Bzzzt

Platforma: PC / Žánr: Platform/ Developer: KO.DLL / Vydavatel: Cinemax / Rok: 2023

Pod tímto bzučivým názvem vystupuje zbrusu nová plošinovka zpracovaná oldschoolovým pixelově kresleným stylem, ovšem ve vysokém rozlišení, hrající na pohled vkusně sytými barvami. A světe div se, ono jde o hru z českých luhů a hájů. Pokud panuje u někoho nedůvěra k malému českému trhu (a ne, že by k tomu často nebyl důvod), který se jistojistě nemůže běžně rovnat se světovou konkurencí, která tady byla navíc tak nějak se vším dříve, mohu hned všechny, kteří ještě neměli tu čest, uklidnit. A to tím, že napíši, že Bzzzt je opravdu špičkový kousek světové třídy. A navíc je obdivuhodný tím, že je produktem nezávislého studia, konkrétně studia KO.DLL, a že je dílem jednoho jediného člověka, vývojáře a grafika Karla Matějky. Spravedlivě je třeba uvést, že u této hry figuruje ještě jedno velmi důležité jméno, a to Martin Linda, který složil ke hře hudbu. Design, grafika a vše ostatní kolem herních postupů, tam gratulace směřujme právě ke Karlovi Matějkovi.

Obsahem fyzické formy distribuce je knížečka s nádhernými fotografiemi ze hry, nastíněním příběhu a představením autora hry Karla Matějky. Ve fóliové kapse  na konci knihy je magnetka s robotem, sada samolepek, tři pohlednice a STEAM kód k soundtracku hry na papírové kartičce s motivem staré dobré kazety. Na kapse samotné je samozřejmě STEAM kód pro aktivaci hry samotné.

Plošinovek jsou mraky, tak proč sáhnout zrovna po této? Odpověď je jednoduchá. Plošinovka Bzzzt je v podstatě moderní oslavou tohoto žánru v ryzí podobě. Není to jen tuctová hopsačka, skákačka, u které si člověk řekne, že tohle viděl už 100x a po páté úrovni začne nudit. Tedy ne, že bych spoustu mechanik Bzzzt v jiných hrách už nezažil, nebo že by nebylo spousta dalších takových pestrobarevně lákavých a hodně povedených her. Ale u Bzzzt zvítězil geniální cit jeho autora pro to, jak pojmout hru nostalgicky až někam k osmdesátým létům a zároveň moderně. Cit pro to, jak použít mix nápadů starších a proložit je nějakými novými, aby hra nevyzněla jako xtý plagiát něčeho profláknutého. Jak vypadat stylově pixel artově (nepřekonatelná grafická deviza právě plošinovek a arkád) a zároveň uhlazeně ve vysokém rozlišení. A také cit pro to, jak našponovat obtížnost hry tak, že se zdá nehratelná, ale přesto projdete po několikerém pokusu úroveň, o které jste si mysleli, že je to nemožné, což vyvolává doslova závislost na tom, zkoušet úrovně další. 

V Bzzzt vám je svěřen osud robota jménem ZX8000 (jméno naznačuje, že je autor odkojen počítačem ZX Spectrum).  Tento robot se má s pomocí vědců Emy a Norberta, kteří jej vyvinuli, postavit zloduchovi jménem Badbert. Ten má na vědce i robota obzvláště spadeno a podezřívá je, jak už to obvykle bývá u takových týpků, přesně z toho, co má v plánu on sám. Tedy sestrojit ničivou zbraň. Vše se to odehrává ve futuristickém světě v roce 4096. To je příběh v kostce, mimo níž už nijak zvláště nevyčnívá. Většina dalších příběhových eventů a rozhovorů, které občas obohatí některou z úrovní, jsou na bázi vysvětlení problémů, které před vámi budou aktuálně stát v nastávající úrovni. 

