Entomorph: Plague of the Darkfall
Platforma: PC / Žánr: RPG / Developer: Cyberlore Studios / Vydavatel: Strategic Simulations Inc. / Rok: 1995
Máte odpor k hmyzu? Já ano. Asi ne úplně ke všemu, jelikož u některých brouků se někdy pozastavím, jak jsou krásní a občas je zachraňuji z cest nebo míst, kde by se mohli připlést pod nohy a někdo by je mohl zašlápnout. Ostatně jako dítě jsem měl rád večerníček ze života hmyzu a dokonce jsem měl encyklopedii brouků a pořád si ji jako dítě studoval. Nicméně obecně jsem od jisté doby hmyzofob a i takový krásný brouk na mě působí značně znepokojivě při představě, že po mně leze. A pak je hmyz různého stupně odpornosti, který pro mě představuje doslova horor. Proč tohle všechno píši se hned dozvíte. Entomorph: Plague of the Darkfall je totiž hra o hmyzí apokalypse, je to takový hmyzí Fallout. A jaký k takové hře mohu mít asi přístup? Cože? Hmyzí hnus, na to se nebude pěkně koukat a přeci to ani nemůže být hra, která může někoho něčím lákat, ne? Ale počkejte, neodcházejte ještě, mám po tom všem, co jsem napsal výše, jedno překvapivé odhalení. Povím vám, jak to mám s hrou Entomorph, které jsem se dobrých 29 let vyhýbal, ačkoliv jsem ji v podstatě stále uchovával v mysli jako RPG dílko vydané pod hlavičkou mých oblíbených SSI, v jejich známém engine, který započali Gold Box hrami, následuje Dark Suny, Al-Qadimem a konče právě Entomorphem.
Aden, tak se nazývá nový svět, který speciálně pro své další hry vytvořili SSI poté, co v roce 1995 přišli o licenci TSR na různé světy z kampaní vytvořených pro stolní hry AD&D. Když se řekne Forgotten Realms, má to jméno a víte, že před vámi stojí do nejmenšího detailu propracovaný svět s bohatou historií, plný příběhů, jen je zažít. A první předsudek může být na světě. SSI nemá již tyto světy k dispozici a narychlo zplichtili nějaký svůj nový, který bude kdo ví jak fungovat. První hrou z tohoto světa byl dungeon Thunderscape, o kterém napíši taky brzy, ale nejdříve přeskočíme rovnou ke hře Entomorph, která je druhou v pořadí (a také poslední), která je do Adenu situována. Takže jak, bude Aden zajímavý? A může být zajímavý, když je do něj hráč vhozen za prazvláštní hmyzí invaze budící odpor? Přetěžký úkol, zpracovat hru do nového světa SSI, byl svěřen programátorům firmy Cyberlore Studios, kteří se velmi slušně vytáhli svým dílkem Al-Qadim. Takže proč to s nimi nezkusit znovu?
Entomorph začíná na malém souostroví s několika vesničkami, malým městečkem a jedním královským sídlem. A kromě toho skrývá spoustu tajuplných míst, jeskyní, záhadných svatyní a základen sloužících kdo ví k čemu. Jednoho dne však obyvatele západního ostrůvku s vesnicemi Addegun a Damos probudí záhadný bzukot. Z nebes se sneslo hejno obřích komárů a bez milosti zaútočilo na vesničany. A věřte, že nebylo zrovna výhrou přežít. Hmyz byl podivně obrovský, evidentně zmutovaný, a z nebohých vesničanů doslova vysál obsah jejich tělesných schránek. Občas došlo k přenosu zvláštní mutagenní hmyzí DNA, díky níž se po vesnici potácely vysáté lidské schránky jako zombíci. Útoky hmyzu se bohužel opakovaly a budoucnost se jevila jako beznadějná. Svět se měnil v obří hmyzí říši. A vašim úkolem bude zjistit, proč se tomu tak děje.
Hlavní hrdina se po podivném snu, v kterém k němu promlouval obří pavouk, ocitá na pobřeží ostrůvku nedaleko zmíněných dvou vesniček postižených hmyzí invazí. Jedna z nich je jeho domovem. Prvním úkolem bude pomoci přeživším, mezi kterými snad je i jeho sestra. Nejprve bude třeba navázat komunikaci s někdejším ochráncem vesnice, který by uměl zatočit i s hmyzáky. Je to zvláštní chobotnicový tvor z hlubin, s kterým uměl komunikovat jen místní šaman. Ten však zemřel při první útočné hmyzí vlně. Jak tedy navázat spojení s hlubinným tvorem? Už jen tento první úkol a jeho řešení mi naznačilo zásadní fakt. Bylo to takové to - pozor, tohle je sakra geniální řešení, s jakým jsem se snad ještě nesetkal, tady v té hře se dost možná bude dít něco velkého.
