Jakub Červinka a jeho definice dungeonu - Jak definovat žánr dungeon díl 2.


Když jsme nedávno rozjímali v tématu Jak definovat žánr Dungeon o tom, jak bychom specifikovali žánr Dungeon, neboť názory na to se od počátku pařanských věků liší, nemohl jsem se nezeptat i herní legendy a jednoho z prvních redaktorů Excaliburu, prvního herního časopisu u nás, Jakuba Červinky (Červ). On totiž termín dungeon vznikl právě tehdy, kdy redaktoři Excaliburu začali dalším hrám typu Dungeon Master říkat Dungeon.

Jakuba Červinku nemusím myslím nijak zvlášť představovat, jistě jej všichni pařani znají. Ale aspoň uvedu, že kromě Excaliburu od čísla 1 působil pak od druhého čísla v časopise Score, a to přes 24 let, kde se podílel jak na psaní článků, tak hlavně na layountu. Je to velký nadšenec do Amigy, kterých má několik a dodnes na nich hrává. Vlastní také nádhernou rozsáhlou sbírku originál krabicových her na Amigu. Několik let také vydává svůj vynikající a bezkonkurenční video pořad o hrách Nekonečný Labůžo, kam zve známé herní redaktory k pokecu o hrách - na ukázku jeden díl s hostem Andrejem Anastasovem:


A nyní už pouštím konečně ke slovu Jakuba Červinku: 
(textově -  bold black, protože všechny ostatní odlišovací barvy, na které šlo v textu koukat, jsme vyčerpali :-)

Dungeony z pohledu Červa

Vidím to jako dneska. Píše se konec roku 1988 (nebo začátek 1989 - taky už si prd pamatuju) a já se vracím domů z I. P. Pavlova, kde měl tou dobou schůzky Amiga klub Praha pod zmítající se taktovkou páně Ludvíka a jako obvykle jsem si tam nahrál něco nových her na moji A500. Jedna z nich posléze změnila můj pohled na hraní do té doby. Byl to pochopitelně Dungeon Master a já jsem s ním strávil dalších mnoho týdnů hraním, kreslením map, pěstováním postav, házením nožů a vůbec všeho na schody a neustálým přesvědčováním širokého okolí, že tohle je něco fakt neuvěřitelného, ale to jsme asi zažili všichni. Ty původní postavy mám mimochodem dodnes. Nejhorší z nich má svůj nejslabší skill na master 2. Co k tomu dodat. Úžasná hra v úžasné době. Pro mě a další lidi z Excaliburu to každopádně byl v dalších letech základní prvek termínu Dungeon.

Na rozdíl od ostatních jsem už váš skvělý članek/polemiku/blog okolo definování žánru četl předem, a tak jsem v trochu jiném postavení co se týká vlastní definice. Moje představa jak by měl vypadat zazní tuďíž až v po zhodnocení předchozí taškařice.

Jak to říct a nevypadat jako bábovka… Hmmm... Hmm... Asi jednoduše. Jsem prostě nadšený a trochu pohnutý, když vidím s jakou láskou, urputností a nadšením jste se do rozebírání takové pitominy, jako je definice dungeon žánru pustili. Jak rozebíráte detaily a přitom manifestujete znalosti herních klasik o jakých by se lecjakému hernímu redaktorovi ani nesnilo. Pro mě byla radost si to číst a je mi ctí se sem k vám připojit...

Pokud se tedy z předchozí části tohoto článku dá udělat nějaký hlavní sumář, tak je to fakt, že termín Dungeon by se líbil Ensteinovi, protože se relativisticky mění v závislosti na čase i pozorovateli.

Myslím to vážně, pokud to čtete jako celek, tak je jasné, že hranice tohoto žánru jsou silně pocitové. Pro každého leží trochu jinde a já maximálně souhlasím i s faktem, že i pro samotné autory je to dnes jinak, než před lety. Samotná pocitovost do toho také má v jednotlivých případech co mluvit, ale o tom dál.


A jak to tedy vidím já po přečtení všeho předchozího?