Příběh je ale vedlejší. Podstatou hry je obrazovka plná nástrah, překážek a rébusů, které budou testovat vaší hbitost, ale i mozkové závity, které se budou muset protáčet značnou rychlostí a vydávat signály vašim prstům na ovládači. Vymyslet tady něco brilantního, ale přitom pomalu, je cestou do pekel. Vše bude spočívat v pečlivém studiu jednotlivých úrovní, vysledování, co se kde v který okamžik stane, co kde vystřelí, co vás kde přepadne, co se jak pohne a dle toho budete probíhat, přeskakovat a šplhat komplikovanou cestou takříkajíc z bodu A (start úrovně) do bodu B (cíl). Překážky jsou opravdu důmyslné a komplexně na sebe navazují. 

Načasujete si například skok na pohyblivou plošinku, která vás následně přesune o kus dále, kde je třeba z ní přeskočit v pravý moment na plošinku další. To je nutno učinit tak, abyste nepřišli zrovna do rány robota, který zase o kus dále čeká a pro jistotu již preventivně střílí do směru vaší cesty. To je něco, co  si prostě musíte i několikrát vyzkoušet, abyste s tím do příště počítali a přeskákali to bez zaváhání na jeden zátah. A když s tím počítáte a zvládnete tuto pasáž, tak následně doskočíte špatně, uklouznete a zabijete se o bodáky, stojící vám dále v cestě.  Různě rozpohybované plošinky, nutnost plavat, skákat, šplhat, vyhýbat se široké škále nepřátel, které nelze nijak odstřelit, to vše činí úrovně rozmanitými tak, jak se na kvalitní plošinovku sluší a patří. Stačí jediná chybička, a jedete úroveň znovu. To je v podstatě klasický princip plošinovek jako žánru, z kterého Bzzzt nijak nevybočuje. 

Stejně tak mnoho těch nástrah vám bude povědomých. Je to logické, jinak by to nebyla plošinovka, které jsou tímto charakterizovány. Tady jde hlavně o tu strukturu a design úrovní, a ty jsou sestaveny popravdě mistrně, obdivuhodně, byť u mnohých budete chtít rozmlátit ovládač. Po jejich zvládnutí však nastane opravdová euforie a vítězný výkřik - DAL JSEM TO! Některé z nápadů jsem viděl prvně (může to být i tím, že klasických plošinovek jsem nedohrál mnoho). Jedním z nich je výboj energie, která vás zaměří a máte pár sekund na přerušení zaměřovacího paprsku schováním se za nějakou překážku, jinak vás sežehne. S tím se pojí samozřejmě načasovaná nutnost někam složitě doskákat a stihnout to včas. 

Pár nástrah si Bzzzt inspirativně s úctou půjčuje z proslavených her. Ale dělá to chytře tak, aby takové nástrahy ve výsledku nebyly jen pouhou kopií, ale naopak se  představily v novém rozměru. Z Hollow Knight je to například prolétávání mezi bodáky s chirurgickou přesností. Poletujete s robotem ve snaze jej v pádu udržet co nejdéle ve vzduchu. Zároveň s ním během pádu kličkujete do stran mezi překážkami s bodáky pomocí několika pohybů, které máte k dispozici. Stačí nevychytat úskok do strany a robot se nabodne na bodáky na zdi. Špatně zkoordinujete volný pád s úskoky a spadnete někam dolů, kam jste nechtěli, neboť to bude opět na bodáky, nepřítele blokujícího místo pádu, případně jinou smrtelnou okolnost. 


Dalším povědomým nápadem bylo prchání před horizontálním laserovým paprskem, který šachticí stoupal nahoru a smetl vše, co se mu postavilo do cesty. Je to obdoba prchání před stoupající vodou v Ori and The Blind Forest. Vaším úkolem je skrze spoustu nástrah doskákat k únikové cestě odspodu až úplně nahoru přes několik obrazovek. Samozřejmě v cestě vám při tom úprku stojí spousta pastí i nepřátel. Je nutno se naučit naprosto bezchybný a jednorázový postup, při kterém není možná jediná chyba, jinak vás paprsek nekompromisně dožene. Odhadoval jsem tady, že je možné maximálně 3 sekundové zpoždění.


