Rogue Galaxy - report z dohrání.

Platforma: PS2 / Žánr: jRPG / Rok: 2005



S Rogue Galaxy, kterou jsem v recenzi ohodnotil 80%, to není zrovna jednoduché. Počáteční nadšení začnou krotit určité neduhy, které ale zase nejsou tak silným důvodem hru zatratit. Nejhorší je asi zdlouhavost dungeonů a soubojů. Silným tahounem je pěkná grafika, kterou chce člověk dokoukat až do konce. Zajímavý je rovněž soubojový systém, které nutí hráče přemýšlet, jak a čím udeřit, co použít, nicméně právě tenhle prvek začne být v generických fightech spíše na obtíž a je to po stovkách soubojů trochu otrava. Na konci navíc hráče čeká naprosto bestiální souboj, o kterém se rozepíši později. 


Hru jsem rozjel snad někdy kolem roku 2009, dostal jsem se zhruba do poloviny a pak jsem si dal pauzu. Byl jsem totálně vyčerpán a měl jsem na chvíli chuť hrát něco jiného. Problém byl, že jsem tu pauzu protáhl snad na 8 let. Čas na to se ke hře buď už nevrátit, nebo ji rozjet znovu. A to se mi po nějakých 50 hodinách hraní fakt nechtělo. Napadlo mě hru i prodat, protože nerad skladuji ve sbírce takovéto nedořešené záležitosti. Buď to bylo dobré, dohrál jsem to a ve sbírce si to být zaslouží, anebo jsem to nedohrál a pak to asi tak dobré nebylo a půjde to pryč. Nicméně jsem se hecl a do hry nastoupil a pokračoval jsem dále, asi někdy v roce 20017. Jenže hra se strašně táhla dál a konec v nedohlednu, byť jsem vstoupil do 12 kapitoly z 13, opět úpadek motivace a další tříletá pauza. 


A teď mě na nový rok 2020 napadlo hru dojet do konce a tentokráte opravdu, vždyť jsem v 12 ze 13 kapitol. A ta hra fakt nebyla až tak zlá a bylo by škoda to nedotáhnout. První, co jsem udělal, bylo, že jsem zhlédl videosekvence na youtube, abych si po letech osvěžil příběh (na konci článku trochu nastíním). Když mi bylo jasné co, kde, jak a proč, pustil jsem se do finální lokace s neskutečně tuhými souboji, kde jsem každou chvíli léčil své neschopné spolubojovníky. Level postav jsem vytáhl někde na cca 60. Poslední lokace spočívala v tom, najít 8 tzv. Drigellum. Jsou to jakési drahokamy, které se naskládají do Seven Stars Sword, kterým jediným lze porazit finálního bosse, Mother. Každé Drigellum je vázáno na jednu z postav a odhalí rozřešení nějaké nejasné nebo sporné příběhové sekvence. Když mám meč hotový, můžu se vydat do finálního boje, u kterého jsem myslel, že rozbiji vše, co mi přijde pod ruku. Napadlo mě i vážně, že možná hru fakt nedohraji, možná, že ji fakt vzteky prodám :-) 


Finální souboj:

1. Fáze, Matka - Je třeba použít Seven Star Sword pomocí Jasterova skillu Illusion Sword. Pokud vás to nenapadne, tak smůla, můžete do Mother bušit jak chcete, bude to za 1 HP a snadno vás udolá. Po použití Illusion sword však Matka skloní hlavu a pak je možno konečně dávat silnější zásahy a tento souboj je nakonec hračka. 

2. Finální fáze Mother, je prakticky jednodušší než ta první, po použití Illusion Sword je Matka zranitelná některými skilly naprosto zásadně a je ji možno po pár kolech dostat. Eazy, že? A teď to přijde.


3. Fáze -  tady nastává prví opruz. Porážka matky vygeneruje z vulkánu obří démonickou loď s mnoha obrannými prvky, které je potřeba porazit najednou, parta se rozděluje na jednotlivé členy, tedy 8, a každý si vezme za úkol zničit jeden obranný prvek. Nejprve je tu jakási laserová ruka s prstenem, ta je zranitelná po té, co trefíte prsten. Pak je možno do ní mlátit, jenže vrací taky údery a to  tak, že je značně rizikové do toho jít, tak jsem se schoval za roh, kde na mě nedosáhla a rozhodl jsem se jí ustřílet z dálky. Jde to, ale trvá to 20 šílených minut. Obzvláště proto, že se boje ujímá tady Deego a ten není zrovna silný střelec. Zdlouhavé je hlavně čekání na fázi, kdy je ruka zranitelná a po zásahu prstenu se rozevře.

