Herní žánr Adventure - tematické povídání (Anorak, Richmond, Červ a Ringo)

Adventury bývaly velmi oblíbeným žánrem zejména na konci osmdesátých let a následně v letech devadesátých. Pak jejich sláva nějak vyšuměla příchodem nových technologií ve výpočetní technice, které nahrávaly spíše žánrům jiným, navíc přístupným většímu počtu hráčů, protože bylo třeba hlavně co? Vydělávat chrlením jednoho strhujícího herního titulu za druhým a ne uvrhávat hráče (k tomu ještě jen pár nerdů :-) do situace, v které si budou někde týden hračičkovat v jedné herní obrazovce a zkoušet x předmětů, které by mohly spustit nějakou událost po nějaké velmi krkolomné kombinaci. 

Adventury samozřejmě ale zcela nevymizely a jsou tady s námi stále, ať už sáhneme po nějaké staré klasice, nebo se poohlédneme po nějakém dnešním ojedinělém, ale novém adventurním titulu. A jak vidí tento žánr dnes ostřílení pařani, navíc pamětníci hvězdného adventurního období? O tom se níže rozepíši se svými hosty, které si jistě pamatujete z článků o definici Dungeonů a jeho pokračování, a pak definici RPG žánru. Nejprve dám tedy slovo váženým hostům (tentokráte jsem volil pořadí dle toho, jak mi jejich odpovědi na otázky postupně přišly, to aby se případně nehádali:-) Anorakovi, Richmondovi a Červovi kterým jsem položil soubor osmi otázek. Hosty opět v textu i barevně pro přehlednost odliším a na závěr článku i já (sám sobě si :-) odpovím na všechny položené otázky. Ještě dodám, že každý vypracovával odpovědi samostatně a že jsme od sebe vzájemně neopisovali :-) O to zajímavější jsou občasné skoro doslovné shody v některých odpovědích.

ANORAK:
Otázka 1: jak by se dal definovat herní žánr adventura, co by měl v základu obsahovat, aby se hru dalo do tohoto žánru zařadit?
Adventury jsou hry zaměřené především na příběh, který se odkrývá průzkumem světa, řešením hádanek a rozhovory. Různé hry a pod-žánry kladou na tyto prvky různý důraz, který se také vyvíjí v čase. Za počátek považuji textové adventury, kdy byl největší důraz kladem na průzkum a řešení hádanek. Rozhovory se rozšířily až později s příchodem grafiky. Největší důležitost mají v point and click adventurách. Adventury jsou primárně pomalejší žánr, kde má hráč většinou čas na rozmyšlení, podrobný průzkum lokace a zkoušení různých variant postupu. Akce a omezený čas jsou součástí spíše pro zpestření a neměly by být přítomny po většinu herní doby. Některé pod-žánry, které se běžně řadí mezi adventury, jsou hraniční, ale přesto je za adventury ještě považuji. Především jde o walking simulátory a vizuální novely. Dnes velmi moderní akční adventury považuji primárně za akce.

Otázka 2: Jaká byla tvá první dohraná adventura?
Asi The Legend of Kyrandia, u starších si už opravdu nejsem jist dohráním. Výhodou Kyrandie byla existence českého překladu a návodu. V té době bylo mé porozumění angličtině na minimu, takže čeština byla pro dokončení nutností. Už dříve jsem hrál starší tituly jako King's/Space Questy nebo české textovky na Spectrum a Atari, ale pokud vím, nedokončil jsem ani jednu. Grafické adventury by sice šly dohrát přesně podle návodu, ale to mě nebavilo ani tenkrát. Výrazně častější nahlížení mi ale nevadilo.

Otázka 3: Když se řekne adventura, jakých 5 her se ti hned vybaví, ať už jen proto, že ti hned vyvstanou na mysl, anebo proto, že je považuješ za nejlepší?
King's Quest, Gabriel Knight, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Zork, Space Quest
Jde o tituly, které si mi zásadně uložily do paměti. Sierrácké adventury mám ve zvláštní oblibě už od prvotních pokusů, kdy jsem se sice daleko nedostal, ale jejich kouzlo na mě působí dodnes. King's a Space Questy jsou první díly asi mých nejoblíbenějších sérií a Gabriel Knight pomyslným vrcholem. Fate of Atlantis je nejlepší adventura od LucasArts, tam nebylo o čem přemýšlet. Textovky považuji za základ dnešních adventur a Zork mě nadchnul i navzdory prvnímu hraní až v roce 2016. Je až překvapující jak mohou stručné popisy míst vyvolat krásně živé představy a vybudovat skvělou atmosféru. Zork tak způsobil můj návrat k textovkám po více než dvaceti letech.

