The Summoning - herní deník a mapy - report č. 1

Platforma: PC / Žánr: RPG / Rok: 1992

Armády Shadow Weavera, léta shromažďované z těch největších vyvrhelů a vyděděnců na ostrově, na němž se tyčí temná citadela, vtrhly do poklidných zemí a zaútočily na hrad, v němž sídlí konkláve dvanácti moudrých v čele s mocnou čarodějkou Rowenou. Rozhořela se válka, která v pravidelných cyklech sužuje zemi mírumilovných lidí. Plundrování jejich země je však podružnou věcí. Hlavním cílem je ve skutečnosti záhadná Rowena, jež vlastní amulet, o kterém si všichni myslí, že ji udržuje věčně mladou. Ve skutečnosti jde o amulet času, který okolo Roweny plyne. Rowena během toho vytváří kolem sebe síly, které ji mají chránit před dalším útokem zla. V případě porážky se čas restartuje, respektive historie se začne psát od znovu. 


Značně komplikovaný příběh, vzbuzující více otázek, než odpovědí, je v manuálu popsán na dlouhých 28 stran a navazuje na události prequelu této hry s názvem Darkspyre. Musím uznat, že jak jsem líný manuály číst a obvykle mi postačí nasát úvodní dějovou linku z intra hry a pak hurá do víru dění, tak u The Summoning jsem si ten příběh přečetl, neboť je velmi poutavý a spletitý. Kdo je Rowena, kterou z nějakého chrámu vytáhl člen konkláve a mocný mág Jarius, který pátral po amuletu mládí, ale našel tam mladičkou Rowenu, u níž se ukázalo, že má tento amulet na krku? Předběhla jej? Ukradla jej tady před ním? V Roweně však jeho předtucha našla něco více. Ucítil v ní vůdkyni. 

Přivedl ji mezi svůj lid, kde se brzy ukázaly její mocné schopnosti, takže se záhy stala členkou konkláve a nakonec byla zvolena i královnou. Jenže kdo je skutenčně Rowena? Jak dlouho už byla tak mladá, když ji Jarius našel? Kde nalezla amulet, který patřil kdysi zlé a nestárnoucí čarodějnici Chesschantře, jíž se povedlo svést na scestí Lorda Borrela, s nímž měla následně dceru Abighael a nakonec jej dokázala přimět i ktomu, aby rozpoutal válku proti třem bohům?

Nebo to vše byla jen falešná historie, kterou někdo skrze sny vytvářel pro zmatení vlastníka amuletu? Nebyla nakonec Rowena tou dcerou Chesschantry, která pak sváděla válku se Shadow Weaverem s pomocí koncilu, jehož přízeň si získala? Ať už je to jak chce, koncil se rozhodl vytvořit univerzálního hrdinu, kterého vyšle do citadely na ostrov, do samotného sídla a tam se pokusí Shadow Weavera jednou pro vždy zničit. Během toho, co koncil trénuje svého hrdinu, nezahálí ani Shadow Weaver. Provede překvapivý útok na hrad koncilu a Rowena je nucena ještě ne zcela vycvičeného hrdinu odeslat teleportem rovnou do temné citadely. 

Zatímco to vypadá, že obránci hradu útok armády Shadow Weavera nakonec odrazili, vedle Roweny, která právě odeslala hrdinu směrem do citadely se v jejím pokoji zjeví samotný Shadow Weaver. Připomene jí, kdo je a že se má stát jeho ženou. Rowena upadá na zem a veškerá magie amuletu vyprchává.....načež se kola historie roztočí znovu. Vypadá to, jakoby porážka Roweny znamenala restart, možný pokus to zkusit prostě znovu, s celou krvavou historií plnou válek a utrpení, dokud se nepovede nalézt cesta, jak Shadow Weavera porazit. 

A hrdina, kterého nakonec stvořila, by mohl být takovou divokou kartou, která v citadele provede svůj úkol nezávisle na venkovním dění a zvrátí chod času a dějin. Výcvik hrdiny byl v podstatě spojen s generátorem postavy, které jsem na počátku hry určil bonusy do předem daných vlastností a pak primární orientaci na typ zbraně a konkrétní školu magie, což bude takovým startovním bonusem, v kterém bude mít postava na začátku o level navíc oproti ostatním skillům. A teď už žádné zdržování, čas i historie běží. Obrázky ze hry okolo jsou spíše náhodné tak, jak jsem je ze hry screenoval a budou sloužit jen pro ilustraci, jelikož  nebudou úplně vždy plně korespondovat s popisovanou situací a možná ani popisovaným levelem (byť se o to budu v maximální míře snažit), jelikož nasbírat v této hře třeba 50 screenů a pak se bez popisku vyznat v tom, k čemu který patří, je takřka nemožné, protože lokace jsou si vesměs dost podobné, jen se občas mění textura. Navíc se tady dost často nekonzistentně chodí tam a zase zpět třeba napříč několika levely.        

