Nový přírůstek do sbírky - F-15 Strike Eagle 2

Platforma: PC / Žánr: Simulation / Developer: MPS Labs / Vydavatel: Microprose / Rok: 1989


V životě se u mě hluboko zapsalo několik simulátorů a tak bych mohl říci, že jde o žánr pro mě docela dost oblíbený. Přístup k němu byl však hluboce vyryt do mé myslí zejména několika málo tituly, které jsem hrál opravdu velmi často. Některé se dokonce staly v dávných dobách první poloviny devadesátek mou každodenní rutinou a každodenní hraní na PC jsem jimi začínal. A tím nejdůležitějším pro mě byl jednoznačně F-15 Strike Eagle 2 od firmy Microprose. Samozřejmě mi rukama prošlo několik dalších simulátorů a to i od jiných firem, a v herních časopisech jsem recenze na simulátory rád vyhledával a vždy jsem si rád přečetl, jaký další simulátor by bylo fajn si zahrát.


Simulátory však byly hromadněji oblíbené zejména v době, kdy se hrálo všechno a simulátor byl více hrou než věrným trenažérem pilota a to bylo jen dobře. Dokázaly být komplexní, složité, věrohodné, ale nechaly hráče si jednoduše hrát. A přesně takovým simulátorem  byl i F-15 Strike Eagle 2. Čím více však začal do her vstupovat realismus, tím více se stávaly simulátory věcí úzkého okruhu fanoušků a odborníků na létání, kteří měli v malíku i jednotlivé vlastnosti daných modelů letadel a to ne ve hře, ale i ve skutečnosti, a dokázali tak i ve hře mít dokonale vžitý letový model, chování letadla, možnosti, jak manévrovat, dokázali odhadnout přesně, kdy dojde k přetížení a jak se mu vyvarovat, stejně tak měli do posledního detailu prostudovány zbraňové systémy atd. 


A do takové profi úrovně jsem se popravdě nikdy u simulátorů nedopracoval a tak se letové simulátory postupem času stávaly pro mě čím dál více vzdálené. A já měl (a stále mám) na paměti jen své F-15 Strike Eagle 2, F-19 Stealth Fighter, F-117 Stealth Fighter 2 (vše Microprose) a pak mě ještě dokázalo dostat pár lidovějších kousků, jako byl například TFX od DiD. Pokus proniknout do profi Falconu 3.0 od Spectrum HoloByte nebyl u mě úspěšný a pokračování TFX, jako byl Eurofighter 2000 a F-22 Total Air War, už ke mně přišly pozdě v době, kdy jsem si je sice zkusil, ale už jsem létání nedokázal věnovat takovou pozornost, jako v ranných časech, kdy jsem každý den nalétal několik hodin v F-15 Strike Eagle 2. Tím jsem si fakticky vypracoval naprosto zásadní vztah jen k pár konkrétním hrám tohoto žánru a nedostavilo se třeba něco, co mám u např. dungeonů nebo adventur, že u nich chci hrát takřka vše, co vyšlo a nebyl to úplný propadák.


O to lépe si mi pak řeší, jakou krabici z žánru simulátor si pořídit a která krabicovka je naprostou povinností, aby má sbírka zásadních kousků jak herní kvality, ale také notné dávky nostalgie (pro mě to není sprosté slovo, pro mě znamená nostalgie poctu nejvyšší). Sehnat F-15 Strike Eagle 2 nebylo snadné a musel jsem slevit ze spousty představ. Nejprve jsem vyhlížel plnohodnotnou krabici s původním motivem na obrázku a taky s tím, že chci F-15 Strike Eagle 2 komplet. K základní hře vyšel totiž v roce 1991 datadisk, který reflektoval aktuální dění ve světě a tak nemohla chybět operace Pouštní bouře. K tomu jako bonus přinášel datadisk i dvě mapy přenesené z F-19 Stealth Fighter a to střední Evropu a severní výběžek - tedy hraniční pomezí SSSR a Finska, které jsem měl vůbec nejraději.


Bohužel jsem stále nemohl narazit na kus, který by byl v pěkném stavu a když byl, obvykle pocházel z USA, a tam je docela problém s poštovným a následným zdaněním. Poštovné obvykle stojí více než hra samotná a pohybuje se kolem 800 - 1000 Kč a daň se samozřejmě počítá i z toho poštovného, nejen ze zboží samotného. A to se mi nechce platit z principu. Proto jsem po letech vyčkávání slevil z první zásady a to je původní krabice. Vzal jsem za vděk Kixx XL verzi z Velké Británie, která mě vyšla na něco málo přes 1000 Kč se vším všudy. Ony mi tyto verze v zásadě nevadí, mám v nich už několik her a mají docela hezký motiv lesklého lemování na krabici s modrým podkladem. Navíc jsou mnohdy v CD verzi, což je obvykle příslib poslední verze hry se všemi add ony. Mají i tištěné manuály a jediné, co v nich může chybět, jsou nějaké ty tištěné mapy.


Jenže právě ohledně add onu, tedy datadisku, jsem vlastně slevil v tomto případě také, byť jsem sehnal právě CD verzi. Přes absolutní radost, že mám konečně tuto krabici se svým nejoblíbenějším simulátorem, se nemohu ubránit i mírnému zklamání. CD verze této hry neobsahuje datadisk a tedy bonusové mapy. Zůstává tak na základních mapách Libye, Střední východ, Perský záliv a Vietnam.  Absence datadisku u hry zabírající v základu 1MB, přičemž by došlo k rozšíření jen o nějakých snad 200 kB, je docela u CD-ROM verze s kapacitou 700MB ostudné. Vydavatelé od Kixx místo toho naskládali na CD dema dalších her. 


Ale co už, splněno je to základní a z toho mám radost. Mám krabici F-15 Strike Eagle 2, simulátoru z roku 1989, který ještě obsahuje ty správné důležité střety mezi USA a SSSR za studené války, která už je sama o sobě někdy vlastně takovým nostalgickým obdobím, do kterého se člověk ve hrách vrací rád proto, že šlo o střet dvou stejně silných táborů a výsledek byl vždy nejistý. Dnes, když jdete v moderním simulátoru nejmodernějšího stroje na světě shodit bomby na základnu ošuntělých pirátů v Somálsku, to tak trochu ztrácí to napětí, že mocným letadlem to jdete natřít zhruba stejně mocnému nepříteli. V tomhle směru mise F-15 Strike Eagle 2 oplývaly mrazivou atmosférou plnou pocitů, že to těm Rusákům za Amíky nandám. Obzvláště my z východního bloku v područí SSSR jsme v té hře měli tak trochu i pocity zadostiučinění. A co se týče datadisku, třeba si jej přeci jen někdy seženu v krabici samostatně, pro dobrý pocit, že i ten mám originál:-)

Ringo


Komentáře

  1. Ringo, kam Ty na takové krásné krabicovky chodíš ? A ten zachovalý stav !!! Nechceš udělat někdy článek o své sbírce, udělat foto poličky s krabicovkama a co je podle Tebe pro Tebe nejvzácnější kus, nebo co jsi sháněl nejdéle apod... :) Neny

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?