4. Fáze - první dělová věž, tady se souboje ujímá Simon, má raketomet, stačí obíhat okolo, nechat vystřelit věž, čemuž Simon uhne a posléze vystřelit. Po cca 7 minutách je po věži, tady to bylo snadné.

5. Fáze - druhá dělová věž. Steve je robot se silnými střelami a jde tady o nejlehčí část celého finálního boje, stačí se asi 3x doléčit, mezitím seslat několikrát plnou salvu na věž, damage Steva je drtivý, souboj do tří minut končí.

6. Fáze - tady hráče zase trochu potrápí malá vychytávka. Souboje se ujímá lukostřelkyně Lilika a má za úkol sejmout třetí raketovou věž. Vtip je v tom, že už sama o sobě zranitelná není a nemá cenu střílet do ní, je třeba se soustředit na energetický zdroj, který je u zdi. Ten po několika fázích snadno rozstřílím. Opět zvládnuto do 3 minut.

7. Fáze - opruz č. 2, druhá ruka, Jupis v akci, schovávám jej mimo dosah ruky a stejně jako v prvním případě se snažím ruku ustřílet. Jde to jen o malinko rychleji jen díky posilujícímu skillu, který dá mým střelám větší účinnost, nicméně na 15 minut ten souboj je.

8. Fáze - první opravdu smrtící část souboje, kterou má na starosti Zegram, připomínám, že mezi jednotlivými fázemi nelze ukládat. Takže jedna chyba a celé tohle se jede od znovu. A musím říci, že tady jsem udělal chybu hned 2x, takže až na potřetí návrat po té hodině a půl od fáze 1 jsem to dal. Cca 5 hodin jen tak vniveč. Je zde totiž smrtka. Ta sice provádí útoky v krátkém okruhu, z kterého jde ustoupit, ale jednou za čas spustí dálkový rozlévač jedu, kterému utéct nejde. A stačí se dostat do blbé fáze, kdy nemůžete rychle použít lektvary, protože zrovna nabíráte síly a je po vás. Vypomohl jsem si videem z Youtube, abych přišel na kloub, jak porazit smrtku s dlouhou rukou a rozlévačem jedu. Cíle jsou dva, lebka, ta je zranitelná, když dá smrtka ruku do země. Po té ruce jde buď vyšplhat a mlátit lebku na blízko, což dělal ten z videa (zbytečně komplikované). Já se držel opodál a vždy v této fázi házel hvězdice. Dosud mi nebylo jasné, proč mám zasahovat druhý cíl a to rameno, na kterém je rozlévač jedu. Zásah totiž udělá jen  1 HP zranění. Z videa pochopím, že tím je dohnána smrtka k tomu, aby zarazila druhou ruku do země hned po té, co do druhého ramene chytne několik těch bezvýznamných zásahů. Heuréka, problém vyřešen, i když je třeba stále se mít na pozoru, aby mi zůstaly akce na léčení se a používání protijedu, nyní již vím, jak ten rozsev jedu minimalizovat a co nejčastěji donutit smrtku položit druhou ruku na zem, čímž je zranitelná její lebka. Souboj cca na 7 - 10 minut. Škoda, že mě z počátku 2x vrátil na samotný počátek finálního boje a tím se to znčně prodloužilo :-)

9. Fáze - tuhle fází vyřeší Kisala s noži, je tu obří hlava metající blesky, stačí včas doléčovat a pak u hlavy vyskočit a jen sekat noži. Po pěti minutách je souboj vyřešen. Souboj urychlí podpůrný skill pro dýky, který zvýší damage, které Kisala uděluje.