The Antechamber:
The Antechamber je vstupní level do labyrintu, kam mě teleportovala Rowena. Zde je tajný zvěd koncilu, Malachi, s kterým se mám spojit. Dostanu pár rad, kudy se vydat. Západní cesta vede do sekce Seals Warriorů. Východní cesta je určena ne příliš vycvičeným, kteří si tady mohou osvojit pár základních dovedností (rozuměj nalevelovat a získat základní výbavu, aby to pak nebylo tak pekelně těžké) a poté vstoupit z opačné stany do království Seals Warriors. Jejich název vychází z toho, že střeží pět úrovní, v nichž se skrývá rozlomená pečeť. Ta pak po složení odemyká vchod do další části labyrintu. 

Malachi je první kontakt s místním charakterem, u kterého jsem pochopil, jak funguje princip rozhovorů. Postava nahodí témata, na která se lze dále doptávat rozkliknutím podtržených slov, čili jde o klasický hypertextový odkaz. Před ukončením rozhovoru po řádném výslechu a optání se na vše je tady ještě další možnost a to zadat do příkazového řádku vlastní dotaz. Občas je užitečné se některých NPC postav doptat na něco, co jste zaslechli od někoho jiného. 

Už tady je náznak toho, že The Summoning není jen nějaká čistá procházečka bludiště s pobíjením příšer, ale dopředu prozradím, že je to naprosto plnohodnotná RPG s rozhovory a questy, které by leckteré mnohdy i slavnější RPG nebo dungeon mohli závidět. Každopádně jsem si vyzkoušel, jaký má efekt napsat do příkazového řádku gold (o tom, že mám o peníze Malachie požádat mi samozřejmě řekla Rowena, než mě do labyrintu šoupla). Dostal jsem tedy pár zlatých do začátku.


Beginner One :
Beginner One je příznačný název úrovně pro nováčky. Seznámím se tady se základy boje, toho jak pracovat s inventářem, naučím se první kouzla (například léčení), která se do zásoby memorizují gesty rukou. První místní NPC jménem Lagmane sochá sochy, ale nic zásadnějšího mi neřekne. Kouzelník Otto mi dá svitek, díky němuž se naučím otevírat různé dveře a tajné stěny, které nemají žádný jiný mechanismus k otevření, tedy klíč, slot na speciální předmět nebo nášlapnou plošinku či páku. 


Léčitelka Leander mě zase informovala o tom, že květ rostliny Nightshade slouží k namíchání lektvaru doplňujícího manu, listy jsou však jedovaté a z nich lze namíchat jen lahvičku prudkého jedu. Kdybych chtěl, mohu si za jeden zlatý rostlinu od ní koupit. Ale zatím jsem jich našel pár jen tak, tak nemám tu potřebu. Kromě magie tady tady funguje i alchymie, což nepatří zrovna k mým oblíbeným disciplínám, jelikož to obvykle bere čas a hlavně prostor v inventáři. Člověk musí tahat ingredience, lahvičky a vždy mi přišlo jednodušší situaci vyřešit jinak. Lahvičky si zatím pečlivě plním pomocí kouzla heal léčivým lektvarem. Otravu, s kterou jsem se setkal v nižších patrech, jsem pak řešil tak, že jsem se prostě nenechal otrávit :-) Jedovaté pavouky a oživlé rostliny jsem systematicky zabíjel hit and run stylem, dokud jsem o něco později nenašel svitek s gesty rukou pro kouzlo Cure poison. 


Poslední NPC postavou je tady Isadora, žena s pohnutým osudem, která opuštěná bloudí labyrintem, z kterého získala spoustu poznatků, které mi ráda předá. Jedná se například o informace ohledně Moonstone sesílající štít proti bleskům, Bloodstone sesílající štít proti ohni, jablka zase doplňují zdraví, králičí packa překvapivě přidá štěstí a také si mohu sestavit magickou hůl sesílající ohnivé koule a to ze dřeva stromů  Ashwood nebo Rowan. Další podstatnou část informací získám od zdejších lebek napíchnutých na kůly. Dodávají spoustu cenných hintů a dozvím se díky nich i o tom, k čemu jsou tady ty hromady barevných kuliček - gemů. Pomocí kouzla Liquify, kterým se mimochodem bez ničeho v základu kouzlí léčivý lektvar, z nich mohu vytvořit lektvary různého druhu, například zvyšující odolnost (fialové gemy) nebo i lektvar proti otravě (z červeného gemu). Základní výuku mám za sebou, zbytek postupu levely popíši již spíše ve stručnosti (kecám), pozastavím se nad nejzajímavějšími puzzly, případně zajímavými questy zadanými zdejšími obyvateli. V Beginner One puzzlů zatím moc nebylo, jen pár klasik jako otevřít dveře plošinkou a taky jsem se seznámil s tím, jak fungují teleporty znázorněné jako modré pulsující jezírka na zemi.