Základ je jasný, už jsme ho několikrát omílali (kobky, puzzle, vývoj postav, equip atd.), takže se opřu spíš do těch míst, kde to tak jasné není a ostatní se o nich výrazněji nezmiňují.

Za mě jsou, když pomineme ten základ, dva ústřední středo body, které jsou pro odpověď na otázku zda hra je, či není dungeon, nebo už open world RPG, či jiný žánr, zásadní. Jako první je pro mě kupodivu důležitý prvek fantasy, nebo středověku, nebo alespoň mystična. To mám s dungeony spjato neoddělitelně. Jakkoliv miluji Hired Guns, tak to pro mě není dungeon. Další, možná ještě důležitější podmínkou je, že samotné dungeony ať už jsou to jeskyně, či vnitřky hradů atp. musí být pro příběh podstatné a důležité, a také musí dávat nějaký smysl. Tím chci říct, že když do hry nasázíte generované kobky a jeskyně, tak to celkově pro mě dungeon není. Krásně je to vidět na Elder Scrolls sérii. Jednička i dvojka měly rozsáhlé ručně dělané dungeony důležité pro příběh. Od trojky dál je to open world RPG. Tahle podmínka je ovšem silně subjektivní a dost záleží na zpracování a na tom jak uživatel hru vnímal. Díky sérii Champions of Krynn, kterou jsem hrál před mnoha lety a pocitově tam byl s těmi postavami, řadím mezi dungeony s výhradami i kousky od SSI.

Z toho vyplývá, že pro mě nejde tak moc o zpracování (jestli jsou postavy z první osoby, nebo ne), ale spíš o atmosféru, která mě do toho dungeonu přenese. Mazanější rejpal by mohl namítnout, že by pro mě v tom případě byl dungeon i Beleghost a asi by měl částečně pravdu i když uznávám, že to už je tak říkajíc mimo mísu. Relativně…


A na závěr rozstřel, tabulka pravdy, jak to účastníci tohoto tématu mají u konkrétních her:

Dungeon – Ano/Ne: Červ Richmond Elemir Anorak StriderCZ Ringo
Abandoned Places ano ano ano ano ano ano
Abandoned Places 2 ano ano ano ano ano ano
Albion ano ano ano ano ano ano
Ambermoon ano ano ano ano ano ano
Amberstar ano ano ano ano ano ano
Anvil of Dawn ano ano ano ano ano ano
Arx Fatalis ano ano ano ano ano ano
Bards Tale 1-3 ano ano ano ano ano ano
Bards Tale 4 ano ano ano ano ano ano
Betrayal at Krondor ano ne ne ano N ano
Betrayal in Antara ano ne ne ano N ano
Black Crypt ano ano ano ano ano ano
Bloodwych ano ano ano ano ano ano
Brány Skeldalu ano ano ano ano ano ano
Buck Rogers: Countdown to Doomsday ne ne ne ne N ne
Buck Rogers: Matrix Cubed ne ne ne ne N ne
Captive ano ano ano ano ano ano
Captive 2: Liberation ano ano ano ano ano ano
Cardhalia ?? ano ano ano ano ano
Crystal Dragon ano ano ano ano ano ano
Crystals of Arborea ano ne ano ano ano ano
Curse of theAzure Bonds ne ne ne ne N ne
Cybermage ne ne ne ne N ne
Dark Queen of Krynn ano ne ne ne N ne
Death Knights of Krynn ano ne ne ne N ne
Deathkeep ano ano ano ano ano ano
Diablo ne ne ne ne N ne
Dragon Wars ano ano ano ano ano ano
Dungeon Hack ano ano ano ano ano ano
Dungeon Master ano ano ano ano ano ano
Dungeon Master 2 ano ano ano ano ano ano
Dungeons of Avalon ano ano ano ano ano ano
Dungeons of Avalon 2 ano ano ano ano ano ano
Elvira ne ne ne ne ano ne
Elvira 2 ne ne ne ne ano ne
Evils Doom ano ano ano ano ano ano
Eye of the Beholder ano ano ano ano ano ano
Eye of the Beholder 2 ano ano ano ano ano ano
Eye of the Beholder 3 ano ano ano ano ano ano
Fallout 3 ne ne ne ne N ne
Fallout 4 ne ne ne ne N ne
Fallout: New Vegas ne ne ne ne N ne
Fate: Gates of Dawn ano ano ne ano ano ano
Gateway to the Savage Frontier ano ne ne ne N ne
Grimoire ano ano ano ano ano ano
Heretic ne ne ne ne N ne
Hexen ne ne ne ne N ne
Hired Guns ne ano ano ano ano ano
Champions of Krynn ano ne ne ne N ne
Ishar ano ano ano ano ano ano
Ishar 2 ano ano ano ano ano ano
Ishar 3 ano ano ano ano ano ano
Knightmare ano ano ano ano ano ano
Lands of Lore ano ano ano ano ano ano
Legend 1 (Four Crystals of Trazere) +2 ne ne ne ne N ne
Legend of Faerghail ?? ano ano ano ano ano
Legend of Grimrock ano ano ano ano ano ano
Legend of Grimrock 2 ano ano ano ano ano ano
Magic Island ano ano ano ano ano ano
Menzoberranzan ano ano ano ano ano ano
Might and Magic ano ano ano ano ano ano
Might and Magic 10 ano ano ano ano ano ano
Might and Magic 2 ?? ano ano ano ano ano
Might and Magic 3 ano ano ano ano ano ano
Might and Magic 4 ano ano ano ano ano ano
Might and Magic 5 ano ano ano ano ano ano
Might and Magic 6 ano ne ano ne N ano
Might and Magic 7 ano ne ano ne N ano
Might and Magic 8 ano ne ano ne N ano
Might and Magic 9 ano ?? ano ne N ano
Pool of Radiance ano ne ne ne N ne
Pool of Darkness ano ne ne ne N ne
Ravenloft 2: Stone Prophet ano ano ano ano ano ano
Ravenloft Strahd´s Possession ano ano ano ano ano ano
ROA: Blade of Destiny ano ano ne ano ano ano
ROA: Shadow over Riva ano ano ne ano N ano
ROA: Star Trail ano ano ano ano ano ano
Rytíři Grálu ?? ano ano ano ano ano
Secret of the Silver Blades ?? ne ne ne N ne
Seven Mages ano ano ano ano ano ano
Shadow Caster ne ne ne ne N ne
Shadowlands ne ne ne ne N ne
Shadoworlds ne ne ne ne N ne
Stonekeep ano ano ano ano ano ano
Superhero League of Hoboken ne ne ne ne N ne
Sword of Xeen ne ano ano ano ano ano
System Shock ne ne ne ne N ne
System Shock 2 ne ne ne ne N ano
TES 1: Arena ano ano ano ano N ano
TES 2: Daggerfall ano ano ne ano N ano
TES 3: Morrowind ne ne ne ne N ne
TES 4: Oblivion ne ne ne ne N ne
TES 5: Skyrim ne ne ne ne N ne
The Dark Heart of Uukrul ?? ano ano ano ano ano
The Keep ano ano ano ano ano ano
The Legacy: Realm of Terror ?? ano ano ano ano ano
The Summoning ?? ne ne ne N ne
Thunderscape ano ano ano ano ano ano
Treasures of the Savage Frontier ?? ne ne ne N ne
Ultima 0 Akalabeth ano ne ne ano N ne
Ultima 1 – 5 ne ne ne ne N ne
Ultima Underworld ano ano ano ano ano ano
Ultima Underworld 2 ano ano ano ano ano ano
Undercroft ano ano ano ano ano ano
Vaporum ano ano ano ano ano ano
Waxworks ne ne ne ano N ne
Witchaven ?? ne ne ne N ne
Wizard&Warriors ano ano ano ano ano ano
Wizardry 1 – 5 ano ano ano ano ano ano
Wizardry 6 ano ano ano ano ano ano
Wizardry 7 ano ano ano ano ano ano
Wizardry 8 ano ano ano ano N ano
Xenomorph ano ano ano ano ano ano
Yendorian Tales 2 ano ano ano ano ano ano
Yendorian Tales 3 ano ano ano ano ano ano