Mnoho klasických plošinkových prvků vám dá vzpomenout hlavně na sérii Mario, která je v tomto snad jedinečná a následování hodna ve všech těch rozpohybovaných prvcích, periodických výstřelech či pohybech nepřátel a taky zákoutí s umístěnými nepovinnými  bonusy. A nechybí ani překvapení, kdy jsem v jedné z úrovní nasedl do raketky a probíhala čistě způsobem R-type. Tedy raketka letí zleva doprava a střílí vše před sebou. Tohle mi docela šlo a splnil jsem tuto úroveň na ideální čas, byť jsem minul čtvrtinu šroubků:-)


Na místě je konečně zmínit, jak se po jednotlivých úrovních pohybuje samotný robot ZX8000. Nejprve umí krátký a dlouhý výskok. V pozdějším levelu vám Ema s Norbertem dodají nové vylepšení a můžete použít dvouskok. Pokud si tady chcete zavzpomínat na Super Metroid, musím jen tak mimochodem upozornit, že v Bzzzt vylepšení nehledáte, ale je vám automaticky uděleno v patřičném levelu. A rovněž tady není back tracking do předchozích úrovní s tím, že tam bylo něco zamčeného a klíč najdete v úrovni pozdější. Zde postupujete jako v klasické arkádě z jednoho levelu do druhého. Ale zpátky k těm vylepšením pohybu. 


Dalším vylepšením je tzv. fofrovač, což je prudký úlet do strany o notnou vzdálenost, takže se hodí k rychlým úskokům před překážkami, či přeskokům přes propasti v případě nízkých tunelů, kde není možno použít klasický skok. Někdy je nutno použít v rychlém sledu všechny pohybové možnosti. Dvouskok + fofrovač, abyste docílili postupu na něco vyvýšeného a přitom hodně vzdáleného. Je dobré si uvědomit, že fofrovač lze použít opakovaně hned po sobě a tak někdy takto můžete v letu překonat celou úroveň z jedné strany na druhou. Někdy budete cíleně padat a přitom se vyhýbat překážkám úskoky fofrovače tu doprava, tu doleva (což jsem vlastně výše již popisoval). Velmi užitečný je fofrovač také k přeskokům na žebříky (nebo jak nazvat modré pruhy, po kterých lze šplhat), které jsou nějaký kus od sebe. Po žebřících často navíc budou šplhat i nepřátelé a vy se jím tak budete přeskoky mezi nimi vyhýbat.

Motivací tady ale není jen prosté proběhnutí úrovní. Přeci jen je třeba si uvědomit, že tato hra odráží prvky klasických arkád a tak se hraje na score. To vám roste dvěma způsoby. Jedním z nich je splnění ideálního času. Je to nejkratší možné projití úrovně. Čas naštěstí hráče nelimituje ve smyslu, že by vypršel. Je to jen prvek motivační ve smyslu, kdo to stihne dříve. Další body pro hráče jsou počty nasbíraných šroubků. V každé úrovni jsou rozházené šroubky v určitém počtu a cílem je posbírat všechny. Někdy je to automatické, protože je máte po cestě, jindy jsou v odbočkách, jejichž projití není nezbytné pro splnění levelu. Šroubky bývají také uloženy za důmyslnými pastmi. Rozhodování, zda s si ještě zajít pro nějaký zapadlý šroubek, nebo raději neriskovat smrt, když už jste nedaleko cíle, to už zůstane na vašem uvážení.