Otázka 4: . Jaké tři vývojářské firmy považuješ za stěžejní pro tento žánr?
Sierra, LucasArts, Legend Entertainment
Zde jsem neměl moc co rozmýšlet. Sierra jako jedna z nejoblíbenějších firem a LucasArts jako další význačná firma. U třetího místa jsem se rozhodoval mezi Infocomem a Legendem. Nakonec rozhodly tradičnější adventury jako Death Gate, Shannara nebo Callahan's Crosstime Saloon.

Otázka 5: Pokud tě adventury nezaujaly jen jako jednotlivé hry, ale propadl jsi celé nějaké sérii čítající více než 3 díly, které série by to byly? Jmenuj aspoň jednu, maximálně tři.
Space Quest, Zork, King's Quest.
Pokud by se všechny Questy od Sierry počítaly jako jedna série byla by to jasná volba. Jde o atmosférické a různorodé tituly od King's Questů, přes Police Questy až k EcoQuestům. Všechny mohu doporučit a vždy si jejich hraní užívám. Pokud bych to měl rozdělit, tak zmíněné dvě hlavní série doplní Zork - od textovek ke 3D v jedné řadě. 

Otázka 6: Jaká poslední byla hra tohoto žánru, kterou jsi dohrál? (myšleno nově dohrál, ne jako zopakování si něčeho staršího rozehraného nebo dohraného.)
Time Lapsus jako freeware nebo The Daedalus Encounter jako komerční.
Naposledy jsem dohrál studentskou hříčku Time Lapsus. Jde o krátký, ale povedený projekt plný easter-eggů se zajímavým příběhem. Posledním komerčním titulem je nepříliš populární interaktivní film Daedalus Encounter. Hra je opravdu spíše průměrná, ale za zahrání stojí už jen kvůli slušným hereckým výkonům. 
 
Otázka 7: Jakou nejnovější adventuru jsi hrál? (myšleno s nejnovějším datumem vydání).
The Telwynium: Book One - Winter's Dawn (2021)
Moc freeware adventur nehraji a většinou jde o pocty nebo pokračovaní slavných titulů. Z tohoto soudku je i Telwynium, které se inspiruje hrami na enginu SCI0, jako třeba Police Quest 2. Na podobných projektech je vidět nadšení i láska k původním hrám a tak většinou stojí za to. Největším problémem bývá jejich krátkost.

Otázka 8: Jak vidíš vývoj tohoto žánru do budoucna, je mrtvý, prochází obrodou anebo stále vycházejí adventury, ale ve výrazně pozměněném konceptu oproti původnímu textovému pojetí?
V minulosti se vývojáři nejčastěji zaměřovali na aktuálně moderní podobu adventur. Od textovek, přes point and click a interaktivní filmy po 3D. Nějakou dobu to s adventurami nevypadalo nejlépe, ale aktuálně a věřím, že i do budoucna, vychází téměř pro každého něco. Textové adventury vycházejí ve velkém a překvapivě nejenom nekomerční. Za zmínku stojí hry od Choice of Games nebo digitální verze klasických gamebooků. Asi nejklasičtější podoba adventur, point and click, je také slušně zastoupena. Nejčastější je pokračování slavných sérií jako Monkey Island nebo Polda, ale vycházejí i trochu odlišné hry třeba od studia Amanita. Existují i nové a povedené interaktivní filmy (Her Story) a samozřejmě 3D advetury (Life is Strange). Nejopomíjenější jsou, a to už od devadesátých let, grafické adventury s parserem. Sem tam vyjde nějaká menší freeware hra, jako nedávný Tachyon Dreams, ale připravovaný Crimson Diamond vypadá velmi nadějně, takže budoucnost snad bude lepší.


