Shining Force: The Legacy of Great Intention

Platforma: Sega Megadrive / Žánr: sRPG, jRPG / Developer: Climax Entertainment / Vydavatel: Sega / Rok: 1992

Když jsem přemýšlel, kterou typickou sRPG uvedu na svém blogu jako první (opravdu jsem trestuhodně o žádné za ty čtyři a půl roku nenapsal, pokud nebudu počítat Treasure Hunter G, jehož souboje dost sRPG připomínají), tak jsem dospěl k závěru, že sáhnu po té první a nejstarší z těch, co se mi kdysi dostaly do rukou a povedlo se mi ji také dohrát. A tou je právě Shining Force, která vyšla na SEGA Megadrive (Genesis). K upřesnění pro ty, kteří by nevěděli, tak sRPG zkratka znamená Strategy RPG, Japonci to nazývají Simulation RPG a ve skutečnosti by se správně mělo používat tRPG, protože stěžejní průběh hry spočívá v taktických bitvách. Ale já se tedy i pro příště budu držet zkratky sRPG, ať v tom nedělám větší guláš, než v těch škatulkách a žánrech je :-)

Shining Force se nepochybně drží všech atributů, které jsou pro sRPG typické, ale zavádí také několik inovativních průkopnických prvků, které v tomto žánru ještě více upevnily tu RPGčkovou část. Koncept celé hry je vlastně jednoduchý. Základem je ve své podstatě japonské RPGčko se strhujícím dějem a propracovaným příběhem, který je nastíněn v intru a rozvíjí se každým dalším rozhovorem. Jenže se v něm chováte a pohybujete malinko jinak. Příběhové sekvence jsou obvykle nějaké kratičké pasáže s rozhovory mezi bitvami, které posunují děj. 

Partou je tady v podstatě vojenská jednotka, do které si najmete spolubojovníky. Jednotka musí být správně vyvážená, a tak si volíte a trénujete postavy různých povolání. K dispozici jsou tady například jezdci na koních bojující s kopím, nebo jsou tady pěšáci dobře zacházející s mečem, lučištníci, které využijete na zdecimování řad nepřátel z dálky, jsou tady také kouzelníci s drtivými útočnými kouzly, nebo léčitelé, kteří zachraňují situaci v případě, že někdo utrpí od nepřítele kritický zásah. 

Rozmanitost postav a jejich tréning je takovým hlavním lákadlem, proč se chcete v takové hře vlastně pouštět do rozsáhlých bitev a řešit je. Hra má propracovaný systém povolání, v kterých se bojovníci zlepšují a mohou pak dosáhnout povýšení. To vše na základě zisku zkušenostních bodů a následném zvýšení levelu jednotlivých charakterů v jednotce. Nalevelovat postavy a upgradovat jejich povolání se stane obrovskou motivací, stejně jako touha po dosaženém vítězství v samotných bitvách. Shining Force navíc obsahuje příjemný kompromis v momentě, kdy nabudete pocitu, že se bitva nakonec nevyvine dobře. Lze z ní upláchnouti pomocí předmětu Eagle Wings i s nabytými zkušenostmi a penězi, načež ji můžete jít zkusit vybojovat znovu od začátku. Jde v tomto případě o klasický grind, protože prchat lze opakovaně poté, co pobijete několik nepřátel a získáte z nich expy. 

V samotné bitvě bude záležet jen na vás, jak v ní kombinace různých povolání využijete, a zda to budou rozhodnutí takticky dobrá nebo špatná, což se ukáže na bitevním poli. S přibývajícími postavami si budete nakonec vybírat složení těch aktivních, které vezmete do dalších bitev. Nutno dodat, že přes pragmatickou volbu charakterů dle typu povolání tady nejsou bojovníci jen nějakými anonymními vojenskými jednotkami. Každý bojovník má své jméno, vlastnosti, ale také životní příběh úzce související s událostmi ve hře. Každý z členů jednotky tady má svou nezastupitelnou roli a svými charakterovými vlastnostmi si u vás vybuduje časem řekněme osobní vztah. Prohlubuje to atmosféru hry a nebude to jen o posouvání nějakých anonymních kusovek po bojišti bez napětí, zda dojde k její ztrátě či nikoliv. Naštěstí jde postavy za poplatek opět oživit v kostele, jen vám nesmí padnout hlavní hrdina.

Mezi bitvami nastane mnohdy možnost se projít po městečku, doplnit tam zásoby, uložit pozici, případně povýšit nalevelované bojovníky a samozřejmě vyzpovídat klíčové osoby. Shining Force má navíc oproti jiným sRPG hrám tuto pasáž neobvykle pečlivě propracovanou. V jiných sRPG se často setkáte s nějakými statickými obrázky na pozadí menu, v kterém vybíráte, zda navštívíte hospodu, zbrojmistra, kouzelníka nebo nějaký obchod. I rozhovory bývají automaticky předkládány tak, že před vás vyskakují vyobrazené postavy, s kterými povinně teď máte hovořit. 