A mohu potvrdit, že velké věci se děly i nadále. Po prvotním otřepání se odporem z hmyzu mi to nedalo a po úvodním úkolu s opravdu originálním řešením jsem se rozhodl pokračovat ve hře, protože mě nějak začalo hodně zajímat, jak se tohle celé bude vyvíjet dále. Z menšího ostrůvku se šlo přepravit lodí na větší souostroví s velkým centrálním ostrovem, k němuž byly mosty připojeny další dva menší ostrůvky. Tam někam odplula sestra hlavního hrdiny pátrat po příčině hmyzí invaze. A tak dalším místem, které jsem navštívil, bylo malé městečko Saltmoon, které sice nebylo postiženo útokem hmyzu, ale bylo plné obyvatel, kteří se na jejich příchod těšili a pořádali speciální rituály, v kterých popíjeli nektar, který je extraktem z hmyzu. Fuj, co je k tomu vede? Nepřekvapivě sekta místní šlechty, která přesvědčuje obyvatelstvo, že je třeba přijmout svět hmyzu a stát se hmyzem, čemuž napomůže zmíněný nektar, který dodá lidem nepřekonatelné hmyzí vlastnosti. Ostatně jak jinak odolat hmyzímu světu, než tak, že se stanete hmyzem?
Ano, i vy. Jaká je to pro vás představa, že se stanete hmyzem? Počínání sekty má nejeden zvláštní zádrhel. Obyvatelé města Saltmoon totiž měli na svém jídelníčku hmyz celý život. Kapku jim to pozměnilo DNA a nektar má na ně jeden zásadní vedlejší účinek, který je v receptu napsán tím nejmenším písmem, aby jej nikdo nepřečetl. A o to jde sektě šlechticů zejména. Kdo nektar vypije, stane se poslušným otrokem hmyzu. Jeden z důvodů, proč obyvatelé Saltmoonu přežívají, na rozdíl od okolních vesnic, je právě program cíleného zotročení (toho by se hned mohli chytnout konspirátoři:-). Ale jaký má nektar účinek na ty, kteří nejsou původními obyvateli Saltmoonu? Posílí je, ale nezotročí, s čímž tak nějak sekta šlechticů nepočítala. Možná vám teď došlo, o co tady půjde. Přesně tak, půjde o to stát se hmyzem bez zotročení a využít tak hmyzích vlastností proti hmyzí invazi. Pracuje tady na tom rebelie, ke které se záhy přidáte, ale ta řehole, ten úděl stát se hmyzem a postavit se proti královnám jednotlivých hmyzích frakcí jako jsou vosy, pavouci, mravenci, komáři a nakonec se dostat do královského sídla plného kudlanek, to hodí rebélie na vaše bedra. Nakonec odhalíte obří kompot...chci říci komplot (nějak se mi ten hmyzí sosák pořád plantá), což už nebudu dále prozrazovat.
Co mě k této hře budící hmyzí odpornost totálně přikovalo, byla originalita. Ne, vážně, i v dnešní době, kdy se ve hrách za tu dobu událo snad už vše, mi tato hra z roku 1995 přišla neskutečně originální, překypující úžasnými nápady. Ohromila mě propracovanost příběhu, děje, úkolů a taky promyšlenost celého toho souostroví, v kterém každá lokace fungovala tak, jak měla. Vše tu dávalo smysl, nenarazil jsem na žádné hluché místo. Navíc se situace na ostrově dynamicky měnila dle toho, jak postupovala hmyzí invaze, ale taky dle toho, jak se mi dařilo na cestě postupné morfózy v kudlanku narušovat plány hmyzích bossů. A ne jen jejich. Ostrůvky jsou prošpikovány nejen hlavními questovými lokacemi, ale i drobnými subquestovými místy, které se postupně odhalují například tím, že postupující hmyz všechno sežere, včetně hustého porostu, který vám odhalí například jeskyňku, do které jste před tím nemohli. Překvapivé ani není to, že jednotlivé frakce bojují o svůj životní prostor a pustí se vzájemně do sebe.