Komentáře

  1. Tak kruh se uzavřel řekl bych. Dvoudílné rozumbradování o podstatě bytí dungeonů dospěl do finiše. Jakubův pohled se mi taky libí. Ono vlastně když jsem poslal svůj pohled a pak si přečetl názory ostatních (včetně toho Jakubova), tak jsem skoro u každého z nich zjistil, že jich pohledu taky rozumím. Ono to bude o těch subjektivních pocitech. Nimcéně přeci jen mě jedna Jakubovo specifikum zaujalo. Ten prvek fantasy/mystična. Je pro mě záhadou, proč mě dungeony se scifi tématikou moc nelákají. A přitom sci-fi hry z jiných žánrů opravdu můžu! Jestli to nebude tím, že mi to do těch dungeonů nějak nepasuje :) Vím, že Slováci udělají hodně povedený titul Vaporum a já pořád nevím, jestli do toho mám jít právě kvůli tomu čistě scifi pozadí.



    Trochu jsem to vzal i statisticky a můžu konstatovat, že ze 115 titulů byla naprostá shoda v 80 případech, což je 70%. Když k tomu přihodím dungeony, kde jeden z nás dal otazníček ,jinak byla shoda, tak se dostaneme už na 78%. No a pokud do všeobecné shody započítám i ty hry, kde se hereticky odštěpil se svým názorem jen jeden odborník, tak jsme na 95 procentech!! Jen pouhých 6 her má 2 a více rozporů. Takže bych si dovolil zaujmout stanovisko, že ač máme v detailech možná různé postoje, v jádru panuje naprostá shoda! :)



    Mimochodem nejrozporuplnější hry (nebudu psát dungeony) jsou díly 6-8 série Might and Magic a pak Betrayal at Krondor/Antara. 3 proti 3, kdo to rozhřeší? :) Jedině kdybychom přizvali ještě další experty na tenhle milovaný žánr (z těch které znám určitě flash, Phoenix, MicktheMage, Lasice...a další). Ale chápu, že není asi v silách jedince (Ringa) takový velký projekt zorganizovat. Každopádně krásné přemítání, dungeony jsou prostě královský žánr!

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělý nápad kontaktovat Jakuba, super čtení. Jsem rád, že alespoň někdo se se mnou shodnul na Akalabethu.

    OdpovědětVymazat
  3. Souhlasím s Richmondem, Červův příspěvek do polemiky byl prima tečkou za tím naším mudrováním (navíc jsem takovouhle tečku opravdu nečekal :)). Já jsem nadmíru spokojen, protože to dopadlo vlastně dost pozitivně - měl jsem obavy, že tu budu spíš za exota, obzvláště, když budu obhajovat i non 1st person pohled. Tabulkové výsledky jsou za mě (pro mě) ok, podobně jako Ringo jsem trochu ustoupil, ale u RoA 1 a 2 + Fate jsem holt musel držet linii (i když Fate ...). BaK a Antara jsou jasné, to bude chtít rozstřel, u Daggerfallu jsem sice váhal, ale nakonec jsem se držel původní představy (u TESů to je prostě problém) - škoda, že mě ty otazníčky taky nenapadly :D

    Hezký plakát Červe ;) Mimochodem, nechtěl bys někdy v rámci videa představit svou sbírku? Já na těch videích vždycky mžourám, co v té skříňce všechno máš, ale jak jsem pak jednou viděl, ona je v tom záběru ve skutečnosti jen ta menší část.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Elemire,
      co se sbírky týká, tak se pochopitelně někdy rád pochlubím. Pár vzácnějších kousků se tam asi najde.
      O něco zajímavější je ale ten plakát o kterém mluvíš. Na té fotce nejsem s plakátem ale s originálem toho obrazu... Dost posvátný den, to byl...

      Vymazat
    2. Ahoj Červe,

      díky za odpověď ;) Originál říkáš, hmm tak teď jsem přímo zezelenal závistí :D Tohle je přesně ten okamžik sběratele, ve který se (snad) vždy doufá - držet ve vlastních rukách něco, co stálo u zrodu legendy. Opravdu hezké! Na video se budu těšit.