RICHMOND:
Otázka 1: Jak by se dal definovat herní žánr adventura, co by měl v základu obsahovat, aby se hru dalo do tohoto žánru zařadit?
Na rozdíl od třeba cRPG žánru je v adventurách pro mě příběh mnohem důležitější. Měl by nést tíhu hry a já jako hráč bych se neměl od něj vzdálit na příliš dlouhou dobu. Tento příběh by pak hra měla rozvíjet pomocí dialogů s postavami, interakcí s předměty či uvalením břemene luštění hádanek a záhad na hráčova bedra. Ideální poměr všech těchto ingrediencí asi neexistuje, ale pro mě dobrá adventura obsahuje všechny zmíněné.
 
Otázka 2: Jaká byla tvá první dohraná adventura?
Asi zklamu řadu lidí, ale svou první adventuru jsem dohrál s návodem. Nebylo to sice úplně step-by-step, ale koukal jsem do něj docela často. Tou hrou byla Lure of Tempress od Revolution Software (tedy autorů pozdější série Broken Sword). Bylo to na konci roku 1992. Nebyla to ovšem má první zkušenost s adventurami. Řadu jiných titulů jsem různě zkoušel a chvíli hrál před Lure of Tempress, ale nikdy je nedotáhl do konce (to přišlo později).Pokud bych měl jmenovat první adventuru, kterou jsem hrál, asi by to byl Belegost nebo Space Quest 2, který mě učaroval úvodní sekvencí a vůbec hratelností v džungli.
 
Otázka 3: Když se řekne adventura, jakých 5 her se ti hned vybaví, ať už jen proto, že ti hned vyvstanou na mysl, anebo proto, že je považuješ za nejlepší?
Při výběru této pětice jsem se snažil, aby tam byli zástupci her, které mě zasáhli intenzivním zážitkem. Není to tedy TOP5 adventur, i když některé hry z jmenovaných by si to i zasloužily.
1. Hero's Quest: So you want to be a Hero
 - skvělá kombinace parseru a lehkých rpg prvků navíc v úžasném prostředí s možností hrát hru znovu trochu jinak
2 - Loom
 - originální hratelnost i díky herním prvku v podobě přehrávání tónů v nádherné EGA grafice
3 - Alone in the Dark
 - primitivní 3D grafika s neskutečnou hororovou atmosférou
4 - Death Gate
 - textová knižní nálož přenesená na monotiry počítače s výborným ovládáním a parádní grafikou
5 - Gabriel Knight 1
 - příběh, postava Gabriela, grafika, atmosféra, toť hlavní znaky celé série, z níž jsem vybral první díl

Otázka 4: . Jaké tři vývojářské firmy považuješ za stěžejní pro tento žánr?
Je to pro mě velice jednoduché - Sierra a LucasArt mám za nejvýraznější zástupce, dva hlavní titány. A myslím, že není třeba dodávat důvody. Opravdu velké množství her, které se staly legendami. Třetím jménem asi překvapím. Ze všech dalších firem jsem vybral Wadjet Eye Games. Je to především kvůli sérii Blackwell, která mi sedla do nálady, ale i proto, že pro mě jsou synonymem dobrých nových adventur (byť ty hry stojí na základech starých herních mechanismů).
 
Otázka 5: Pokud tě adventury nezaujaly jen jako jednotlivé hry, ale propadl jsi celé nějaké sérii čítající více než 3 díly, které série by to byly? Jmenuj aspoň jednu, maximálně tři.
Záludná otázka :) Kdybys napsal 3+, tak by to byl mnohem větší počet. Absolutní povinností je začít sérií, která má opravdu prastaré kořeny - King's Quest! Mám odehraných prvních 5 dílů a dá se říct, že série má vzestupnou tendenci a bavily mě všechny díly včetně těch prastarých s parserem. Jako druhou vypálím další sierráckou sérii - Space Quest. Ačkoliv mám odehrané první dva díly a třetí mám rozehraný, už teď si u mě získala série kultovní status. Koho by nebavilo hrát za vesmírného uklízeče, setkávat se mimozemšťany a přitom zachraňovat svět?! Jako třetí musím vypíchnout již zmíněnou sérii Blackwell od Wadjet Eye Games. Já tuhle sérii mám rád z důvodů, které se těžko popisují. Asi největším plusem pro mě je atmosféra, která se sice v sérii mění, ale dominuje v ní jakási melancholie, smutná, přitom nikoliv depresivní nálada. Asi nejvíc jsme si vychutnával sólo na saxofon, když hlavní hrdinka si vyšla v noci na svůj balkón zapálit cigaretu a v pozadí byly vidět mrakodrapy. Tahle série ale má více pozitiv. Není extrémně těžká, jednotlivé díly jsou kratší a skvělým prvkem je kombinace odlišných možností 2 hlavních postav. 
 