Beginner Two:
Do Beginner Two mě uvede Gildas varováním, jak je všude nebezpečno a hlavně nemám nikomu věřit. Ono se dá docela předpokládat, že tady bude sídlit spíše pěkná pakáž. Dá mi i pár záhadných informací, jak je to tady s celou tou historii labyrintu, Shadow Weaverem a jeho přisluhovači, a také starobylými poklady. Každopádně nic dobrého mě dále nečeká a měl bych se mít na pozoru. Tady si dovolím takovou vsuvku, kterou bych si měl nechat spíše pro recenzi, až ji budu psát, ale napíši to už teď (a v recenzi to rád několikrát zopakuji:-) 


Nemohu si pomoci, ale celé mi to strašně připomíná Stygian Abyss. Tedy Ultimu Underworld 1. Obě hry vyšly přibližně stejně v roce 1992, takže je tady jedna z dalších záhad, jak se dvě stylově podobné hry takto sešly. Tedy mohlo by to vypadat jako silné slovo, protože Ultima Underworld je přeci jen kapku jiná kapitola o jiné síle. Nicméně styl vyprávění, rozhovory s portrétem postav, hlubina plná smrti a přitom zároveň plná života, styl kouzlení, práce s inventářem, veškeré to lore i atmosféra okolo vypadá také podobně, prostě jako by mi někdo předhodil Ultimu Underworld do rohového izometrického vizuálu. A to je jen dobře, protože o to více mě hra k sobě přikovala. 


Ale zpátky k levelu Beginner Two. Ve východní části jsou kasárna, v západní je teleport vedoucí dále do levelu. Musím zde pobít hordy rytířů, ale je to snadná práce. Získávám tady docela slušnou výbavu. Když se vydám východním teleportem, objevím se v místě, z kterého není cesty zpět. Je tady bludiště plné pavouků. Opravdu hodně plné pavouku. Ubíjím je postupně a do toho si dávám bacha na otravu. Ještě nemám kouzlo Cure poison a lektvary nebo ingredience si jako obvykle šetřím na nejhorší, což je jeden z důvodů, proč mi je skoro v každé hře alchymie na nic. 


Následuje menší puzzle pasáž s pastmi, jejíž výsledkem je odemčení dveří Gold Keyem. Pasáž se následně zresetuje, což jsem se dozvěděl až po hodně pozdním back trackingu, kdy jsem si ověřoval, jestli jsem tady něco nezapomněl. Když jsem zjistil, že se tady zresetoval i Gold Key na zemi, sakra, kdybych to věděl, mohl jsem si pro něj zajít a použít jej jinde. Ale o tom a později. Poslední postavou, kterou jsem tady potkal, byla Horsa, která mi dala kouzlo Poison. No raději bych Cure poison :-) A zase jsem nebyl stručný :-)


Beginner Three:
Cestou na severozápad se dá snadno Beginner sekce ukončit a dojít tak do prvního pečetního (Seal) levelu s pořadovým číslem 5. Ale o tom později, protože jako kompletista levelů jsem si nenechal ujít zajímavou pasáž plnou puzzlů, které mě nenechaly na pochybách, že tohle je dungeon jako řemen. Tak za prvé je tady hala plná propadlišť a nášlapných plošin. Šlápnu, otevře se, šlápnu, zavře se, to dává logiku, ale pak je tady, že šlápnu, ale jakmile vystoupím z plošinky, otevře se mi díra rovnou pod nohama, a propadnu se o level níže. Plošinky lze taky zatížit předměty. Některé však vyžadují váhu lidského těla. Nemusí být živé.  Takže kombinatorika jako víno. 


Pak je tady sekce teleportů, kdy výběrem těch správných se dokáží dostat do další části dungeonu. A do toho tady máme quest. Ten se točí okolo tří postav. Za prvé je to obchodník Shirvan, který mi dá cennou runu za černou perlu. Ale kde černou perlu získat? Postupným překonáváním nástrah se dostávám do různých místností a zákoutí, z nichž vede žebřík do levelu Caverns Below Beginner three. Oba levely jsou tak různě provázány. Po cestě potkávám Alfreda. Jeho přítel Owen údajně našel poklad s černou perlou, ale spadl někde do propadliště (a pláchnul i s černou perlou:-). 


Opět musím zmínit, že atmoška se téměř vyrovná Ultimě Underworld, protože se výpravnou formou dozvím od Alfreda i dávnou historii, že pracovali pro Shadow Weavera a černá perla byla součásti ztraceného pokladu nesmírné hodnoty. Líbí se mi, že questy mají hlubší přesah a rozhovory nejsou jen takovou tou omáčkou okolo, či mlácením prázdné slámy. Zpátky ke questu. Až úmyslný skok do jedné z děr mě přivede v Caves below Beginner three k mrtvému tělu Owena. A opravdu měl u sebe černou perlu. A teď za kým s ní? Za Alfredem nebo za obchodníkem Shirvanem? Jdu za obchodníkem a získávám Runu. Teleportační runu. Ta mě přenese do sekce, která se skrývala za jedněmi zamčenými dveřmi, které nešlo otevřít ani kouzlem. Je to zbrojnice. Po bitce s místními kostlivci si vezmu novou výbavu a tímto je Beginner sekce vyřešena, mohu se vrhnout na první ostrou akci v levelu Seal Five.


Než do něj vstoupím, jsem kontaktován nějakým kouzelným portálem Rowenou. Sděluje mi, že konkláve nebylo poraženo a povedlo se dočasně odolat útoku Shadow Weavera (byla to Rowena v původní realitě nebo už nově psané historie?). Mám najít Dunstana, který je vězněn někde v pečetních levelech a osvobodit jej. Získám od něj důležité informace. Rowena poté zmizí a jsem zase sám. Teda ne úplně. Althea je léčitelka posedávající u vchodu do Broken Seal Five levelu. Za úplatu mě může vyléčit z případných nemocí. 



