Cardhalia

Platforma: PC / Žánr: RPG Dungeon / Developer: Calimero Industries / Vydavatel: Free (jakože fakt zdarma ) / Rok: 2005


Cardhalia je klasickým dungeonem staré školy a mají jej na svědomí čeští vývojáři z Calimero Industries. A že dungeon z českých luhů a hájů není nic opovrženíhodného nám už v historii ukázaly hry jako Rytíři Grálu nebo Brány Skeladalu. Navíc se Cardhalia opravdu podařila po všech stránkách. 


Ono je hru těžko popisovat, protože bych napsal klasickou směsicí gameplaye, herních mechanik a zpracování typické pro většinu pravověrných kobkařin, jaké známe. Takže krokovací pohyb po čtvercích, čtyřčlenná parta, řešení rebusů a puzzlů, souboje v reálném čase s prostojem (tím mám na mysli, že nelze rubat jako o život, prostě vaše postavy i potvory mají mezi údery danou prodlevu), dále je tu fantasy příběh, magie a naštěstí ještě opravdu krásně malovaná grafika s vlastní specifickou malířskou technikou.


Originalita nic moc, to si asi řeknete. Hra vyšla v roce 2005 a měla být jakousi autorovou ódou na staré dungeony, tím se ostatně vůbec netají. Klíčem je tedy atmosféra a hratelnost a to vše se povedlo na jedničku. Hra vás vtáhne a jakmile učiníte pár startovních kombinací, dáte něco do inventáře, sešlete první kouzlo, zabijete prvního nepřítele a získáte první expy, není cesty zpět. Jste naprosto pohlceni, chyceni vlákny, které vás nepustí, a ani o to nebudete žádat. Tato hra se jednoznačně hraje jedním dechem.


Příběh hry je takovou klasikou. Pojednává o střetu dvou bohů, hodného Venta a podlého Urifela. Ventus však zvítězil, Urifela porazil a zaklel jeho moc do artefatku, který rozdělil na několik set částí a rozdal je svým následovníkům, aby je střežili a zabránili tak jejich spojení a navrácení Urifela zpět na svět. Přesto se však podařilo jednomu z nejděsivějších služebníků Urifela nabýt moci. Uvrhl Venta do astrální sféry a začal hledat a likvidovat jednotlivé následovníky Venta, aby zabavil jimi držené části artefaktu. Jedním z následovníků byl i Villigen, váš mistr. A ten vás vyšle na záchrannou misi. Tedy porazit zlého služebníka Urifela.


Příběh pěkný, plný napětí, na co čekat. Hurá tedy do hry. Na výběr je tady asi 11 předvytvořených postav s různými povoláními, vlastnostmi a portréty. Graficky je hra zvláštní. Nejprve připomíná jakousi skicu vybarvenou vodovkami. Po té, co si po prvním dojmu na tyhle scenérie zvyknete, začnete postupně v grafice nacházet zajímavé detaily. Ona ta grafika je totiž hodně pěkná a stylová. Ta jistá stylovost však nemusí sednout každému. Každopádně jsou zde hodně pěkné lesy, solidní dungeony a jedinou výtku bych měl snad k úplnému závěru hry, kdy jsem si nebyl jistý, jestli mírná šedočerná čmáranicovost ve skaliskách plných beholderů je úmysl a nebo to už chtěli mít autoři tak nějak za sebou. Ale je to asi jediný lehký šrám na celkovém výtvoru.


Hra překvapí také celkově po technické stránce. U Rytířů Grálu člověk našel desítky bugů a toleroval to s tím, že to je česká hra. Cardhalia je však dílkem precizním a po technické stránce jsem nenarazil na žádný zádrhel. A to je prosím od počátku freeware. Tedy lze si ji stáhnout zdarma. Pokud by někdo měl k freeware lehký předsudek, což bych chápal, v tomto případě jej naprosto odhoďte. Hra působí dosti áčkově a hraje se o dost lépe, než například starý maďarský komerční Abandoned Places 2 z roku 1993.