Otázka 6: Jaká poslední byla hra tohoto žánru, kterou jsi dohrál? (myšleno nově dohrál, ne jako zopakování si něčeho staršího rozehraného nebo dohraného.)
Krutá podmínka v závorce vyřadila hned 5 posledních dohraných her! Takže tou poslední úplně nově hranou a dohranou byla hra Future Wars: Time Travellers. A byl jsem z ní unešen, jak se to skvěle hrálo! Navíc to intro s umýváním oken mrakodrapu!!
 
Otázka 7: Jakou nejnovější adventuru jsi hrál? (myšleno s nejnovějším datem vydání).
Nejprve mě napadlo, že to musí být Lamplight City z roku 2018, ale ponoření do statistik, které mám o dohraných hrách, mě vyvedlo z omylu. Byl to prequel k sérii Space Quest s názvem "A Son of Xenon" z roku 2020. A dokonce se mi to i líbilo :)
 
Otázka 8: Jak vidíš vývoj tohoto žánru do budoucna, je mrtvý, prochází obrodou anebo stále vycházejí adventury, ale ve výrazně pozměněném konceptu oproti původnímu textovému pojetí?
Žánr mrtvý určitě není. Ale dle mého už ho drží především indie vývojáři. Vychází stále dost her na enginu AGS, klasické adventury vydává Wadjet Eye Games. Navíc se objevují adventury, které nemají tolik společného s těmi starými a i ty si našly své fanoušky (např. od tvůrců Quantic Dream, Dontnod atd.). Mě tyto nové styly moc neoslovily, ale problém je na mé straně. Jednoduše jsem se až příliš ukotvil v těch devadesátkových, které mi sedly úplně nejvíc. Ale možná někdy dám šanci hrám jako Life is Strange... :)


ČERV:
Otázka 1: Jak by se dal definovat herní žánr adventura, co by měl v základu obsahovat, aby se hru dalo do tohoto žánru zařadit?
Tohle je pro naší taškařici zásadní a podle mě veledůležitá otázka, na kterou jsem alespoň pro sebe nenašel nikde správnou odpověď. Tedy odpověď s níž bych maximálně souhlasil. Takže jak je to za Červa?

Podle mě je adventura zkrátka taková hra, pro kterou je naprosto zásadní dějová linka (příběh) a to nezávisle na herní mechanice, kterou hra používá, aby se příběh odehrál ke zdárnému, nebo jinému konci. A naopak herní mechanika je nutná a pro hru zásadní, aby to byla hra a ne film, či kniha. To je celé… Správná adventura nutí hráče posunovat příběh pokud možno originálním a zábavným způsobem, hledat a používat předměty, objevovat lokace, klábosit a interagovat s NPC, hledat odpovědi na rozličné otázky, prostě vše pro výše zmíněné.

Otázka 2: Jaká byla tvá první dohraná adventura?
S ohledem na mou definici adventur je to evidentně Podraz 3 od Fuxoftu, protože to je za mě adventura, byť textová, ale zato dodnes maximálně originální i přesto, že je z roku 1986. Pro mě otevřela tato hra vesmír příběhových her a já byl nadšen. Hrál jsem ji hned, když vyšla, na svém ZX Spectru. Do té doby jsem prostě hrál jen akční hry typu Jet-Pac, Bruce Lee atd. Potom postupně (pořád na osmibitech) Indiana Jonese 1-3 a pak Belegost… (angličtina mi tenkrát vážně moc nešla).

Otázka 3: Když se řekne adventura, jakých 5 her se ti hned vybaví, ať už jen proto, že ti hned vyvstanou na mysl, anebo proto, že je považuješ za nejlepší?
Pro mě jsou to hlavně kousky od LucasArts, tedy ehm… od LucasFilm Games. Zak McKracken, Monkey Island, Full Throttle, Loom a DIG, v závěsu mám Space Quest a z novějších pak třeba Heavy Rain.

Zak pro mě byl, a dodnes je, jednou z nejzábavnějších her. Uvedl mě do světa point and click adventur a svou vtipností a relativní jednoduchostí pro mě dodnes zůstal hodně na špičce pomyslného top žebříčku ačkoli objektivně musím přiznat, že trpí několika neduhy co se týká hratelnosti.

