Legends of Amberland 3: The Crimson Tower - preview

Platforma: PC / Žánr: RPG Dungeon / Developer: Silver Lemur Games / Vydavatel: Silver Lemur Games / Rok: 2025

Na prosinec tohoto roku se chystá vydání již třetího dílu retro krokovacího dungeonu Legends of Amberland. Od prvního dílu jsou Legends of Amberland koncipovány jako takový odlehčenější Might and Magic (3, 4, 5) s příjemným user friendly systémem. Asi mohu použít slovíčko klon, nikoliv však v negativních konotacích, protože jde o klon nadmíru povedený a samozřejmě zasazený do jiného světa a s jiným příběhem. Ve své podstatě zcela kopíruje ze zmíněných tří dílů slavné M&M série systém hry, styl zadávání a plnění questů rozesetých do různých koutů rozsáhlého světa, tahové souboje a vlastně celkové pojetí a atmosféru. 


Autoři si však evidentně vytyčili jeden zásadní cíl. Udělat v tomto systému vše přehlednější, přímočařejší, lépe ovladatelnější, jak velí standard dnešní doby, a je to prostě takové luxusnější a popravdě i jednodušší. Podstatou bylo odbourat vše, co mohlo kdykoliv hráči činit jakoukoliv překážku v tom, aby sáhnul někdy po hrách Might and Magic 3, 4, 5 (u fanoušků série považovány oprávněně za nejlepší tři díly). Ať už to byl mírně nepřehledný inventář a práce s ním, ať už to byla nutnost si vedle na papír psát poznámky s jednotlivými questy a podobně, od toho všeho vás Legends of Amberland oprostí a nechá vás v plné intenzitě se soustředit čistě na to, co se odehrává na monitoru.


Autorům se vytyčené cíle v prvních dvou dílech povedly a demo jasně ukazuje, že ne jinak tomu bude i v Legends of Amberland 3: The Crimson Tower. Jde opět o svižný a zároveň rozsáhlý dungeon, v kterém vás od hraní nebude zdržovat válka s ovládáním a také zkoumání, co to která postava má vlastně nasazeno a za co lepšího by to šlo vyměnit, jako tomu bylo u starších her, v kterých to řešily nějaké poznámky na papíře bokem. V Legends of Amberland nic takového neřešíte. Najdete zbraň, zbroj a hned u ní uvidíte veškeré atributy a hodnoty popsány přímo ve hře a hned vyhodnotíte, čím se vyplatí postavy vyzbrojit a co naopak vyřadit a prodat. Do podrobného deníku se zde také přehledně zapisuje vše důležité, od questů, subquestů, a taky v které oblasti je zadavatel (to bylo tedy i v M&M 3, 4, 5, ale ne tak přehledně).  


Legends of Amberland 3 zachovává drobná vylepšení, které přinesl již druhý díl série a které si hráči žádali. Například to, aby města nepředstavovala jen jednu statickou obrazovku s ikonami obchodů, ale aby byla zpracována jako prostředí, po kterém se dá chodit, jako to bylo právě v hrách Might and Magic. Takže tady vlastně žádali hráči odstranění jednoho ze zjednodušení, které spočívalo v absenci chození po městě a hledání, v které ulici se který obchod nachází. Dále bylo požadováno, aby se trochu zkomplikovaly podzemní dungeony a byl do nich vložen aspoň náznak puzzlů. Takže v druhém díle došlo k návratu pověstného prastarého narážení do stěn s cílem odhalit tajnou stěnu. Došlo i k pár zásahům do sytému, úpravě některých mechanik ohledně předmětů a jejich vlastností, došlo ke změnám u postav a jejich povolání, do map byla přidána možnost zapisovat si poznámky a šlo si zapnout respawn nepřátel, který v jedničce chyběl. Hráči si tedy vyžádali návrat grindu (a pak že to není oblíbená mechanika:-) 

