Loop Hero

Platforma: PC / Žánr: RPG / Developer: Four Quarters / Vydavatel: Devolver Digital / Rok: 2021

Představte si, že máte vytvořit hru, v které by byly prvky Dungeon Keepera v podobě vytváření prostředí a kladení nepřátel do cesty hrdinům, ale s tím, že jste na straně hrdinů. Dále byste to měli zmixovat s budováním základny, jako tomu bylo například v japonských RPG Suikoden a Breath of Fire 3 a 4, to vše  obohaceno o crafting surovin potřebných ke stavbě jednotlivých budov. Do toho vtěsnejte herní mechaniku deck building (tvorbu balíčku) z karetní hry a z deskové hry Talisman si vezmete obíhání hracího pole dokola s různými setkáními s cílem vylepšit postavu a nasbírat výbavu. 

Mělo by to být tedy RPG a přitom se to hrát spíše jako nějaký "sportovní" manažer, v kterém jen své hrdiny vybavujete výzbrojí a výstrojí, vkládáte jim po zisku dostatečného množství zkušeností do vínku nějakou tu speciální dovednost (trait) nebo novou podmínku pro život ve vámi vytvořeném prostředí, ale jak si povedou v soubojích, to už bude na hrdinech samotných. Vypadat by to mělo jako retro, ale ne v podobě brutálního demaku vypadajícího hůře, než hry ve své staré době, ale mělo by jít jen o nástin v podobě palety barev Commodore 64. Ovšem s tím, že to bude pěkně uhlazené a malebné, že bude radost na to pohledět a kouzlem bude i jistý minimalismus, který nebude na škodu, ale naopak si jej hráč bude užívat.

Tak takhle si nějak představuji, jaké asi měli vývojáři hry Loop Hero zadání a co jim probíhalo během tvorby této hry hlavou. Loop Hero vypadá na první pohled jako nějaká oddychová hříčka, kterou si dáte jen tak pro chvíle lelkování, kdy si chcete odpočinout od nějaké epické hry nebo jen tak vyplnit dvacet minut čekání na cokoliv. Pokud však nechcete sáhnout vyloženě po nějaké blbině a odpočinek od nějaké složité hry byste si představovali jako odlehčenou formu právě té epické hry ve smyslu - chci něco jednoduchého, ale zase ne úplně pitomého, tak na to tu je přesně Loop Hero.

Základem je tady herní plocha jako v nějaké deskovce (jak jsem již zmínil Talisman), jejíž podstatou je cesta tvořící uzavřený okruh. Na tomto okruhu se nachází váš domovský tábor a také několik startovních nepřátel, s kterými se bude bojovat. Na tenhle okruh vyšlete jednu z vašich postav a ta obíhá pořád dokola (tzv. run), a aby se nenudila, tak ze sestaveného balíčku karet si přibíráte po specifických soubojích karty, kterými tvoříte herní prostředí. Obvykle jde o hájky, hřbitovy, ruiny, bažiny, chrámy, majáky se specifickými vlastnostmi, které vyzařují do svého okolí, vesnice, v kterých se vám dostane částečného ošetření zranění. 

Nabízí se vám i karty krajiny jako hory, lesy, louky, řeky a poušť. Ty rovněž generují suroviny jako kámen, dřevo a pod. a zároveň ovlivňují rychlost hrdiny v boji, počet hit pointů a schopnosti regenerace hrdiny během výpravy. Krajinu pokládáte na volné pole ve vzdáleném okolí cesty. Pokud skládáte políčka vedle sebe, vzájemně se ovlivňují a vygenerují nějaký speciální efekt navíc, který bude ovlivňovat herní prostředí po zbytek vaší výpravy. Pro pečlivé rozmístění karet si můžete hru zapauzovat a v poklidu karty aktivovat a obohatit tak cestu o nová místa. 

Nejde však jen o to všechny karty zužitkovat a napleskat na cestu a do jejího okolí vše, co je k dispozici. Vše, co položíte na hrací plochu, nabízí jak bonusy, tak zároveň postihy a vy musíte vykombinovat sérii takovýchto bonusů a postihů tak, aby váš hrdina dokázal dokončit run zpět do tábora, tam se vyléčil a bezpečně se mohl vydat na další run. Čím více hájků, bažin, hřbitovů, ruin a pod. položíte na cestu, tím více ji děláte nebezpečnější a kladete tím hrdinům do cesty čím dál více různorodých nepřátel, kteří se každým kolem generují a taky zlepšují. Specifické jsou již zmíněné karty krajin, kdy například hory zvyšují hit pointy všeho živého, od vašeho hrdiny až po nepřátele. Naopak pouště mají efekt opačný a hit pointy snižují. 