Monkey Island je prostě neskutečně dobře namíchaná bomba sandy, skvělé hudby a propracovaných easter eggů. Nebral se vůbec vážně a to je super.

Full Throttle je pro mě taky dost srdcovka. Maximálně vtipná záležitost s osobitou grafikou a skvělým dabingem (Mark Hamill mluvil Ripbugera). Trochu jednodušší, ale o to víc zábavnější…

Loom mě dostal naprostým ignorováním zaběhnutých postupů, originální herní mechanikou a osobitou atmosférou. Úžasný kousek.

The Dig. Tohle mě fakt vzalo, chytlo a dostalo se mi pod kůži a pak mě pohltilo i s myší v ruce. Kurva to je tak skvělá hra s úžasnou atmosférou, neskutečně silným příběhem a nádhernými dialogy, až se mi z toho chce brečet. To je prostě síla. Příběh navrhnul a částečně psal Steven Spielberg a dialogy Orson Scott Card…

Space Questy od Sierry, a pro mě zejména trojka, jsou taková správná oddychovka. A Heavy Rain mi po letech ukázal, že tenhle herní žánr má pořád hodně co nabídnout.

Otázka 4: . Jaké tři vývojářské firmy považuješ za stěžejní pro tento žánr?
Hmm. Já těch adventu nehrál tolik, takže kromě evidentních LucasAts a Sierry od které jsem naposledy hrál a recenzoval Phantasmagorii, vážně nechci nikoho pickovat. Tedy hrál jsem toho celkem dost, ale jsou to spíš jednotlivé kusy. Takže za mě jen tyhle dvě firmy.

Otázka 5: Pokud tě adventury nezaujaly jen jako jednotlivé hry, ale propadl jsi celé nějaké sérii čítající více než 3 díly, které série by to byly? Jmenuj aspoň jednu, maximálně tři.
Od Sierry jsou to pro mě příběhy vesmírného popeláře Rogera Wilco. Kings questy jsem moc nehrál. Od LucasArts pochopitelně serie Monkey Island a nechci zapomenout sérii Indiana Jones od Fuxoftu…

Otázka 6: Jaká poslední byla hra tohoto žánru, kterou jsi dohrál? (myšleno nově dohrál, ne jako zopakování si něčeho staršího rozehraného nebo dohraného.)
Já si naposledy parádně užil Útěk z Berlína, který vyšel loni pro Amigu. Jedná se o Point and Click adventuru plnou vtipů s odkazy na popkulturu devadesátek a současnou Amiga herní komunitu. Měl jsem to dohrané za tři hodinky a je to super.

Otázka 7: Jakou nejnovější adventuru jsi hrál? (myšleno s nejnovějším datumem vydání).
V současném okamžiku mám rozehraný nádherný projekt Observation, který dle mé definice do žánru adventur spadá. Ocitnete se ve vesmírné stanici na které se přihodila neznámá událost. Co se událost způsobilo se neví. Přežil pouze jeden člověk a stanice samotná se přemístila neskutečně daleko. Vy ale nehraje za posledního kosmonauta na palubě. Vy jste počítač, který stanici řídí. Paměť máte pochopitelně vymazanou a ke spoustě systémů nemáte přístup. Je dost možné, že jste za situaci nějakým způsobem odpovědný. Hýbat se nemůžete. Jen přepínat kamery v jednotlivých sekcích stanice. Nádhera…

Otázka 8: Jak vidíš vývoj tohoto žánru do budoucna, je mrtvý, prochází obrodou anebo stále vycházejí adventury, ale ve výrazně pozměněném konceptu oproti původnímu textovému pojetí?Vlastně jsem na tuhle otázku už odpověděl s Observation. Nevěřím, že je žánr adventur mrtvý. Časem se prostě mění herní mechaniky, které jsou v konkrétní době pro adventury typické. Také je třeba si uvědomit, že adventury už nikdy nebudou, a nikdy ani nebyly, mainstream. V každém případě pevně věřím, že s námi zůstanou v té či oné podobě dál. To je všechno.