Jistě jste si všimli nádherných obrázků okolo. To je prosím špičková práce Karla Matějky a je to radost pohledět. Pixel art ve vysokém rozlišení nadchne oldschool pařany, pro které je pixelatost a bohatá 2D kresba alfou a omegou toho, co k plošinovkám neodmyslitelně patří. Realismus tady fakt nikdo nechce (doufám). Grafika určitě nadchne i herní mlaďochy prahnoucí ne po nějakých těch next genech, ale naopak po krásných kreslených obrázcích. Grafika Bzzzt je po luxusním game designu rozhodně dalším lákadlem, který mě osobně rovněž přiměl ke koupi této hry a už teď je pro mě uměleckým dílem a artefaktem, který zdobí mou herní sbírku. Levely jsou rozmanité, prostředí se mění a z ryze industriálního prostředí se dostanete například i do malebného lesa, který přeci jen trochu připomíná ty lesy v Ori and The Blind Forest, ale ani tato občasná inspirace jinými není vůbec na škodu. 

No a aby těch lákadel nebylo málo, tak je třeba zmínit fantastickou hudbu plnou podmanivých melodií, které bych nazval mixem legendárního soundu z osmibitových počítačů nebo i arkádových automatů, s chytlavou experimentální elektronikou a instrumentálním synthpopem, prolnutým ambientem pro doplnění atmosféry. A to vše v hutném moderním soundu využívajícího dnešní vymoženosti. Znovu připomínám jméno skladatele - Martin Linda.

Popravdě jsem houby plošinovkář. Jsem na plošinovky levý, přesto mě vždy fascinovaly, lákaly, některé jsem si zahrál, pár jich i dohrál. Obzvláště mám slabost pro metroidvanie, které jsou shovívavé v tom, že mají silný adventurní a někdy RPG nádech a uleví ne příliš zručnému hráči třeba levelupem zlehčujícím přežití. Bzzzt je ovšem zástupcem plošinovek bez kompromisů a speciálních úlev. Jedinou úlevou je tady volba obtížnosti. Přesto by mi bylo žinantní se snížit k té nejlehčí, která třemi životy umožňuje udělat tři chyby bez restartu úrovně, a tak hru hraji na obtížnost střední, kterou považuji za takový zlatý střed, jak by to správně mělo asi být, abych si mohl hrdě říci, zvládl jsem to (nyní se pohybuji v 30. levelu z 52, tak uvidím:-). 

Kdybych chtěl  na hře něco zkritizovat, není vlastně moc co. Možná příběh mohl ty úrovně proplétat ve větší míře formou hustších rozhovorů s nějakou naléhavější zápletkou, ale to by si zase někdo mohl stěžovat, že to akorát zdržuje od podstatné akce v terénu. Někdy byly nadmíru vytáčející smrtící pasti, které se objevily až po odscrollování obrazu tím, že postoupíte dále. A vlézt rovnou do smrtící pasti, kterou jste neviděli, to je fakt na vývrat. Je to automatická opakovačka s tím, že příště budete s pastí za obzorem počítat. Některé nekompromisní pasáže, které se musely jet s přesností na milimetr či na sekundu, u kterých si myslím, že bych je podruhé už nedal, bych možná taky oželel, ale ke snížení obtížnosti na Eazy mě to nepřimělo. 

Ale jako plošinovka Bzzzt jednoduše funguje po všech stránkách tak, jak má a nevidím důvod hodnocení nepřiblížit k maximální hodnotě. A že není Bzzzt komplexnější po stránce příběhu, popřípadě nemá nějaký ten systém RPG vylepšení, větší systémovou provázanost úrovní, jako vídáme u metroidvaniovek, snad za nedostatek považovat ani nejde, protože Bzzzt je čistokrevnou arkádovou plošinovkou, úroveň po úrovni, a na nic jiného si ani nehraje. Takže kdo má rád tento žánr, nemůže jej Bzzzt zklamat. Berte to, a nejlépe s bonusem v té nádherné knížkové podobě.

Hodnocení: 90%

Ringo




Komentáře

  1. Dohral som, ale priznávam, že len na easy obtiažnosť. Inak je to špičková hra, takže s hodnotením vcelku súhlasím.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?