      Vymazat
  4. Já teda taky k tomu ještě přidám koment. Na úvod řeknu, že mi Červ svým článkem potvrdil jednu domněnku. Že redaktoři, kteří stáli u zrodu názvu žánru asi ani netuší, co kolem toho vzniklo následně a musejí se na to koukat jako Ježíš, který založil určité náboženství a pak po x letech uviděl, co v jeho jménu páchají katoličtí inkvizitoři :-) Prostě jsme zfanatizovaní dungeon maniaci a boj o to, co je a není dungeon hořel například každou chvíli na diskusních fórech třeba kdysi na MAGEO a pak dalších serverech, kde byly kolem RPG her spuštěny diskuse. Zatímco redaktoři se věnovali psaní recenzí na další hry, pak se věnovali hraní svých oblíbených a pak se věnovali životu, my hráči jsme četli, hráli a chodili se hádat na fóra :-)
    Když jsem spouštěl tenhle malý projekt, netušil jsem, do jaké naroste velikosti. Původní plán bylo udělat vysvětlovací článek, co je to Dungeon a k tomu přidat názor dvou dalších nadšenců do dungeonů. Nakonec se projekt rozrostl o další známé hráče a jsem tomu rád, i když se tvorba článku pak natáhla na několik týdnů z plánovaných dvou dnů :-) Motivací bylo si prostě ujasnit, jak hráči ten žánr vnímají, že tu je a jaká má specifika.
    Když jsme první díl dokončili, tak to byla právě diskuse, kde došlo k nápadu udělat tabulku, kde bysme si ty hry jasně označkovali každý dle svých představ. Říkal jsem si, bude to jen blogový článek s tabulkou, mám tam k němu něco připisovat, když prakticky vše bylo řečeno?
    A pak mě to napadlo. Nejlepší by bylo, kdyby k tomu řekl takové finále někdo, kdo stál u zrodu toho všeho a říkal jsem si, jaké by to bylo oslovit někoho ze starého dobrého Excaliburu, kde to vzniklo. Fanouška Dungeon Mastera. Hned bylo jasné, koho jsem chtěl oslovit a přiznám se, že to bylo dilematické rozhodování, jak to oslovení pojmout, nejvíce jsem se bál odmítnutí. Ale Červ je pohodář a když jsem mu tedy odeslal dotaz, v pohodě přijal. Chtěl bych mu tímto poděkovat za čas nad tím strávený a za naprosto skvělé pojetí, s ohlédnutím do historie, z kterého příjemně nostalgicky zamrazilo. Dal tomu našemu snažení tady další smysl a tímto děkuji i všem zúčastněným, kteří toto téma spoluvytvořili, bez vás by to nebylo, bez vás všech by nebyl tento díl s parádním Jakubovým rozuzlením, co je to dungeon. Díky moc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ..v seznamu by nemusel chybět Heimdall, možná by hlasování v jeho případě bylo zajímavé... :-)

      Jinak díky za hezký rozhovor u pana Červa...

      BTW, že jsem tak smělý, jaký nick jsi měl na MAGEO? :-)

      Zdravím...

      Vymazat
    2. Heimdall nebyl z vlastního pohledu a byla to spíše adventura, takový ten Cadaver styl, takže uvést jej do tabulky by byla podobná provokace, jako kdybych tam dal ten Shadowlands :-) Nick jsem měl jako všude a vždy - Ringo, i na MAGO :-)

      Vymazat
    3. ..tak by dopadl jako Diablo.. ;-) v soubojích se to do jakéhosi přímého pohledu přepínalo, ale nechci zabíhat do podrobností...

      ..s tím nickem jsme na tom stejně... :-)

      Vymazat
    4. Jo, ale to by do té tabulky muselo přibýt dalších 200 her, u kterých bychom stejně všichni hlasovali NE :-) A díky za pochvalu rozhovoru :-)

      Vymazat
  5. Krásná tečka nad naší rozpravou. Děkuji Ringovi za uskutečnění celé akce, která mi umožnila se zase vrátit o iks let nazpátek ve stroji času. A přitom třeba zavzpomínat na hodiny času strávené čtením prvních Excalibrů , které odebíral můj bratranec (který také začínal na AMIZE).

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?