Broken Seal Five:
Začneme pětkou. A není to nic divného. Hodně věcí v The Summoning je číslováno vlastně nezvykle opačně odzadu. Než se vrhnu na urputné souboje s jedovatými rostlinami, tak zmíním, že systémem je hra tak trochu mixem AD&D s Dungeon Masterem. Souboje mají tu potřebnou pauzu (definovanou stolními AD&D pravidly jako 8s) mezi údery. Jak u postavy, tak u nepřátel. Samozřejmě je to tady kombinováno typem zbraně, rychlostí postavy, její přetíženosti a podobně.  Magie zde má 4 školy a fyzický útok se dělí na čtyři typy zbraní. Meče, sekyry/palcáty, střelné zbraně a zbraně na bázi kopí/halapartna. Co postava používá, to se postupně učí a zlepšuje skill v dané zbrani. 


Magie se dělí na útočnou Wizardry (magické šipky, firebally), manipulační Sorcery (dveře, stěny), magií ovlivňující okolí Enchantment (např. freezee), a pak na magii léčitelskou Healing (léčení HP, léčení otravy apod.). Opět co kouzlím, v tom se zlepšuji. Pak je tady i klasický přírůstek experience bodů určujících celkový level postavy. Výbavu je možno rovněž nastřádat velmi bohatou a je třeba mít na paměti za prvé to, že vše se opotřebovává. Zbraně se časem rozpadnou, zbroj postupně ztrácí svou hodnotu Armor Class. A do toho nemůžete tahat vše, protože každá věc postavu zatíží a pokud nese více, než správně unese, nesnesitelně se zpomalí ve všech aspektech - chůze, boj atd. Takže dost často si hraji na uklízečku inventáře a dost času trávím třízením co vzít, co někde ponechat s tím, že se pro to budu vracet. 


Tak, a teď jdu na ty zlomky pečeti. Hned na úvod mě uvítají zmíněné jedovaté rostliny. Po celkem tuhém boji se vydávám prozkoumat chodby plné teleportů do menších sekcí, ale celkem přehledně se postupně orientuji, kam už jsem vešel a co mě teprve čeká. Naštěstí se teleporty dále nevětví a cílová místnost je obvykle i koncová. Podstatou levelu je zajímavý quest, který mě velmi překvapil možnými řešeními. Potkal jsem rytíře Anguse, hrdinného bojovníka proti banditům Shadow Weavera. Angus vlastnil legendární meč, který však jednoho dne nevydržel nápor banditů a zlomil se. Agnus tohle nesl hůře než případnou smrt. Vůdce banditů Darius věděl, že největším utrpením pro Anguse bude, když jej nechá žít. Navíc mu vzal části zlomeného meče. 


Když jsem Daria v levelu našel, zeptal jsem se jej na sword. Na co se jej mám zeptat jsem věděl díky další postavě jménem Augustus, který mi to za jeden zlatý prozradil. Po vyřčení dotazu  došlo k bitvě s Dariem. Porazil jsem jej samozřejmě (překvapivě snadno, padl po třech úderech a pár magických šipkách) a našel u něj polovinu meče. 


Dále bylo třeba prozkoumat Dariovou skrýš, kde se nacházela jednak druhá část meče, ale také první část zlomené pečeti s pořadovým číslem 6. A teď jsou tři možnosti. Odevzdat obě části meče Agnusovi a získat drobnou odměnu je jedna z nich. Jenže já během dalšího putování po Broken Seal Five narazil na kováře jménem Pandrake (jo, loadoval jsem, protože jsem jej našel záhy po té, co jsem zlomené části odevzdal Angusovi:-). 


Pandrake mi tedy meč z obou částí ukoval a nabízely se ty dvě další možnosti, nechat si jej anebo je vrátit Angusovi. Nejsem bez srdce, že, takže jsem jej poctivě vrátil, raději se přinejhorším budu bránit holýma rukama. Odměnou mi bylo více předmětů, než když jsem mu dal jen úlomky meče. Získal jsem tentokráte i celkem dobrý štít. Nakonec ještě zmíním nález dvou knih, které mi vylepšily skilly u dvou typů zbraní a mohu se vydat jižní bránou do Broken Seal Four. Ještě podotknu, že jsem tady narazil na chodbičku s rudými dlaždicemi dávajícími nějakými údery damage. Docela mě zraňovaly a musel jsem jí proběhnout opravdu rychle.  


Broken Seal Four:
Nebudu popisovat konkrétní bitky s nepřáteli, jsou všudypřítomné a jsou vesměs výsledkem hodnot levelu postavy, její zbroje a na hráči zůstává jen úkol zachovat se občas chytře takticky a ustupovat, obíhat nepřítele, aby se nedostal do obklíčení v případě přesily. A taky je to o správné volbě kouzel, správné volbě úderů (lze je vykonat jednak zbraní, ale také štítem) a vše se ovládá přehledně přes bojové ikonky a ikonky magie. Některé zbraně umožňují více typů úderů. Broken Seal Four začíná přes past s valícími se dvěma obřími koulemi. Lze jim v pohodě uhnout do výklenků. 