Vedle příběhu mě rovněž zaujala vizuální podoba hry. Je to v podstatě další "DarkSunovina", ale tentokráte v SVGA grafice. Pohled shora zde umožňuje výhled na scénu vyobrazenou v titěrných detailech bez zřetelné pixelace oproti 256 barevné VGA, což byla v té době novinka. Musím ovšem navzdory pozdějším trendům ocenit, že si Entomorph stále ponechává malebný charakter a nebudí pocit chladně renderovaných obrazců, možná právě proto, že je zřejmě ve většině opravdu poctivě kreslený, byť některé prostorově působící objekty renderem kapku "voní". Ale nic, co by urazilo. Posuďte sami ze screenshotů okolo. Skaliska prvního ostrova jsou detailem parádní i na dnešní dobu, stejně jako městečko a zelená divočina na ostrově druhém. Interiéry domů a sídel oplývají skoro až útulnými detaily, zatímco v hnízdech hmyzu, jako je úl nebo mraveniště, se úmyslně žádná krása nekoná a budete muset prolézt nevábně vypadající hmyzí sídlo a užívat si hmyzáckou atmosféru na 100%
Dynamiku děje a krásu grafiky podporuje taky chytře sestavený soundtrack, který jsem si u této hry musel bohužel pustit dodatečně, protože mi hudba kvůli technickým problémům nehrála a nepovedlo se mi GoG verzi nijak vyladit, abych problém odstranil, ale nevadí. Co jsem si poslechl pak, byla nádhera. V počátcích hraje příjemná world music z domorodého ostrovního prostředí, která má vyvolávat vzpomínky na to, jak byl tento svět krásný, než byl zničen. Hudba postupně dostává grády a do domorodých rytmů se začnou vtírat tóny hrané i elektrickou kytarou, ale naštěstí nijak výrazně rušivě a na rozdíl od kvílivé kytary v Dark Sunu 2 to tady docela pasuje. V akčnějších pasážích hudba podpoří naléhavou situaci zrychlujícím se tempem.
Popíšeme si nyní, jak funguje celý herní systém. Ve své podstatě se Cyberlore Studios drželi toho, co zavedli v Al-Qadimovi. Souboje jsou tedy hack and slash a tak budete rychle mačkat na klávesu enter, připravte se na to. Ale mohu všechny, kteří hack and slash nemusí, uklidnit tím, že hra nespočívá probíjením se hejny hmyzu, který by dotíral na každém kroku. Klíčem je spíše diplomacie, infiltrace hnízd a většinou se budete souboji snažit vyhnout. Ale když už k němu dojde, tak klikáte. Můžete si pomáhat i postupně nalezenými kouzly. Ale to se obvykle zvrhne v šetření many na léčení. Nastane však několik vypjatých situací, které vás donutí zakouzlit nějaké ničivé kouzlo, štít, magickou bariéru nebo naprosto nutné chození po pavučinách. Kouzlům lze nastavit účinnost, samozřejmě úměrně k tomu se spotřebuje množství many.
Narozdíl od Al-Qadima zde vymizel jakýkoliv systém osobních vlastností jako je síla, inteligence, obratnost a pod. Žádné takové čísla tady nenajdete. Stejně tak nehledejte počítadlo bodů zkušenosti. A to by teoreticky mohl být kromě absence AD&D světa a všudypřítomné hmyzí odpornosti třetí kámen úrazu. Entomorph se notnou část hry tváří v podstatě jako čistá akční adventura. Ale jako hodně dobrá adventura. RPG prvek tady z počátku udávají zejména ukazatele hit pointů a many. Postupem času nacházíte různé medailónky, které vám přeci jen dodají bonus k maně, hit pointům, k úderům v souboji, ale číselně to nevidíte. Najednou zjistíte, že se během toho adventuření strašně těšíte na moment, kdy postoupíte první formu morfózy v hmyz. Bude to totiž jakoby váš postup na další level. Zjistíte, že ukazatel síly střely a ukazatel štítu, který šlo malinko na čas ovlivnit jen kouzlem, se po morfóze postupně naplňují a to natrvalo, takže přeci jen se vývoj postavy postupem času objeví. Jen nastane fakticky po porážce hmyzího bosse a nakrmení se jeho genetickým materiálem. Řadové souboje jsou v rámci rozvoje postavy k ničemu a jen udržují to správné napětí, že tady není bezpečno.
Po několika morfózách se můžete přestat bát běžných brouků, kteří se po světě potulují jen tak a snaží se na vás zaútočit v momentě, kdy vás zmerčí. Z počátku to otravuje, přijdete vždycky o nějaké ty HP, které si buď obnovíte kouzlem nebo spánkem na bezpečném místě, kterých tu je ovšem jen pár. Jakmile začne váš vzhled i vlastnosti nabývat kudlankovitých rysů, budete kolem sebe plivat silné střely, které na pár zásahů eliminují hmyzzz zzzz dálky (pardon). Vaše nožovité chapadla se stanou také docela solidní mašinou na porcování brouků.