A tady se nám to malinko zamotává:-) Co když hrdina nakonec během své pouti padne? Zdánlivě se neděje nic, vracíte se do tábora, ale jen se ziskem 30% všeho, co jste nastřádali. Proto je nutno každé kolo sledovat zvyšující se level nepřátel a ačkoliv levelujete v dané výpravě taky a každým level upem získáváte nějakou speciální schopnost, je jasné, že dříve nebo později level nepřátel vaše postava neunese a může se stát, že má v cestě takové kombo nepřátelských míst, že další loop nepůjde projít do zdárného konce. Pokud jste obezřetní, lze tomu předejít tak, že v momentě, kdy procházíte táborem, kliknete na tlačítko úniku a hrdina se zdráv dostane do tábora a vyloží veškerý nastřádaný náklad. Pokud se vám však nakonec podaří projít tolik kol, které vám umožní položit specifický počet karet krajiny, může dojít k vyvolání bosse. Pokud jej porazíte, otevírá se další a těžší kapitola hry. Kdykoliv si však můžete spustit i kapitoly předešlé, pokud se na ty nové a těžší necítíte. Kapitoly jsou celkem čtyři.

Kromě levelování je třeba sledovat náhodně se generující zásobu vybavení v táboře po každém zdárném projití kola (loopu), které můžete postavě nasazovat do vymezených slotů. Tady je v podstatě jeden ze základů toho, jak silná vaše postava bude během konkrétní výpravy. Pokud nebudete postavu aktivně vyzbrojovat tím nejlepším, bude překonána zvyšujícími se levely nepřátel, jimž se zvyšuje level po každém vašem loopu, tedy oběhnutí cesty kolem dokola, kdy startem je váš tábor a cílem je rovněž váš tábor. Pokud by vznikl dojem, že si můžete jen tak nechat hrdinu pobíhat samotného bez vašeho zásahu s tím, že si zajdete uvařit kafe nebo si v práci vyřídíte pár papírů, brzy zjistíte, jak mylný takový dojem je. Na hrdinu sice trochu pasivně koukáte, ale jako manažer neustále sledujete, jak se vyvíjí souboje, jaká výbava je k mání a jaké karty balíček vyloží a jaké budete chtít aktivovat. Čas od času je nutno aktivně zasáhnout a vyložit kartu, vyměnit zbraň i zbroj za lepší a pod.

Aby to nebylo jen fádní bojování a sledování, jak přibývají suroviny, je cesta vašeho hrdiny obohacena o nějaké náhodné události, questy a občasné rozhovory. Splnění questů může přinést nové výhody jak pro váš tábor, tak třeba bonusy do dalších soubojů. A když třeba jen tak koukáte na to, jak si postava vede v soubojích, můžete se pak radovat nad úspěšnými counter ataky, odsávání zdraví nepřátel pomocí vampýrismu, který hrdinovi přičte hit pointy ubrané soupeřům, uvidíte jak zdárně hrdina využívá schopnosti se vyhýbat úderům nepřítele atd.

Ale odbočme na chvíli od akčního herního pole. Celé vaše snažení během jednotlivých loopů na výpravě je totiž zisk surovin, obzvláště těch vzácných. Jakékoliv levelování a zisk zkušenostních bodů vaší postavy se po ukončení výpravy nuluje. Mohlo by to zamrzet v tom smyslu, že byste se těšili, že s lepší postavou budou další výpravy jednodušší. Faktem je, že veškerý progres pro tento účel spočívá ve vylepšování vašeho tábora. A na to potřebujete všechny ty suroviny, od běžných až po různé specifické, a na jejich nalezení bude záviset, zda si postavíte v táboře mimo běžné ubytovací zařízení a farmy i nějaké výrobní, tréninkové, alchymistické a další specifické budovy. 

Jednotlivé budovy zajištují podstatě zázemí a opět produkují bonusy výrazně ovlivňující jednak další starty vašich postav a také to, co vám tábor poskytne, když do něj během výpravy opět vstoupíte po projití kola. Dalo by se to definovat tak, že každá zdárná výprava vám umožní zlepšit tábor a tím dojde ke zlepšení postav. Budování tábora je docela komplexní a každá budova potřebuje určitý počet surovin. Mnohé budovy mají návaznost na jiné a umocňuje se tak jejich efekt. Jsou zde i v malé míře zastoupeny klasické settlerovké návaznosti, jakože u dřevorubce kácejícího les si postavíte pilu a pod. 