Následná story by byla teď o tom, že jsem tady na jednu věc hned z kraje nepřišel (hala s rudými dlaždicemi, jako byly v předešlém levelu v jedné chodbičce) a v domnění, že tohle se má řešit později, jsem hned vešel do záhy nalezeného vchodu do Broken Seal Three, Two a One a postupně tam pořešil, co pořešit šlo. Tím jsem si však maximálně zkomplikoval situaci. Brutální bloudění a občas nutný back tracking, jako v nějaké metroidvaniovce, ukončil nález gold keye, který jsem našel až díky návodu. Nenapadlo mě totiž zabít jednu NPC, ale o tom až později. Nutno dodat, že pokud nějaký zámek vyžaduje např. zmíněný gold key, pasuje k němu gold key nalezený kdekoliv. Na tom jsem se právě zasekal a gold key a taky jade key stály za mou několika denní frustrací, protože jsem si poodemykal některými klíči nalezenými např. v Broken Seal Four dveře v Broken seal Three a One. Tohle bloudění ale nemá cenu teď popisovat, nicméně to mělo jedno pozitivum. Takto brzkou návštěvou Broken Seal One jsem získal zásadní kouzlo Cure Poison. Následný postup hrou byl už bez obav, že mě někde něco otráví. Nakonec jsem se dopracoval také k vyřešení všech následujících Broken seal jako jednoho velkého celku, ale popíši zde stručně a postupně to, co je třeba v každém tom levelu udělat. 


V tomto levelu jsem tedy až po peripetiích v následných Broken Seal levelech pořešil to, na co mě upozorňoval už před tím zdejší bojovník Conahl, vyčerpaný bojem s místními bandity. Ti zde mají někde tábor, který jsem našel v severovýchodní sekci. Následovala větší bitva a postupně jsem se probil spletitými chodbami až do místa, kde je sestup do jejich skladiště v podzemí. V něm je mříž zamčena na nějaký kulatý předmět. Jelikož jsem před tím našel u banditů tři perly, zkouším jednu vložit do kulatého slotu a mříže se otevřely. Kromě spousty zajímavé výbavy jsem našel levitační boty a část pečeti číslo 1. Když jsem psal, že jsem nevěděl, co s tou halou s ohnivými dlaždicemi, tak mi to teď po zisku bot docvaklo. Před ní totiž sedí ženština Mistral, která mi sděluje něco o skryté díře v zemi, ke které se dá dostat jen pomocí levitačních bot, které bohužel nemá. Já jí je samozřejmě teď nepředám. Obouvám boty a hurá do obrovské haly se smrtící podlahou. Skrývá se zde úžasný puzzle, který má několik řešení. Já si zvolil tedy to komplikovanější, protože mi ještě nedošlo, jak používat kouzlo Magic Wall, které jsem nalezl na začátku tohoto levelu. 


V rohu této haly jsou tři nášlapné tlačítka, které je nutno zatížit minimálně lidskou váhou. Je zde velká dřevěná oválná bariéra, kterou lze posouvat a s ní zatížit jedno tlačítko. Uprostřed místnosti je velká koule. Tu je třeba dovalit na další plošinku, jenže jak zajistit, aby se na ní zastavila? Inu použiji nejprve oválnou bariéru jako zarážku a kouli zastavím na jedné plošince. Následně další plošinku zatížím bariérou no a na tu třetí se postavím já a heuréka, v rohu místnosti se objevila díra. Bylo nutno jednat rychle a to z toho důvodu, že levitační boty fungují jen dočasně, pak jejich efekt navždy zmizí a rozpadnou se. Skočím do objevivší se díry a ocitnu se v druhé podzemní sekci tohoto levelu, v které najdu další část pečeti s číslem 2. 


Navíc je zde další užitečná teleportační runa R. Tímto je Broken Seal four splněn. Na podlaze při přechodu do Broken Seal Three si všimnu velkého R. Je to místo, do kterého se lze teleportovat právě pomocí runy R. Ohledně teleportačních run se zmíním ještě později, mají zásadní význam, jejich počet je omezený a žádná tak nesmí přijít nazmar. Nakonec ještě stojí za zmínku místní plošinkový puzzle chovající se tak, že se musí zatížit postupně a je třeba přijít na to, kterou zatížit jako první, kterou jako druhou, aby se teprve pak dala sepnout ta třetí. Tohle je ve tady používáno dost často. Na zatížení lze použít těžší balvany, pokud se nacházejí někde blízko, jinak také těla nepřátel a když není zbytí, tak to lze zkusit pomocí kouzla Magic Wall s tím, že je pak třeba jednat rychle, protože magická zeď je jen dočasná.