RINGO:
Otázka 1: Jak by se dal definovat herní žánr adventura, co by měl v základu obsahovat, aby se hru dalo do tohoto žánru zařadit?
Adventuru, coby žánr, vnímám jednoznačně jako hru s příběhem a postavou (hrdinou/hrdinkou) ovládanou buď příkazovým řádkem nebo point and click způsobem. A to buď formou postavy pohybující se po obrazovce (např. Space Quest, Monkey Island), sbírající předměty do inventáře, které kombinuje a dále používá v interaktivním prostředí, nebo i z vlastního pohledu (Death Gate, Under a Killing Moon). Důraz by měl být kladen hlavně na řešení různých situací, rébusů či puzzlů, nikoliv na akci, byť mnohé adventury některé prvky akce nebo časového nátlaku také mívají. Adventura je doslovně dobrodružství a mohlo by se takto označit drtivá většina her. Z hlediska žánru by však mělo jít spíše o hru rozvážnější, přemýšlivou. Nikoliv akční. Dnes se jako adventura označuje spousta i akčních her typu Tomb Rider, s čímž se už moc neztotožňuji. Nicméně mám pochopení pro žánr akční adventura, který kombinuje adventuru i s nějakými těmi souboji, puzzly na hbitost nebo RPG prvky, jako tomu je u Cadavera, Litle Big Adventure nebo Zeldy.

Otázka 2: Jaká byla tvá první dohraná adventura?
Touto adventurou je fantastický Space Quest 3 a považuji to za velké štěstí, že to byla zrovna tato adventura, jelikož mohu s čistým svědomím říci, že její legendární status, který ji přikládám, není pro mě dán jen tím, že byla prostě první a mohla by tady třeba panovat nějaká ryzí nostalgie. Ona ta hra je opravdu tak skvělá. A dohrál jsem ji tehdy bez návodu, jen asi s dvěma popostrčeními od kamaráda, který mi hru donesl. Bylo to v době, kdy jsem neměl žádný návod a ještě jsem neměl ani tušení, že existuje něco jako časopis Excalibur :-) Space Quest 3 nebyl jen první dohranou adventurou, ale patřil mezi první mé dohrané hry vůbec.

Otázka 3: Když se řekne adventura, jakých 5 her se ti hned vybaví, ať už jen proto, že ti hned vyvstanou na mysl, anebo proto, že je považuješ za nejlepší?
Space Quest 3, Indiana Jones 4, Gabriel Knight, Broken Sword, The Longest Journey. V podstatě jsem vyjmenoval adventury, u kterých bych mohl říci, že jsou to ty, které se zapsaly u mě něčím hodně hluboko, takové ty, které hodně překvapí, člověku z nich spadne čelist a po dohrání o nich ještě dlouho přemýšlí. 

Otázka 4: . Jaké tři vývojářské firmy považuješ za stěžejní pro tento žánr?
Sierra-on-line, Lucasfilm Games (LucasArts), Legend Entertainment. To jsou naprosto základní adventurní firmy pro mě, u kterých je produkce adventur jednou z klíčových. Jsou tady sice i další firmy, které vydaly nějaké špičkové adventurní dílo, ale je to už spíše na bázi ojedinělosti. Každopádně tyto tři firmy vydávaly adventury doslova sériově a cíleně.

Otázka 5: Pokud tě adventury nezaujaly jen jako jednotlivé hry, ale propadl jsi celé nějaké sérii čítající více než 3 díly, které série by to byly? Jmenuj aspoň jednu, maximálně tři.
Space Quest, Quest for Glory, Tex Murphy. Už když jsem skládal otázky, věděl jsem, že si sám před sebe kladu obrovské dilema. Ale nakonec padla volba na tyto tři zmíněné série. Space Quest je jasný, vesmírná dobrodružství jsem měl rád už od chvíle, kdy jsem jako dítě viděl seriál o Smolíkovi, jak s nafukovací raketkou a svým psem cestuje vesmírem po planetách. Quest for Glory mě fascinoval vždy propojením adventury s RPG žánrem a Tex Murphy, to je v podstatě taková Blade Runnerovina, která si mě okamžitě získala. 

Otázka 6: Jaká poslední byla hra tohoto žánru, kterou jsi dohrál? (myšleno nově dohrál, ne jako zopakování si něčeho staršího rozehraného nebo dohraného.)
Loom. Popravdě musím říci, že to už je třetí název, který během zpracovávání článku píši, protože se práce na něm trochu protáhla a mezitím jsem dohrál pár dalších dosud nehraných kousků. Ale u Loomu už to ustálím a měnit to už nebudu. Loom byl pro mě vždy takovým zvláštním pojmem, moc se mi do něj nechtělo, protože jsem si říkal, že to je nějaká hudebně laděná hra a nevím, jestli mě bude bavit řešit věci hraním na nástroj. Nakonec jsem Loom poprvé dohrál letos a objevil jsem, jaký klenot jsem to odkládal. 

