The Secret of Monkey Island

Platforma: PC / Žánr: Adventure / Developer: Lucasfilm games / Vydavatel: Lucasfilm games / Rok: 1990

Silverův návrat na ostrov pokladů, Pomsta černého korzára, Ostrov pokladů, to jsou filmové díla, které byly neodmyslitelně spjaty s mým dětstvím a vybudovaly ve mně navždy lásku k pirátským příběhům a lákavému dobrodružství v Karibiku z dob zámořských objevů a následné kolonizace. 


Pirátská dobrodružství mají zvláštní romantické kouzlo. Samozřejmě z tepla domova a ve fantasii. Reálně by to asi nikdo zažívat nechtěl, protože na loupení a vraždění ve skutečnosti nic romantického nebylo. Ale hra na tohle dobrodružství s loděmi, ostrovy a poklady vždy patřila k nejlákavějším klukovským snům. A tohle člověku obvykle zůstává, to je věc, z které se nevyroste a rád se k ní vrací i v dospělosti. 


Fascinace romantickým pirátstvím, spojeným s exotickými krajinami, není nic ojedinělého. Tento fenomén funguje celosvětově a mnohá díla se tohoto tématu silně dotkla nejen v literární a filmové branži, ale i té herní. Ať už to byla strategie Sid Meier's Pirates! z roku 1987, nebo právě adventura The Secret of Monkey Island od Lucasfilm Games, o které bude řeč v tomto článku. Tímto tedy navazuji na adventurní seriál již pátou Lucasfilm hrou v řadě v oblíbeném engine Scumm. Mimochodem sám designér Ron Gillbert vytvořil  hru i díky vzpomínkám z dětství z návštěv parku Pirates of Caribbean v Disneylandu (naštěstí také z dětských snů o pirátech nevyrostl:-)  


Po minulém špičkovém Loomu se může tedy Lucasfilm pochlubit dalším želízkem v ohni, které se stalo legendou navždy a lze mu opravdu máloco vytknout, zda-li vůbec něco. Začněme příběhem. Jste Guybrush Threepwood a žijete na pirátském ostrově Mêlée Island™. Chcete se stát pirátem, protože se tady nedá v ničem jiném moc uplatnit. Vydáváte se tedy do místního městečka k pirátům. Aby se člověk stal pirátem, musí složit zkoušku skládající se ze tří úkolů. 1. najít poklad, 2. porazit nejlepšího šermíře na ostrově a za 3. ukrást vzácný artefakt z domu guvernérky. Jenže s životem na ostrově je něco v nepořádku, což zjistíte záhy hned během plnění úkolu prvního. 


Už jen to, že na skalní hlásce nad městem potkáváte hlídkujícího, který je očividně slepý, je přinejmenším zarážející. Na samotném ostrově panuje jakýsi letargický mejdan. Piráti se neplaví za lupem, ale opíjejí se v místním Scumm baru a jejich polorozpadlé lodě rozprodává podivný týpek v bazaru. Místní šerif je hodně podivný charakter, jehož motivace nevoní zrovna čistotou. Kolem místní pirátské guvernérky kolují legendy o jejím ctiteli, který se ze záhadných okolností stal duchem jménem LeChuck a ve své lodi duchů s nemrtvou posádkou terorizuje široké okolí, díky čemuž zůstávají piráti raději doma.


Už jen dle zmíněných srandovních jmen a názvů jste jistě pochopili, že místní pirátské dobrodružství bude opředeno humorem a nadsázkou. Nepůjde cestou vážněji a realisticky pojatého Silverova ostrova, ale jde spíše směrem dobrodružného humoru ve stylu pozdějších Pirátů z Karibiku. Ale netřeba se bát nějakých šílených ztřeštěností, které by vás vytrhly z dobrodružného napětí. The Secret of Monkey Island si naštěstí zachová atmosféru a i přes opravdu inteligentně vtipné situace to bude dobrodružství jako řemen. Exotické, s nádechem zámořských karibských dálav, vzbuzujících příjemný mráz v zádech. I přesto, že narazíte na srandičky typu - nechám se vystřelit kanónem.