Broken Seal three:
V tomto levelu mě přivítají ohniví psíci. Jakmile je pobiji, zatížím jimi dvě plošinky v místnosti, další dvě zatížím koulí a dřevěnou bariérou, které se rovněž nacházejí v místnosti, aby se následně otevřely dveře na východě. Za nimi je v chodbě vedoucí rovně k zámku a dalším dveřím, ke kterým nemám klíč. Tohle se stalo předmětem mého bloudění a zákysu na několik dní. Vydávám se tedy druhou chodbou vedoucí doprava (směrem na sever) a potkávám Tristana. Ten mi připomene úkol zadaný Rowenou na konci Beginner Three. Zde by se někde měl totiž nacházet vězněný Dunstan. Pokud jej osvobodím, mám si přijít k Tristanovi pro odměnu. 


K Dunstanovu vězení se dostanu snadno, neboť fintu s teleportem a prohozením něčeho těžkého skrze něj jsem prohlédl celkem snadno. Stačí do něj šoupnout jednu z padlých rostlin, které jsem tady pobil. Otevřou se dveře ke schodišti do vězení. Tady musím pobít hordy kostlivců, získat tři klíče a těmi odemknout tajnou zeď. Za ní je místnost s vězněným Dunstanem. Rozhovor s Dunstanem je rychlý, neboť záhy zjistím, že to není jen tak a na jeho pouta je nutno nalézt klíč. 


Následuje rychlý postup směrem na západ a sever, kde mě zaskočí par časovaných dveří, ale brzy pochopím, že se pravidelně otevírají a zavírají. Uprostřed menší sekce za těmito dveřmi sedí Alexus, místní léčitel. Za jeden zlatý vyléčí cokoliv. Nedaleko něj je na podlaze dlaždice s velkým X, opět cíl teleportační runy tentokráte s písmenem X. Postupuji spletitou chodbou, až doputuji do velké místnosti na severozápadě. Po delší bitce s ohnivými vlky zatížím postupně čtyři plošinky. Každá otevírá teleport. Jen pomocí jednoho z nich se lze dostat do malé přilehlé místnosti, ve které je bedna a v ní další pečeť s číslem 3. Pak je tady i užitečná kniha zvyšující zase jednu z mých dovedností o level. 


Vydávám se směrem na jih a pak na západ. Je zde místnost s kruhem deseti plošinek zatížených deseti balvany. Jedna odlehlá plošinka v severním výklenku zatížena není. vtip je v tom, že stačí vzít dva kameny z kruhu a plošinku ve výklenku zatížit. Otevřou se dveře do místnosti, v které je žebřík do podzemí. Jde o zkratku do levelů Broken Seal One, Two a Three. A skrývá se tady jedno důležité tajemství, na které jsem přišel až mnohem později. Ještě se k tomu vrátím, ale nejprve zmíním první zoufalý zákys. Před východem z Broken Seal Three jsou zamčené dveře. Nemám k nim klíč. To už jsou druhé zamčené dveře v tomto levelu. Doufám, že klíče najdu v Broken Seal level One nebo Two. 


Po probloudění obou levelů jsem klíč nenašel. Šel jsem na to tedy oklikou. Rozhodl jsem se nejprve pořešit zamčené dveře u vstupu z levelu Four. Z pozdějšího nahlédnutí do walkthrough jsem se dozvěděl, že jsou zamčeny na Jade Key, jenže ten já použil někde jinde a další jsem nenalezl. A jelikož v tomto levelu je odhalena dlaždice jen s písmenem X, vedoucí teleportační runou hned k léčiteli, co když tady je někde i dlaždice s písmenem R? A tak jsem použil poprvé smysluplně runu R. Ta mě přenesla za inkriminované dveře a ocitl jsem se v úzké chodbičce se čtyřmi plošinkami. Dole byly zamčené dveře, ke kterým jsem neměl klíč, nahoře v chodbě byly dveře, které se otevřou po stisknutí plošinek. Nejprve tří spodních pod dlaždicí s R a tím se aktivuje ta jedna horní nad dlaždicí R. Jenže čím to zatížit? Nic tak těžkého s sebou nemám a chce to minimálně lidskou váhu. A tady mě poprvé napadlo použít smysluplně další věc. Kouzlo Magic Wall. Rychle nakouzlím na dolní tři plošinky magic wall, pak stoupnu na horní plošinku a dveře jsou otevřeny. Zaútočili na mě hned roztomilí psíci a já se následně ocitl v tajné skrýši rytířů Shadow Weavera. A naleznu tady  kromě hromady užitečných věcí konečně klíč k poutům Dunstana. 


Zůstává mi tak záhadou jedna věc, kde by sem mohl nacházet onen další jade key, který by odemknul ty spodní dveře z venku. Abych odsud mohl odejít, jsem nucen použít jednu z run X. Naštěstí se v této skrýši hned dvě nacházejí. Je tady také gold key, který odemyká tu malou místnost u vchodu do Broken Seal Two. Ale není v ní nic extra zásadního. Takže teď už jen osvobodit Duncana, získat z něj důležité informace ohledně Staff of Summoning. Shadow Weaver a jeho kult chtějí tuto magickou hůl získat, vyvolat pomocí ní boha magie, porazit jej a tím získat neomezenou moc. Následně se Dunstan teleportuje pryč, aby se přidal ke konkláve. Vydám se ještě za Tristanem, který mi slíbil nějakou odměnu, ale vypadá to, že tou odměnou jsou jen slova přání k následnému úspěchu. Nic jsem nenašel ani v inventáři, ani na zemi. Asi mi vlastně nic nedal.  