Otázka 7: Jakou nejnovější adventuru jsi hrál? (myšleno s nejnovějším datumem vydání).
Gemini Rue z roku 2011. Hrál a nedohrál, ale určitě to někdy ještě napravím.

Otázka 8: Jak vidíš vývoj tohoto žánru do budoucna, je mrtvý, prochází obrodou anebo stále vycházejí adventury, ale ve výrazně pozměněném konceptu oproti původnímu textovému pojetí?
Žánr klasických adventur, tak jak byly vždy chápány ve stylu Sierráckých Questů, podle mě fakticky zemřel někdy krátce po roce 2000, kdy se z adventury stal tak trochu nevděčný žánr, podobně, jako se to přihodilo u dungeonů - náročný a nákladný vývoj a nízká návratnost investic + změna trendů, které vyznávaly nové generace hráčů, rekrutujících se již spíše z mainstreamu než z fanoušků výpočetní techniky a tzv. nerdů či geeků. A nevděčný žánr to je tak trochu i z hlediska herního. Málokdo se dnes bude chtít bez jakéhokoliv postupu ve hře koukat na dvě až tři obrazovky, pendlovat mezi nimi a třeba měsíc přemýšlet nad tím, co je třeba udělat a jak to vyřešit. A adventury uměly hráči zatopit i tak, že na některé věci nepřišel nikdy a hru tak ani nedohrál (pokud nekoukl do návodu). On ten mainstreamový herní svět přeci jen jde nyní na ruku spíše přímočařejším záležitostem, takže převládají akčnější hry v kombinaci s monstrózními technickými vymoženostmi, co se týče realističnosti nebo bombastičnosti vizuálu. Samozřejmě nějaké ty adventury vycházely i v tom hlavním proudu nadále, například s různými šedými sterilními detektivkami, byť čerpajícími tematicky ze skvělého Poirota nebo Sherlocka Holmese, se roztrhnul pytel. Vyšla třeba ale i svěže a moderně vypadající The Lost Crown. Ale vesměs už bylo znát, že v případě adventur jde spíše o úlitbu starším hráčům a v případě těch novějších hráčů to bylo cíleno na ty se specifickým zájmem ke zvolené tématice. Budoucí vývoj adventur vidím v trendech sázejících spíše na akci a samozřejmě 3D grafice. Takže dnes budou spíše adventury vypadat jako moderní Tomb Riderovky. Klasické 2D adventury budou už jen účelové retro nějakých nezávislých studií (např.Wadjet Studio), sahajících k odkazům na něco konkrétního staršího, nebo se sáhne ke snaze někomu přinést staré dobré časy, bohužel často v tomto smyslu v podobě cílené ještě větší rozpixelovanosti, než v jaké byly hry v první polovině 90. let. No a pak tady bude ještě hromada vizuálních novel japonského typu, u kterých však přes jejich linearitu a spíše jen spouštění dialogů, nenacházím tu správnou hravost.

Komentáře

  1. Ty komentáře k současným nebo nedávným hrám mi přijdou až příliš pesimistické. Jasně, zlatá éra adventur je pryč, ale i v poslední době vychází adventury, které stojí za to si je zahrát a žánru rozhodně nedělají ostudu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemyslím, že jsme byli nějak příkří. Asi nepřísnější byl Ringo, ale snad nikdo neoznačil, že tenhle žánr je totálně na dně a už nic nevyjde nebo nevychází. Pro mě osobně ale je už drahně let naprosto okrajový žánr (bohužel), ale naštěstí tu máme indie vývojáře.

      Vymazat
    2. Já to vůbec černě nevidím a i jsem to tak psal. S časem se mění pouze styl ovládání, ale věřím, že pocit z úžasného příběhu ve hře tu bude stále...

      Vymazat
  2. Za mňa by to bolo týchto 5: 1. The Longest journey, 2. Gabriel Knight 1, 3. Loom, 4. Blade runner, 5. Day of the tentacle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všechno naprosté pecky. A Day of the tentacle mám zrovna rozehraný v té remasterované verzi a jsem z toho unešen.