Ku pomoci jsou vám lektvary síly nebo many, ale také hmyzí nektar, který vám po vypití dodá dočasně notnou dávku síly a doplní hit pointy. Zatímco z počátku jste vypitím nektaru odstartovali vaší cestu k morfóze, další nalezené lektvary je dobré si nechat až na nejnutnější případy. Dokonce tady souvisí jeden příběhový quest právě s lahvičkou nektaru a pokud si žádnou nenecháte, dopracujete se v tomto questu k předmětovému dead endu (naštěstí jedinému ve hře). Docela zákeřná věc pro ty, co nepochopili, že není cílem vypít každý nektar, na který narazíte (nemusíte se cítit nepřístojně, pokud se vám to stalo, taky jsem to nepochopil a musel jsem loadovat do dávnější pozice:-).
Vrátím se ještě k tomu, proč mě tahle hmyzí apokalypsa tolik vzala. Promyšlený systém questů mě totiž hnal pořád kupředu s tím, že problémy, které přede mnou vyvstávaly, jsem chtěl vyřešit. Chtěl jsem nejen objevit, jak to bude fungovat dále, ale doslova jsem se vžil do situace tak, že jsem vnitřně cítil, jak se těším, až se změním v brouka, který bude mít sílu to těm jednotlivým hnízdům nandat. Bylo to napínavé jak blázen. Jde o to mít sílu na královnu. Samozřejmě ta má tolik hmyzích služebníků, kteří by mě utloukli i při jakékoliv síle, takže mě bavilo infiltrovat jednotlivá hnízda, tvářit se v nich jako kamarád a přitom kout pikle, pomáhat jednomu hnízdu, aby vyvraždilo to druhé a podobně. Kromě hmyzu jsem pak narazil na nějakou polo humanoidní umělou rasu, která sídlila v hoře v jakési technologicky vyspělé základně plné zvláštních strojů, s čímž se pojí také parádní quest.
To, co fungovalo v Dark Sunech, to funguje i tady. Diplomacie, vztahy mezi frakcemi a viditelné i hmatatelné dopady vašich činů na zdejší svět. Hra má spád, pořád se něco děje, je třeba reagovat na nové situace, každá věc tady má své vysvětlení. Mnohé jeskynní chodby jsou prošpikovány puzzly s páčkami a nášlapnými plošinkami podobně, jako tomu bylo v Al-Qadimovi. Pokud by to bylo na hráče moc, nevadí, mnohé ty jeskyně jsou jen bonusovými subquesty a nejsou povinné pro dohrání hlavní příběhové linky. Nakonec dojde ke strhujícímu rozuzlení celé záležitosti, jak to s hmyzí invazí je ve skutečnosti, a u pavouka, který má svou přítomnost, minulost i budoucnost, také přijdete na kloub tomu záhadnému začátku. Po této hře nezačnete hmyz milovat. ale třeba jako já zzzjistíte, že i někdy naprosto zoufale a odporně vypadající situace, do které vás hra uvede, může nabízet strhující zábavu a to i bez výrazně komplexního vývoje postavy a bez sáhodlouhých tahových taktických soubojů. Tohle všechno je přesně Entomorph. Bzzzz...
Hodnocení: 90%
Ringo
Pěkný. Když jsem před pár lety dohrál Thunderscape, tak jsem se pustil taky i do Entomorphu.
OdpovědětVymazatMě tedy muzika fungovala a byla výborná, hra mě taky bavila, ale bohužel jsem se po nějaké době dostala do situace, kdy pro bug se nedalo dostat dále a tak i přes zkoušení a googlení jsem nuceně předčasně skončil:(
@drak86: V čem spočíval ten bug. Nešlo o tu nemožnost projít stěnou za puzzle chodbami za komáří královnou?
VymazatTak to už si přesně nepamatuju, je to už tak 5 let, možná víc..
VymazatĎakujem za ďalšiu úžasnú recenziu, hru mám už dlhšie kúpenú na GOG a po sviatkoch si ju hádam konečne zahrám. Recenziu na Prophecy of the Shadow v dohľadnom čase nechystáte?
OdpovědětVymazat@pepst: Je vysoce pravděpodobné, že se Prophecy of the Shadow na blogu objeví, ale není to otázkou nejbližších dní či týdnů.
VymazatToto "diétne" rpg ma svojho času chytilo a nepustilo, pokým som ho nedohral. A to aj napriek faktu, že som ťažký arachnobik. Entomorph je dobre vybalancovaná hra, s na svoju dobu perfektnou prezentáciou. Vlastne sa na to dobre pozerá a aj sa to dobre hrá dodnes. Vrelo odporúčam...
OdpovědětVymazat