Underground Shortcut:
Než se vydám do Broken Seal 2, vrátím se k podzemní zkratce. Kromě obyčejné chodby vedoucí k třem levelům se tady skrývá tajná zbrojnice. Po různém procházení všech levelů jsem nashromáždil několik run s písmenem R a X. V rámci mého zákysu, kdy už nešlo dělat nic jiného, jsem, se chytil zoufalého pokusu, který je ale klíčem k mnoha řešením. V každém levelu, v kterých jsem neměl odhalené plošinky na podlaze s písmeny R a X, jsem se rozhodl zkusit použít runu R a X. Znamenalo to mravenčí práci, každý level znovu navštívit a použít ty runy. Přivedla mě k tomu vlastně v předchozím postupu ta nemožnost najít jade key ke dveřím, za které se šlo vlastně takto teleportovat. 


V Underground Shortcut jsou dvě skrytá místa, na které se lze dostat právě pomocí Run R a X. A v jednom takovém místě je tajná zbrojnice, v které se nachází kompletní vynikající zbroj Shell Armor, Shell Helm a Shell boots. Dále je tu solidní obouruční meč a spousta dalších věcí. Samozřejmě mi to udělalo trochu bordel v inventáři a mé nosnosti a tak jsem si spoustu věcí naložil nad svou kapacitu, abych je pak po teleportování se zpět vyskládal v snadno přístupných chodbách  a tam si je nechal pro strýčka příhodu. Není to však jen tak. Sběr těch věcí komplikovaly čtyři zombie. Musel jsem se jim neustále vyhýbat a utíkat jim. Nemohl jsem je porazit. Byly odolné vůči magii a nedařilo se mi je zasáhnout žádným typem zbraní a tak jsem je nechal být a nakonec jim zdrhnul (i s těmi věcmi). 


Broken Seal Two:
Tady jsem narazil na půlkruhovou chodbu se čtyřmi odbočkami. Na severu jsou ve dvou vstupy jednak do výše zmíněné zkratky a regulérní průchod do Broken Seal Three. Na jihovýchodě je pak cesta ven zpátky do startovní místnosti Antechamber, před níž sedí Syan, která tady loutnuje na loutnu a s kterou se dá pokecat, ale nic zásadního se od ní nedozvím. Tudy vlastně měla vést ta cesta pro pokročilé. No a na jihozápadě je pak vstup do Broken Seal One. 


Tento level mi byl strašně dlouho během mého bloudění neodhalen a tady popravdě došlo k prvnímu podívání se do návodu. Na severovýchodě pobíhá bojovník Khenelm a za nim jsou dveře s pákou, s kterou ale nelze hnout. Khenelm mi povypráví vše o pečetích. Mimochodem je to služebník Shadow Weavera. Neútočil na mě, tak ani já na něj neútočil. Návod však poradil zabít jej a posunout na jednu ze tří plošin, která se v odhaleném půlkruhu nachází. To byl celý zásadní problém prvního zákysu.


Plošinky v chodbě totiž nereagovaly na zatížení, když jsem na ně vstoupil a tak jsem je neřešil. Přitom princip sepnutí některých plošin až po zatížení dalších mi byl znám z dřívějších levelů. Teď mi to tedy pořádně docvaklo, a došel jsem si do předchozích levelů pro dva těžké balvany a zatížil i zbývající dvě plošinky a páka před dveřmi najednou byla funkční a mohl jsem pomocí ní otevřít zbývající rozsáhlé kruhové bludiště. Další plošinky, které je tady třeba pomačkat, mají určitý sled. Jednou je to po směru hodinových ručiček, jindy proti směru. Nakonec doputuji do centra tohoto bludiště a nacházím tam pečeť číslo 5. Cestou na jihozápadě se vydám do Broken Seal One, ale je tu ještě jedna záležitost. Před vstupem do Broken Seal One je místnost, v níž leží zraněná a otrávená Honorah. Požaduje po mně speciální protijed. Není jim však lahvička Cure Poison, kterou mohu vykouzlit. Zatím ji nemohu pomoci a tak jdu dále.


Broken Seal One:
Pokud se vydám chodbou a zabočím hned směrem na sever, dojdu do haly se zamčenými dveřmi a dále na sever je chodba, na jejímž konci je kruh, do kterého se mají naskládat pečetě. Ulevím svůj ruksak o několik kil a vložím pečetě 1, 2, 3, 5 a 6. Vydám se zpět k začátku do jižní chodby a jdu následně chodbou na západ. Tady mě čekají čtvery dveře. Mohu vybrat jen jedny, ale je to úplně jedno. Všechny vedou do složitého bludiště plného pastí. 


Podaří se mi doputovat k místnosti se žebříkem vedoucím do podzemí Below Broken Seal One. Po vyřešení pár puzzlů narazím na Larse. Ten se mi svěří, že hledá magické zrcadlo, aby mohl projít sekcí s gazery, kteří způsobují zkamenění. Zmínil se o Honorah, o které si myslel, že zrcadlo má. Dále tady jsou dveře na zámek, který požaduje dvě věci. Za prvé diamant. Ten jsem naštěstí našel hned v jedné místnosti v této sekci. 