 
A teď to hlavní. Co nového má přinést třetí díl kromě toho, že okopíruje všechna vylepšení z dílu předchozího nebo navrátí zpět některé odstraněné, ale přitom žádané věci z dílu prvního? Pokud by někdo čekal změnu grafiky a enginu, tak by čekal marně. Ani třetí díl Amberlandu v tomto nemění vůbec nic. Z jednoduchého důvodu. Proč sahat na něco, co funguje? Grafický styl se stal fakticky nesmazatelným rukopisem definujícím tuto herní sérii. Jakási pixeartová grafika plná ostrých geometrických tvarů vypadala na první pohled divně a vlastně primitivněji než úžasné malby z devadesátkových dungeonů. Ale grafici do toho vložili takovou prazvláštní Might and Magicovskou malebnost, že si tady člověk často říká, no ty bláho, ty pyramidové tvary, omezené barvy a velmi jednoduché stínování...ale ono to ve výsledku vypadá vlastně docela hezky a svým způsobem originálně. Tak proč ne? Možná bych jen poprosil, aby na té čistě černé noční obloze bylo konečně i pár světlých teček jako hvězdičky, tohle už uměly hry v prastaré EGA grafice. Zpracování oblohy je tady obecně návratem až do 80. let:-)


Samozřejmě pár změn v systému se oproti prvnímu a druhému dílu najde i zde, ale opět jde o kosmetické změny, které mohou potěšit, ale není to nic, co by drasticky měnilo celkové pojetí hry oproti dílům předchozím. Nejsou na první pohled nápadné a  možná si je mnoho hráčů ani neuvědomí. Dost často jde o vybalancování některých mechanik probíhajících skrytě v číselných výpočtech. Například štíty budou útoky i přímo blokovat, ne jen zmírňovat následek zásahu a pod.  Jednou z těch viditelnějších novinek je možnost zásahu nepřátel různými elementy i pomocí zbraní, takže tady jsou různé ohnivé meče a pod., což v předchozích dílech nebylo a zranění ohněm, ledem, elektřinou a pod. probíhalo jen skrze kouzla. Další novinkou je možnost najímat si předpřipravené postavy i v hospodách v průběhu hry. Otázkou je, kdo to využije a bude chtít vyhodit některou ze svých vytvořených a následně v dosavadním průběhu vycvičených postav.  


Různé rasy, podrasy a k nim různá povolání, statistiky postav, množství skillů a kouzel, které je můžete naučit, to je vlastně tím hlavním kořením celé hry. V tomto je hra nádherně komplikovaná a nabízí docela dost možností a variant. Skilly rozšiřují taktické možnosti v soubojích a je jich tady opravdu mnoho, od těch určených přímo konkrétnímu charakteru (tedy rase a povolání) až po ty skupinové, kterými učitelé a trenéři automaticky vycvičí celou vaší partu (za peníze samozřejmě). Když jsem načal to, že se některé mechaniky vrátí, tak určitě potěšující bude návrat schopnosti Heroic Ballad u barda, která byla v druhém díle odstraněna.  


Legends of Amberland 3: The Crimson Tower nakonec bude na první, ale i na ten druhý pohled svým způsobem stejná hra, jako předchozí dva díly. Jen se změní rozložení mapy, příběh, textové zadání questů a několik drobností v systému, tu více, tu méně zřetelných. Nicméně ta herní náplň jako souboje, tréning postav, explorace prostředí, to tady zůstává prakticky stejné. Samozřejmě i z pohledu grafiky narazíte na lokace s novou texturou nebo i nové potvůrky, ale to je tak vše. Podstatou je, že zůstala parádní svižná jednoduchá hratelnost bez toho, aby byl charakter komplexního Might & Magicovského RPG dungeonu nějak krutě ohlodán až na kost. A dle toho, jak jsem se dokonale ponořil na několik hodin do dema, to vypadá, že i na potřetí se autorům nakonec povede hráče tímto titulem pohltit a nechat je svižným tempem potulovat se po světě Amberlandu. Sice je to vykrádačka a zároveň sebevykrádačka, ale taková osobitě svá. Tak se nechme překvapit finálním produktem v prosinci 2025. Jo a úplně bych zapomněl na soundtrack, tak na ten se tady můžete těšit každopádně.

Ringo


Jen tak pod čarou, o prvním díle Legend of Amberland jsem na blogu již psal v této recenzi. S blížícím se vydáním třetího dílu cítím značný rest v tom, že se tady ještě v recenzích neobjevil díl druhý, tak to snad brzy napravím:-)




Lepší takový šnek, než ten naleštěný z Legend of Grimrock, přesvědčte mě o opaku...:-)
















Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Brány Skeldalu

Ishar: Legend of the Fortress