Shining Force jde však v tomto směru o něco dále. Procházíte tady postavičkou opravdu vykresleným městečkem s budovami jako v regulérní jRPG hře a dle svého rozhodnutí se také setkáváte s postavami, které se ve městě pohybují na různých místech. I tak to ale stejně slouží jen k tomu, abyste dorazili k těm správným příběhovým postavám, které vás posunou v ději, a zároveň prošmejdili všechny shopy, v kterých nakoupíte tu nejlepší výbavu. A taky je možnost získávat do bojové party další členy a tím rozšiřovat svou jednotku. Klíčovou náplní jsou totiž bitvy probíhající na tahy.

V čem se však liší tahové bitvy taktických sRPG, tedy i bitvy Shining Force, oproti tahovým bitvám v klasických jRPG? V podstatě to poznáte ihned. V první řadě jsou bitvy pro hráče připraveny v lineárním sledu coby pevně dané mapy, lokace, či scénáře, na kterých se souboje odehrají. Nechodíte po loukách, horách či jeskyních s tím, že vás něco přepadne náhodně. Naopak se po mapě světa přesouváte mezi body, které určují místa pevně určeného střetu. Mnohé bitvy navíc nastanou na samotné vyobrazené mapě světa. Tady pak taktizujete na loukách, v lesích, případně mezi horami.

Další odlišností je, že počet všech bojovníků na bitevním poli není omezen na střet nějakých tří až šesti postav proti šesti nepřátelům, ale v bitvě se utká spolu klidně i dvacet bojovníků. Bitvy se navíc odehrávají na rozsáhlejším prostoru, v kterém se účastníci boje pohybují po čtvercích. Lze všemožně taktizovat pohybem, případně lze využívat terén a postavení jednotek v něm. Hráčovy postavy jsou obvykle vystaveny značné početní přesile a je jen na něm, aby svými  nalevelovanými postavami a jejich vytrénovanými schopnostmi ukázal, že bitvy rozhoduje kvalita a ne kvantita. Samozřejmě je to nutno proložit nějakým tím taktickým uvažováním.

Když se ve Shining Force rozpoutá bitevní vřava, buďte v klidu, v pohodě si zajdete i pro kafčo nebo odskočíte na WC, tohle nebude zběsilá akce. S naprostou rozvahou a klidem budete v tahovém režimu posouvat své svěřence vstříc nepříteli a předvedete mu své schopnosti. Samozřejmě velkou roli hraje také to, jak naložíte s tím materiálem, který máte. Nelze vsázet jen na přelevelovanost, musí zde být smysluplné vedení a to je vlastně už na vás. Možností, jak využívat typy jednotek a jejich kvalitu, je zde opravdu mnoho a nudit se rozhodně nebudete. 

Při střetu vaší konkrétní postavy s nepřítelem je třeba jen zadat, jaký typ útoku provedete a výsledek už je pak řečí čísel. Nepřítel dostane zásah, vy dostanete body zkušenosti, pak se to prohodí a útočí naopak soupeř, a tak to jde dokola celé až do vítězného konce. Vaši léčitelé samozřejmě sesílají ozdravné kouzla, aby udrželi vaše bojovníky co nejdéle naživu, kouzelníci a lučištníci decimují řady nepřátel z bezpečné vzdálenosti. Mimo to můžete používat nakoupené nebo nalezené předměty, lektvary, vše jako ve standardní RPG bitvě, jen se značně omezeným prostorem v inventáři. Každá postava unese čtyři předměty, do čehož se počítá i zbraň. Po bitvě se opět vrátíte do města, vyslechnete si novinky, jak se válka vyvíjí dále a kde je nutno následně zakročit. Získáte další úkol, další misi, na kterou se v místních obchůdcích řádně vybavíte, a můžete spustit další bitvu. 

Shining Force musím jednoznačně pochválit za nádherné zpracování, na svou dobu krásnou grafiku, která neurazí ani dnes, příjemnou hudbu, poutavý příběh, rozmanité postavy a slušně vyvážený systém. Na poli sRPG žánru splňuje přesně to, co splňovat má a ne nadarmo se stal pojmem, klasikou a legendou na konzoli SEGA Megadrive, Získal si velký ohlas jak mezi fanoušky RPG her, tak i mezi fanoušky spíše strategií a těch taktických záležitostí. 

Pro mě byl Shining Force jednoznačně zásadním vstupem do světa konzolových sRPG her, docela jsem si je oblíbil a čas od času si od té doby nějakou zahraji. Kdo má tedy rád strategické RPG a Shining Force ještě nehrál, popřípadě nezná a chtěl by se do tohoto typu her dostat, doporučuji minimálně vyzkoušet. Myslím, že je to velmi příjemná a krásná hra, která ani léty neztratila své kouzlo. Tak proč se nevrhnout do záchrany království Guardiana před temnými silami zloducha Darksola, který se snaží vzkřísit pomocí svých zlých služebníků Kaneho a Ramaldy mocného draka?

Hodnocení: 85%

Ringo  











Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?