      Vymazat
  3. @Pluto: No o to právě jde, že zlatá éra už je pryč. Já jsem byl přísný v tom smyslu, že nikdo nebude dnes už vyloženě dělat hru typu Quest for Glory nebo Monkey Island bez toho, aby to byla retro oslava právě těchto dvou her, nikoliv že půjde o pecku, na kterou se bude celý herní svět těšit. Tohle je prostě jasně pryč. Druhá věc je, že žánr adventur se pohybuje už v jiné podobě a když vyjde něco, co uchvátí svět, bude to spíše mix různých žánrů, bude to v 3D, realistický svět, mix s akčními prvky atd. Možná bude takovým mustrem poslední Sherlock Holmes? Nevím. Vůbec neříkám, že když dostanu super tipy na nové adventury z posledních dvou let, že po nějaké nesáhnu a nebudu z ní třeba nadšen, jen u toho asi budu cítit, že mě na tom baví něco jiného, než mě bavívalo u klasických textových 2D point and click adventur. Jako velmi zajímavý tip z novinek se mi jeví Červem zmíněný Observation, který mi dějově kapku připomíná System Shock naruby, že hráč hraje za palubní počítač stanice. Předpokládám teda že za hodný počítač, ne zlý :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je samozřejmě jasné, že adventury jsou okrajový žánr. Všechno teďka směřuje do akčnosti a rychlosti, málokomu se chce v poklidu postupovat, užívat si příběhu a přemýšlet. To vidíme třeba i ve filmu, u počítačových her samozřejmě také a právě v tomto jsou adventury nejvíc bity. Každopádně tomhle žánru existuje spousta zajímavých titulů napříč celou historií, které se zařadily mezi legendy, ale pro většinu současných hráčů by prakticky byly nehratelné (řada z nich pro mě nejspíš taky, a to jsem fanda adventur). Ale tak nějak mi z toho celého vyšlo, že aspoň trochu slušné adventury (teda hlavně point and click) byly naposledy někdy kolem roku 2000 a pak už skoro nic. Občas mi z toho přijde až nostalgická zaslepenost (ale sám jí trpím možná ještě víc). Ale jsou i novější adventury, které by bylo možné zařadit do zlatého fondu skoro až k dříve zmíněným legendám - asi nejzářivější příklad poslední doby je nejnovější Syberia: The World Before. Každopádně, sám osobně míchání žánrů s různými akčními prvky nemám moc rád. Poslední Sherlock Holmes (doufám, že vzhledem k situaci na Ukrajině skutečně nebude poslední plnohodnotné dílo) je sice modernějším zástupcem, ale osobně doufám, že tímto směrem adventury moc nepůjdou - otevřenost světa a hlavně využití akčních prvků je tam spíš na škodu a zbytečně to utápí kvalitní příběh a vyšetřování. Červovo Observation jsem ještě nehrál (nevím proč, pořád si to pletu s Obduction, na které mám osobně mnohem větší pifku). A musím říct, že mě to ani až tak moc neláká, podobně jako třeba walking simulátory.

      Ale když to vezmu kolem a kolem, být jako tvůrce a chtít udělat opravdu dobrou adventuru, aby se zařadila po bok legendárních titulů, tak bych se horko těžko rozhodoval, jakou ji udělat. Jestli hrát na nostalgickou notu, jako to udělal třeba Cecil s Broken Swordem 5 nebo naopak zkusit trochu experimentovat, jak to teď zkouší Ron Gilbert. A nebo to vzít po vzoru Davida Cage a jeho interaktivních pokusů? A nebo udělat poctivou kreslenou 2,5D adventuru, která ale musí zároveň jít vstříc současným nenáročným (a nebo spíš netrpělivým) hráčům. Každopádně si myslím, že se hned tak nedočkáme klasické adventury, na kterou by se celý herní svět těšil. To spíš se objeví nějaký titul, který nějakým zázrakem zaujme širší veřejnost, jako se to povedlo Telltale s The Walking Dead nebo Dontnodům s Life is Strange.

      Vymazat
    2. Nejde ani tak o zaslepenost jako spíše o to, že ten point and click třeba lidi bavil a pokud se takto chtějí pobavit dnes, tak pro ně toho moc nevzniká a nenahradí jim to adventura dělaná stylově naprosto odlišně, skoro až jako jiný žánr. No a k tomu zbytku, to jsi prakticky napsal totéž, co já v bodě 8, takže souhlas.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?