Když se celou dobu bavím o postavách v množném čísle, tak v konečném výsledku budete mít postavy tři. Začínáte s bojovníkem a později právě stavbou specifické budovy v táboře získáte možnost na výpravu poslat i zloděje a nekromanta. Každý má zcela jiný bojový styl, používá jinou výbavu a má předpoklad k zisku jiných surovin, které opět posunou úroveň vašeho tábora výše.

Kromě výstavby tábora je důležitá i výbava jednotlivých budov v kategorii nábytek, nářadí, jídlo a výzdoba, díky čemuž (a už se budu hodně opakovat), získáte další bonusy dodávající výhody vašim postavám při výpravě. Je možno si nastavit čtyři varianty kombinace vybavení a zakliknout si jednu ze čtyř pro aktuální výpravu, jelikož výbavy je obvykle více, než můžete v budovách rozmístit a tak aktivovat. Mimochodem stejně tak je možno obdobně si připravit čtyři balíčky karet pro výpravu a před výpravou si určit, který se bude používat, jelikož karet je taktéž více, než je místa v balíčku aktivních karet.

Jak vidíte, zamotalo se to pořádně a z hříčky na oddych se vyklubala docela komplexní záležitost s jednoduchým vizuálem a zdánlivě jednoduchým gameplayem, vyžadujícím ovšem pečlivou přípravu a nějaké ty schopnosti kalkulovat, které konkrétní stavby, výbava budov, karty v balíčku nebo výbava během výpravy sednou některé ze tří postav tak, aby přežila průchod každého loopu a nasbírala během toho co nejvíce důležitých surovin. A kdybyste něčemu nerozuměli, je tady velmi podrobně zpracovaná encyklopedie popisující vše, na co ve hře narazíte. Mohl bych ještě sáhodlouze popisovat jednotlivé finesy hry a různé komplikované návaznosti, jak vše souvisí se vším a jak vývojáři Loop Hero připravili dokonalý mix pravidel, který promítli do tohoto zajímavého díla. Ale lepší bude, když si hru rovnou zahrajete a odhalíte další zajímavosti sami. 

Závěrem se dotknu technického zpracování, Jak jsem naznačil již v úvodu, hra je graficky zpracována jako retro Commodore 64 záležitost i se simulací zaoblení CRT monitoru, samozřejmě však ve vyšším rozlišení a přeci jen širší paletou barev. Funguje to v tomto směru obdobně jako například u novějšího Skaldu, jen více minimalisticky. Vypadá to parádně, má to atmosféru specifických barevných odstínů typických pro Commodore 64 a ještě to zároveň umí zabrnkat na nostalgickou strunu. Hudba kvalitou ani retrem nezůstává nijak pozadu. Povědomé tajemně "chrčívé" zvuky temných melodických tónů připomínají tentokrát spíše zlaté časy Amigy za dob Black Cryptu. Soundtrack je tedy docela pěkný a stojí za to si jej během hry poslechnout.

Loop Hero dokáže taky trochu takříkajíc klamat tělem. Plán původně letmého zahrání něčeho odlehčeného se brzy změní v závislost a touhu si hru pustit i na souvislejší hraní a zkoušení různých variant, které opravdu vyžadují pozornost. Najednou zjistíte, že jste si večer na tři hodiny nepustili naplánovanou epickou záležitost, kterou máte již delší dobu rozehranou, ale sedíte tři hodiny u Loop Hero, který ji nenápadně vystřídal a nechce se vám jít spát, protože potřebujete získat ještě jeden kousek speciální rudy, abyste si postavili vojenský tábor a do příští výpravy šli posíleni o bonusy, které takový vojenský tábor přináší. A pokud byste si hru chtěli vzít i na cesty, tak mimo PC si ji můžete zahrát kromě konzole Nintendo Switch i na mobilu.  

Hodnocení: 80%

Ringo  












Komentáře

  1. Na xboxu jedna z her,která u mě vyplňovala místo mezi ranní kávou před odchodem do práce,dokonce i převlíkáním.Návyková,ale nikdy nedohraná u mě

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Brány Skeldalu