Scumm engine si hráči již pěkně osahali v předchozích hrách jako Zak McKracken či Indiana Jones 3 And the Last Crusade. Takže tady máme klasickou sérii příkazů, kterými provádíte veškerý kontakt s okolím. Zajímavý vývoj nastal i v rozhovorech, které působí ještě propracovaněji, než v Indym 3, kde bylo třeba se prodiskutovat různými možnostmi buď k smírnému řešení nebo k souboji. Tady se dotazy doptáváte na co chcete dle nabídky otázek. Díky tomu se dozvídáte informace ohledně ostrova a jeho obyvatel, a získáte tak důležité hinty pro zdárné vyřešení adventurních rébusů, případně nabádáte obyvatele města k nějaké akci.


Kapitolou samou o sobě jsou souboje. Díky bohu, tytam jsou tupé boxerské zápasy z Indyho 3. Tady střety probíhají sice šermem, ale slovním. Výsledek každého výpadu záleží na tom, jak silnou ponižující hlášku použijete na soupeře. Ale není to nic jednoduchého a bude to buď o testu vaší paměti, nebo kvalitě vašich poznámek na papír. Na každou hlášku totiž existuje jediný efektivní kontr, a ten vysledujete až po několika soubojích. Takže je třeba trénovat. Odpovědi na soupeřovy slovní útoky musí mít i nějakou logiku, nemůžete jen tak plácat, co vám přijde v daný moment z nabízených vět jako nejhnusnější. Každopádně je to zábavné a velmi originální.


Všechny puzzly a rébusy ve hře jsou i přes spoustu srandiček velmi logické. Hra je celkem v pohodě řešitelná bez návodu, přesto asi na pár zákysu narazíte. Ale tak už to v adventurách chodí, aby to nebylo zase dětsky snadné. Já jsem při nedávném opáčku hry po dlouhých letech selhal v celé hře jen jedinkrát. Prostě na to, jak vzít ten klíč v kajutě kapitána LeChucka, jsem nepřišel (a z dřívějška jsem si řešení už nepamatoval). Tak jedno nakouknutí do návodu mi snad bude prominuto. Ono nakonec ani to nebylo kdo ví jak těžké, jen to chtělo více trpělivosti, zkoušení a použití něčeho, u čeho jsem si od počátku říkal, že to bude blbost vůbec zkoušet. 


Co na hře musím ocenit je to, že hru nejde pokazit. Neuzamkne vás v žádném neřešitelném problému jen proto, že jste si zapomněli někde něco vzít a už se tam nejde vrátit. Takže je to vedle Looma další hra, kdy Lucas ukazuje jasný směr, jak by adventury měly vypadat. Tedy aby byly výzvou, byly těžké, ale zároveň neznemožnily hráči cestu k řešení s tehdy tradiční škodolibostí - tak, a mám tě, a teď tě budu půl roku frustrovat, než na to přijdeš x dalšími rozehrávkami od znova, to jsem ale dlouhá hra, co? Takže popravdě po Loomu,  The Secret of Monkey Island a taky pozdějším Indiana Jonesovi 4 And The Fate of Atlantis, musím uznat, že Lucas opravdu pár kousky totálně vypálil rybník konkurenční Sierra-on-line, které jinak jsem, jak jste si určitě všimli, velmi oddán :-)  


A pojďme na další hvězdný aspekt této hry. Tím je jednoznačně nádherná grafika. Hra původně vyšla v 16 barevné EGA, ale brzy byla upgradována do parádní finální 256 barevné VGA podoby. Původní EGA sice nebyla špatná, ale jakoby na ní byly vidět určité limity. Proto tady popravdě jednoznačně preferuji VGA verzi (na rozdíl od Loomu, u kterého dávám přednost EGA verzi než VGA předělávce). A to zejména proto, že jsem měl pocit, že teprve až 256 VGA verze Monkey Islandu se rovnala dokonalé kráse 16 barevného Loomu, což je sice zvláštní, ale je to tak. 