10. Fáze - Tahle fáze není těžká, ale je strašně zrádná. Zhostí se jí se svým mečem Jaster. Používá jen meč hodný Star Lorda, skilly už používat nemůže. Je tu další, tentokráte finální, hlava plivající energetické proudy. Rukama si střídavě kryje ústa a oči, je vždy třeba přepnout cíl tam, kde se nekryje. Problém je, že naprosto nevyzpytatelně někdy spustí dva své útoky v závěsu a dostat hned za sebou damage přes 500 HP je při maximálním HP 999 jasná smrt. Zažil jsem ji v této poslední fázi 3x. Takže si snadno spočtete, že mě finální souboj i s neúspěchy stál dobrých skoro 10 hodin. Fígl byl v tomto případě se postavit na obrazovce do jednoho malinkého výběžku, kde nedosáhl energetický útok z úst. Nevím, jestli to byl úmysl autorů nebo drobný bug, ale není mi moc jasné, jak bych to vyhrál jinak. Ten postoj na to místečko, kde proud energie nedosáhne, mi popravdě opět poradilo video na Youtube, kde to bylo přímo popsáno, jinak bych si myslel, že takové místo tu ani není. Nicméně i tak to bylo hektické - udeř, vyléč, vyléč, přehoď cíl, udeř, vyléč, vyléč..do toho pauzy na načerpání sil po spotřebování všech akcí...no bylo to úmorné. V podstatě takový odraz celé hry.


Takže závěrečný souboj splněn, Rogue Galaxy dohráno a můžu si přidat do seznamu další dokončenou hru :-) Jaká tedy byla? No, nakonec asi dobrá a místo ve sbírce si zaslouží :-) Co jsem teda ve hře zcela vypustil, tak minihry jako lov brouků, souboje brouků a výroba raritních zbraní v továrně. I tak časově vyšla na 84 hodin. 


Trochu se dotkneme příběhu. Ten je totiž správně epický a není vůbec špatný, i když v něm nalezneme spousta klišé jako sirotci, tajný otec, zapomenutá princezna, dobráčtí piráti a podobně. Jste Jaster, kterého vychovává místní kněz na jedné pouštní planetě. Od malička sníte o tom, že se vydáte ke hvězdám. To se vám nakonec splní tím, že se přidáte k vesmírným pirátům. Ti hledají poklady, jenže se jejich plány zkříží s plány zlé korporace, která z artefaktů, které hledáte i vy, vyrábí smrtící zbraně a poštvává proti sobě dvě mocnosti, aby proti sobě válčily, aby bylo komu zbraně prodávat. Postupně na své pouti potkáváte další zhrzené duše, které nakonec najdou naplnění osudu ve vaší partě. Aby toho nebylo málo, zjistíte, že jste předurčeni zachránit vesmír a proudí ve vás krev dávného poloboha Star Lorda, jehož síla se ve vás probudí v momentě, kdy zlá korporace odhalí tajemnou pyramidu v poušti, čímž zároveň odkryjí plány ještě vyššího zla, snažícího se ovládnout galaxii. Pyramida je bránou do druhé dimenze, otevírá červí díru, za kterou prastaré království ukrylo planetu i s dřímajícím zlem, aby uchránilo od něj zbytek vesmíru. Cíl je jasný, proniknout do druhé galaxie, porazit tam v zárodku zlo, které si dělá zálusk na celou galaxii a osvobodit tak staré království od něj a potažmo od hrozby pro zbytek galaxie za červí dírou. Je zde spousta vztahových propletenců a odhalení a poskládáno je to tak chytře, že tomu chcete uvěřit, byť hra působí schválně bizarně, až pohádkově, a vesmírem se budete potloukat  plachetnicí. Ale když ono to vypadá všechno tak krásně a připomíná to Star Wars.... Návštěva planet různého podnebí i technologického pokroku je rovněž působivá, počátek na pouštní planetě musí vtáhnout každého dobrodruha, pak vzlétnete do vesmíru a podíváte se na planetu pokrytou nádhernou džunglí s vodopády a nechybí ani planeta s moderní megapolí. Takže hra není rozhodně jednotvárná. Obrázky jsou tu vyfoceny z monitoru, takže se nedivte, že vypadají divně a není jich ani moc a ani moc neukazují z těch krásných prostředí hry. Na ty se mrknete, až budete hru hrát :-) 

Ringo 


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?