znovu a znovu, jestli tam náhodou něco není. Já ale jsem typ hráče, který projde lokaci, otevře truhlu a považuje věc za vyřízenou. Být to jedinou hrou v životě, tak se tam klidně poflakuji i 600 hodin a zkouším všechno znovu a znovu.


Jsem však opravdu rád, že jsem splnil 44 hunt questů ze 45 a prošel jsem zřejmě každé místo ve hře. Poplnil jsem i drobné subquesty jako ten medailonový, který otevřel cestu k nepovinnému Esperovi v Nabreus Deadlands. Mnozí Espeři jsou také součástí subquestů a několik lokací je skrývá ve speciálních místnostech, které přirozeným dějovým průběhem nemusíte vůbec najít. Získal jsem 12 ze 13 Esperů. Posledního jsem si jen prohlédl, zabojoval s ním a prohrál. Bohužel 2x, potřetí se mi už na něj z docela vzdáleného savepointu nechtělo. Jednalo se o Zodiraka v Hene Mines. Rovněž skrytý, když saspoiluji, je nutno mít 10 Esperů, jinak nedostanete klíč k lokaci, kde se nachází.


Ale ještě zpět k hunt questům. Jak jsem psal, splnil jsem 44 ze 45 a ten 45. je Yizmat, boss, který má 50 000 000 (slovy padestát miliónů hit pointů). Souboj na 10 hodin. Před tím, aby se objevil v koloseu u majáku The Pharos at Ridorana, jsem musel splnit quest na bázi slunečních hodin v Sochen Caves a zabít tam jeho "beta verzi", kterou jsem teda bojoval hodinu, poslechl jsem si u toho celé jedno CD, konkrétně album Stay on These Roads od A-Ha  :-) 50 mil. Yizmata jsem si jen v koloseu prohlédl, ubral mu pár životů, asi se s ním dá bojovat, ale deset hodin se mi zatím nechtělo. Možná někdy, jak se budu hodně nudit. Třeba teď o víkendu jej dám a napíši PS - Yizmat zabit :-)


Co byla docela tryzna byl Great Crystal. Tady je bludiště s kruhovými místnostmi s několika východy, některé jsou zavřeny na časové spínače, které se otevírají třeba o x místností jinde. Některé dokonce otevírají místnosti k dalším spínačům, které otevírají zase jiné dveře. Najít kombinace k otevření dveří ke spínačům, které otevírají zase jiné dveře, je doslova trýznivé. Tady jsem popravdě sáhl po mapě z internetu, protože snaha to malovat mě doháněla k šílenství. 


V Great Crystalu se kromě zásadní dějové zápletky skrývají ultimátní zbraně, zbroj a hlavně dva nepovinní bossové. Esper Ultima a pak brutální boss Omega Mark XII, kterou se mi nepovedlo porazit a když jsem si našel na youtube, jak na to, tak už se mi k ní podruhé od save pointu přes to spletité bludiště jít nechtělo. Stačilo v souboji prostě zakouzlit kouzlo Reverse. Když jsem to viděl, hned mě trklo, jestli nápovědou nebyla vlastně ta Utima, která reverse zakouzlila na mě sama, aby mi znemožnila léčit se, jenže pak mě její nejsilnější kouzelný útok sám léčil.


Po splnění většiny subquestů a projití nádherných lokací jako např. Phon Coast, která byla asi nejhezčí ve hře a připadal jsem si tam jako na dovolené u moře, jsem se rozhodl smířit se s neporažením posledních tří nejsilnějších bossů (Zodirak, Omega, Yizmat), které by už obludně natahovaly gameplay a vydal jsem se do finále. 


Jelikož jsem fakt naleveloval a první tři postavy jsem měl přes level 90 a další tři na 60. levelu, bylo finále hračkou. Hra se dá údajně pohodlně dohrát na levelech cca 55. Po těch mnohých těžkých hunt questech byl finální souboj s chytře nastavenými gambity doslova hračkou a já tak hru po 200 hodinách konečně zvládl. Jak hru hodnotím napíši v chystané recenzi.


Když se tak ohlédnu nazpět za těmi 200 hodinami, byl to úžasně strávený čas v nádherné hře, která se odrazila ode dna a stala se pro mě jasně jednou z TOP5 Final Fantasy her. Samozřejmě jsou věci, které bych i tak vytknul. Co mě asi mrzí nejvíce, tak malá využitelnost ultimátních techs útoků nebo Esperů a to hlavně proto, že potřebují maximální stav many u postavy, která je chce využít. 


Navíc hra zase až tak netlačí na to je používat a tak jsem je vlastně nepoužíval a měl je jen do sbírky z principu. Použít je znamenalo větší komplikaci než nechat postavy bojovat normálně fyzicky. Někdo se v tom třeba klidně vyžívat může a používá kombinací kouzel, Esperů, techs, já zvolil spíše mlátící taktiku. Jen jsem skrytě doufal, že přijdou fighty, kdy mě hra k tomu donutí a nějaké ty Espery v souboji sešlu nebo se naučím klikací kombinaci technických komb. Ale nebylo třeba. Ale chválu i kritiku fakt až v té recenzi.

Ringo 

Možná bude někdy PS a toho Yizmata s 50 000 000 HP dám a zmíním se tu o tom. Ale jen možná :-)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?