Nemá cenu se zdržovat popisky magie a herních mechanismů, jako je samozřejmý vývoj postav, či kombinace zbraní a zbroje v inventáři. Vše je naprosto klasické, jak se na dungeon sluší a patří. Pro orientaci v bludištích je tu samozřejmě i automapa. Autoři připravili na stažení i moc pěkný manuál v PDF, kde je vše srozumitelně popsáno. Za mě tedy je to dungeon jako řemen. Kdysi jsem jej dohrál na jeden zátah a moc mě to bavilo. Od té doby netrpělivě čekám na dlouho připravovaný druhý díl, z kterého pronikly na světlo světa nějaké nádherné screenshoty, u kterých jsem si říkal, sakra, takhle by to dneska mělo vypadat. Zatím kromě toho ale ticho po pěšině.

Hodnocení: 80%

Ringo

Pozn.: obrázky jsou převzaty z internetu.


Odkaz na oficiální stránky s downloadem hry, informacemi o vývoji atd.: http://www.say-realm.com/data/a_cardhalia.htm#download

Grafika druhého dílu, jestli se jej dočkáme, vypadá úžasně, co říkáte?:






Odkaz na stránku o vývoji Cardhalie 2: http://www.say-realm.com/

Komentáře

  1. Ty jo, na to, že mám v dungeonech a CRPG celkem přehled, tak o téhle hře slyším poprvé. No je na čase tuto mezeru zaplnit :)

    OdpovědětVymazat
  2. O Cardhalii jsem už párkrát slyšel, ale nějak jsem nevěděl zda se do ní pustit. Když jsi dal tak vysoké hodnocení tak to určitě zkusím.
    Z těch českých dungeonů mě docela bavil The Keep. Hrál jsem sice jen na PC, ale přesto je to zajímavá hra. Na 3DS to musí být úplně super.

    OdpovědětVymazat
  3. Cardhalii už jsem jednou rozehrál a byť mě to zpočátku zaujalo, tak jsem z nějakého neznámého důvodu zase přestal. Nicméně mám to tu pořád rozepsané ve formě deníku, takže je vysoká šance, že se k tomu jednou zase vrátím :) Alespoň si mi to připomněl :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mít ten čas, tak já bych si ji po letech i zopakoval, fakt to nebylo vůbec špatné.

      Vymazat
    2. Čas je bohužel problém i pro mě :) Za tenhle rok jsem toho stihl zoufale málo, plno věcí prostě jen tlačím před sebou s tím, že na ně snad dojde příští rok. Beru to ovšem zase systematicky podle toho, co jsem už jednou načal, to má taky přednost, takže příští rok by to mělo snad klapnout :D

      Vymazat
    3. Tak jsem si čas nakonec našel a naplno se do hry ponořil. Úvodní les byl nádherný, ale ještě víc se mi zalíbily oba typy bažin. Závěr už tak nápaditý sice nebyl, ale co taky čekat od kolébky zla ;) Nepohnul jsem akorát s cestou do trpasličí pokladnice. Buďto jsem někde minul hint, nebo to opravdu měla být zběsilá kombinatorika předmětů? Ale to je jedno, pro dohrání to nemá význam. Cardhalia mě tedy nakonec mile překvapila, navíc to vyšlo na slušných 22 hodin.

      Vymazat
  4. Cardhalia je opravdu dobrý dungeon. Jeden z mála co jsem vůbec hrál, prakticky můj první a ihned mě chytl za srdce. Svého času jsem si dokonce dopisoval s autorem, protože jsem dungeony nikdy nehrál (ačkoliv jsem sledoval desítky hodin své kamarády jak je hrají) a nevěděl tak jak používat magii.
    Nevím možná je to tím že autoři použili kreslenou grafiku, možná je to tím že příběh je výrazně zajímavější než v The Keep kde je naopak takový tuctový, možná (ne možná ale určitě) je to také tím, že hráč ovládá více postav než jednu jako v The Keep.
    Zatím co na Cardhalii mám skvělé vzpomínky (ačkoliv jsem ji nedohrál - už ani nevím proč, skončil jsem někde u trpaslíků), tak The Keep bych si již podruhé na PC nezahrál. Cardhalii jsem rozjel již 2x na notebooku a věřím, že jednou ji dám i potřetí šanci a tentokrát ji dokončím. Skvělý počin. Hrozná škoda, že pravděpodobně Cardhalia II nevyjde. Ale kdo ví....možná jednou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to bylo hlavně takové zvláštně chytlavé. Nešlo to přestat hrát, dokud jsem to nedokončil.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?