Monkey Island se odehrává v první části jen v noci. A tam si užijete ten pravý um grafiků Lucasartsu v několika odstínech modři jak v malebném městečku, osamělé rezidenci guvernérky, tak potemnělé džungli, v které se skrývají různá působivá místa, jako třeba chaloupka učitele šermu.  Na Opičím ostrově, jehož symbolem je záhadná obří socha opičí hlavy, zažijete naopak slunné pláže, krásná panorámata s výhledy na moře, sopku s kráterem a malou opuštěnou pevností, a nakonec se podíváte do velmi působivé lávové jeskyně, kde kotví loď duchů samotného kapitána Le Chucka. 


Nevím jak to grafici dělali (jmenovitě Steve Purcell a Mark Ferrari), ale je to neskutečně umělecky i atmosféricky působivé a The Secret of Monkey Island ve VGA verzi patří z mého pohledu k těm nejkrásnějším adventurám vůbec (a to už jsem posledně něco podobného psal o hře Loom) .


Hra má některé lokace ozvučeny hezkými melodiemi typickými pro exotické pirátské prostředí a už jen ta úvodní skladba se navždy člověku zapíše do paměti. O zvucích se však moc hovořit nedá, není jich moc a hra působí spíše tiše. Hodně srandovní je ale kvokání slepičích duchů na lodi Le Chucka, což je taky navždy nezapomenutelný moment. Jinak v roce 1992 vyšla i CD-ROM verze, která  má pochopitelně kvalitnější soundtrack.  


The Secret of Monkey Islad je jednoznačně jedna z nejlepších a nejhezčích  adventur v historii a klobouk dolů před Lucasem. I přesto, že nechrlil adventury jako na běžícím páse, dokázal vyprodukovat několik kousků, které patří k definičním z hlediska žánru, který reprezentují. Kdo dosud nehrál, tak doporučuji povinně zahrát, ideálně ve VGA verzi, protože ta nejlépe vystihuje původní záměr, atmosféru a grafické pojetí. Ortodoxní klasikáři mohou sáhnout i po té EGA verzi a užít si i západ slunce na přístavním mole v Mêlée Islandu™, který byl z VGA verze odebrán :-)

Hodnocení: 100%

Ringo   


Remake 2009:

Musím se zmínit i o remaku z roku 2009, v kterém je grafika kompletně překreslena, byť se snahou zachovat původní lokace, jen se do nich vneslo více detailů a rozlišení odpovídající grafické úrovni dané doby. Grafika dost připomíná styl třetího dílu Monkey Islandu. Je uhlazenější a musí se nechat, že některé herní obrazovky mají i celkem pěkný upgrade. Například k původním přístavním molům přibyly i lodě, na obloze svítí obrovský měsíc, do rezidence jde vidět skrze okna a je tady plno dalších moderních detailů. Bohužel ale hlavní postava Guybrush je nakreslena příšerně, až odpudivě, mnohé další postavy také a čím více obrazovek v remakové grafice jsem absolvoval, tím více jsem měl pocit, že jsou spíše horší a horší. Opravdu pěkně na mě působil hlavně jen vstup do městečka přes přístavní molo. Po zvukové stránce remake přináší bohatší soundtrack a intenzivnější ozvučení prostředí (bloudění po ostrově v noci je doprovázeno působivým cvrlikáním cikád). A samozřejmě nechybí nadabované rozhovory.


Zajímavé na remaku je, že přináší i možnost přepnout se kdykoliv do původní VGA grafiky. A ještě zajímavější je, že když jsem si teď hru v posledních dvou týdnech pozvolného hraní po x letech zopakoval, tak jsem po přepnutí do původní staré grafiky u ní už zůstal, protože se mi hra líbí prostě nejvíce v té původní VGA verzi a žádný remake vlastně nepotřebuje. Do moderního remaku jsem občas přepnul jen ze zvědavosti, abych se podíval, jak to předělali a taky abych udělal screenshoty i z moderní verze, na které se zde můžete níže podívat.

Aby porovnání verzí bylo úplně kompletní, tak kromě VGA obrázků, které jste viděli kolem článku, začnu pár obrázky z EGA verze:   







Další screey z VGA verze:
































A nakonec galerie z remaku z roku 2009:





































Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?