Nový přírůstek do sbírky - Task Force 1942

 Platforma: PC / Žánr: Strategy-TBS/ Developer: MPS Labs / Vydavatel: MicroProse / Rok: 1992

Mít zrovna rozečtenou válku v Tichomoří od Miloše Hubáčka a sehnat do toho Task Force 1942 v tak krásném stavu, jako bych to zrovna rozbalil z obchodu z originál fólie, to je jako sen. Sen sběratele, s kterým měla navíc originálka této hry jistý nevyřízený účet, který drásal mé svědomí. Když jsem si v roce 1994 přečetl ve Score č. 5 recenzi na hru Task Force 1942 od Microprose a prohlédl si okolní obrázky, jasně jsem věděl, že tohle je společně s Great Naval Battles od SSI nejvíce vysněný simulátor námořních bitev vůbec. A štěstí mi tehdy přálo, protože to netrvalo dlouho a já v ostravské pobočce firmy Vision sehnal za 499 Kč Task Force 1942 v Power Plus edici na CD-ROM. Power Plus edice byly vesměs takřka obsahově plnohodnotné krabicovky, jen se lišily od původní verze obalem, který byl bílý a ve velkém nápisu s názvem hry byly vystřiženy motivy původní celobarevné krabice. Samozřejmě k CD byl bonusem u této edice tištěný manuál, ale chyběly třeba další dokumentace obsažené v původních prvních vydáních, jako byly např. tištěné mapy a pod. 

Někdo by mohl říci, méněcenné vydání, ale já byl v té době rád za každou originálku a vlastně verzemi z Power Plus nepohrdám ani dnes, měly své kouzlo a stále mám v této edici několik her. Obvykle obsahovaly finální podobu hry, vyladěnou, opatchovanou a byla v podstatě na věčném médiu, tedy CD, které si na stále hojně sehnatelných CD-ROM mechanikách můžete přehrát i dnes, což se o disketách už tak říci nedá. Samozřejmě i dnes lze sehnat externí mechaniku na diskety, ale proč si to komplikovat. Okolo se samozřejmě nacházejí obrázky aktuálně mnou nyní zakoupené nové a plnohodnotné originálky Task Force 1942, o které je hlavně řeč. Power Plus edici totiž stihl v rámci mé sbírky neblahý osud, ale vše špatné je někdy k něčemu dobré, bez toho bych neměl dnes tu krásnou verzi dokumentovanou fotkami zde v článku:-)

Hra v polovině 90. let zcela splnila mé představy a jako admirál flotily několika lodí jsem mohl zatápět japonským okupantům okolo Guadalcanalu. Šlo bojovat jednotlivé bitvy, nebo se mohl hráč vrhnout do souvislé dlouhé kampaně obsahující řízení bitev včetně strategických prvků jako povolávání letecké podpory a koordinace v celkovém tichomořském bojišti. Zajímavou možností bylo účastnit se bitvy přímo na palubě konkrétních lodí s tím, že si hráč mohl i zastřílet z děl a vyzkoušet si, jak těžký úděl měli zaměřovači dělových věží. Stěžejní však byla taktická část odehrávající se vesměs na mapě, na které jste sledovali pohyb, formace a natočení vašich lodí. 

Grafikcy byla hra na svou dobu doslova pohádka. Microprose opět sáhli po své oblíbené vektorové grafice, které byly pro simulátory ideál a jejíž detaily zde přesáhly v podstatě to, co jsme dosud znali z jejich leteckých simulátorů. Lodě byly zpracovány v 3D vektorové grafice, ale nebývale detailně. Byla to radost pohledět a každá loď doslova ožívala na hladině oceánu díky svému prostorovému zpracování. 


A teď ten nevyřízený účet. Kolem roku 2000 jsem propadl naprosto nesmyslnému pocitu, že se hry posouvají natolik k realističnosti, že jsem začal nesmyslně asi dva následné roky rozprodávat a dokonce rozdávat originálky starých her, u kterých jsem měl pocit, že jak uvidím něco graficky "lepšího", budu se těžko vracet k jednobarevně otexturovaným vektorům nebo pixelům v nižším rozlišení. Jaký to byl tehdy omyl, protože krása grafiky se samozřejmě neskrývá v realističnosti, ale v uměleckém pojetí a atmosféře, které na hrách hledám poslední dvě dekády vlastně nejvíce a přílišná foto realističnost je mi spíše na překážku. 


Bohužel jsem tedy v roce 2001 pustil ze sbírky i krabici s Task Force 1942 v Power Plus edici pod dojmem, že si seženu jiné a více realistické lodě. Jenže to mělo háček, Přišly hry s více vizuálně realistickými loděmi, ale bavily mě tak, jako Task Force 1942? Popravdě vůbec ne. Nemohl jsem narazit na simulátory námořních bitev, které by mě oslovily tak, jako Task Force 1942 (nebo Great Naval Battles). Najednou tatam byla atmosféra, tatam byla hra vlastní fantasie a hlavně bylo těžké sehnat simulátor tak věrně kopírující historii s takovou hratelností, jako tomu bylo u Task Force 1942. Hry jiných firem, a vizuálně dělány silně na efekt, jakoby neměly tu hloubku, s jakou uměly přijít firmy jako Microprose nebo Strategic Simulations Inc. Když mě nakonec přešly nesmyslné hříchy mládí pramenící dost s realitou shánění práce, zařizování bydlení a nakonec rodiny, kdy člověk propadne na nějakou dobu dojmu, že už nikdy na nic z her nebude mít pořádně čas a tak se začne nesmyslně zbavovat věcí, které jej před tím bavily, najednou jsem zase zoufale zatoužil některé z prodaných her mít nazpět. 

Některé jsem už nezískal nikdy, některé jsem získal záhy a některé se mi občas povede zázračně sehnat po mnoha letech teprve teď. S Task Force to vypadalo nejprve bledě a myslel jsem, že zůstane jen ve vzpomínkách jako smutné memento - nezbavuj se toho, když nemusíš. V nabídkách na eBayi byly po dlouhou dobu buď neúplné krabice nebo krabice zničené a za ne moc přívětivé ceny. Až teprve 30.1.2025 se stal malý zázrak, narazil jsem na eBayi na aukci na Taks Force 1942, který vypadal jako nový. Byla to aukce přihazovací, do které ale nikdo kromě mě nepřihodil a tak jsem hru získal za 1097 Kč včetně pošty a dovozního poplatku nákupem z Velké Biránie. A oproti mé někdejší Power Plus edici mám teď navíc původní krabicové vydání s plnohodnotným potiskem na krabici a plným obsahem včetně mapy. A ano, jsou to sice diskety, které už nemám kam vložit, ale u většiny krabicovek, co mám na disketách, to dnes řeší zakoupené instalačky buď na GoGu, nebo výjimečně i na STEAMu.Task Force 1942 je právě na STEAMu, takže instalaci hry mám pořešenou tam. A hmotnou big box verzi si mohu nyní užívat rovněž, viz okolní obrázky.

Ringo






Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?