Druhou věcí je však zpropadený gold key. Následovalo několik dní marného pátrání, kde získat další golden key (znovu připomínám, že stačilo dojít do levelu Beginner Two, kde se znovu generuje po projití jedné zapuzzlované chodby, na což jsem ale zapomněl. Popřípadě stačilo dříve vyřešit tajnou skrýš Shadow Weavera v levelu Broken Seal Three a nepoužít zde nalezený gold key na místnost vedle vchodu do Broken Seal Two, v které stejně nebylo nic až tak moc důležitého).


Vše, co jsem pospal doteď u Broken Seal One, jsem prošel v podstatě před tím, než jsem později zkompletoval Broken Seal Four, Three a Two. V tom zdejším bludišti s pastmi jsem díky tomu předčasně získal Cure poison, což mi hodně věcí usnadnilo. Další věc je samotný Lars. Mělo mi hlavně dojít, že to on otrávil Honorah. Bohužel nakonec už druhé (a doufám že poslední) kouknutí do návodu vyřešilo tento problém a já jsem pochopil definitivně, že některé NPC se vyplatí zabít. Dle rady z návodu jsem Larse prostě sejmul a našel u něj gold key. Tím jsem mohl konečně odemknout ty dveře na diamant a gold key a za nimi jsem našel protijed. 


Než tuto sekci definitivně uzavřu,  napadlo mě, že bych mohl prošmejdit všechny levely znovu a vyzkoušet v každém všechny teleportační runy. Vzal jsem to i s Beginner levely a tam právě zjistil, že se tam generuje ten tolik nedostatkový gold key, který jsem si tam mohl vzít a šlo by vše i vlastně bez zabití Larse. Během toho zákysového bloudění jsem v Broken Seal One pochopitelně narazil ve východní čísti bludiště na další postavu a to ženu jménem Kharmilla, které se ztratil její muž Caleb. A to hned kousek v sekci, u které sedí. Je to doupě gazerů, kteří způsobují zkamenění a varuje mě, abych tam za žádnou cenu nevstupoval. Samozřejmě vše kolem gazerů a zrcadla okatě směruje k tomu, že zisk zrcadla je klíčový a bude sloužit jako v Souboji Titánů k odražení zkameňujícího útoku.


Vracím se na skok do Broken Seal Two, dávám protijed Honorah a ta mi za odměnu dává zrcadlo, které u ni Lars nenašel, protože zrcadlo má v případě zranění držitele vlastní zneviditelňovací magii. Následně mě už čeká v Broken seal doupě Gazerů, v kterém najdu pečeť s číslem 4 a k tomu magický klobouk. Celý komplex chodeb s gazery se stáčí k původně zamčeným dveřím do chodby blízko místa s kruhem pro pečetě. Pomocí teleportační runy se lze také přenést do centrální menší haly plné pavouků a hromadou různých gemů pro tvorbu lektvarů. Nyní mohu položit poslední čtvrtou pečeť, díky čemuž se mi otevře průchod do levelu Elemental Barrier three. Ale o tom až příště

Ringo


Komentáře

  1. Jo, hodně nedoceněná hra :). Škoda, že nikdy nevzniklo pokračování. Na počátku jsem The Summoning docela podcenil a bral jsem ho i jako docela lineární záležitost, takže mě hra po právu párkrát vypekla. Je to v podstatě zajímavá alternativa k Ultimě Underworld, se kterou sdílí nejenom podobně koncipovaný (a živý) svět, ale i rok vydání. Kdybych se neprobíral tvorbou Event Horizon Software (potažmo později známých jako DreamForge Intertainment), tak bych jí ke své škodě minul. Za zkoušku určitě stojí i její předchůdce Darkspyre.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. @Elemir: Zrovna podobná slova mám v již vypracované druhé části deníku, který brzy zveřejním. Nedoceněná hra a také to, že jsem k tomu z počátku přistupoval jako k nekomplikované procházečce s rubáním potvor, která mě nakonec přiměla k pečlivému záznamu každého rozhovoru a přemýšlením nad komplikovanými puzzly, za které by se ani Dungeon Master nemusel stydět + ta Ultimovská práce s NPC postavami :-) Jinak na spojitost Dremaforge s event Horizon jsem přišel, až když jsem hru spustil a viděl to intro a tvorbu postavy jakoby na kartách. Ke hře mě jinak pojí již 30 letá touha (šílené číslo) od momentu, kdy jsem viděl obrázek krabice v reklamě od firmy Vision v Excaliburu 15 :-)

      Vymazat
    2. Nějakou dobu tu mám pro rozehrávku připravené ještě Dusk of the Gods, ke kterým mě navedl tuším Richmond právě v souvislosti The Summoning. Za zmínku stojí ještě existence polského studia Event Horizon, kteří stojí za Tower of Time, což je docela dobře hodnocená moderní izometrie - inspirace jménem studia i gamedesignem? :) Zatím jsem to nezkoušel, ale mám to na GOGu koupené.

      Vymazat
    3. @Elemir: Ten Dusk of the Gods mám taky v plánu, ale asi to bude dost něco jiného než The Summoning.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?