Heimdall - herní deník, report č. 1

Platforma: Amiga / Žánr: RPG / Rok: 1991

Blížil se Ragnarok, den zúčtování, finální bitva. Dle legend je to nevyhnutelná fáze vývoje světa i vesmíru a rozhodne se, zda bude vše zničeno anebo bohové a lidé společnými silami odolají zkáze. Čas Ragnaroku se neúprosně blížil, přesto však jednoho večera díky nepozornosti Odina, Freye a Thora (holt i bohové si občas udělají pijácký dýchánek), ukradne Loki, bůh zla, jejich mocné zbraně. Odinův meč, Freyovo kopí a Thorovo kladivo. Bohové byli bez těchto zbraní smrtelní a bylo jasné, že čas Ragnaroku nemohou přežít. Staří bohové měli sice moc, ale byli už příliš staří na dobrodružství a tak Frey přišel s nápadem....té noci se jedná mladá počestná žena (obdoba panny Marie) stala znenadání těhotnou rovnou v devátém měsíci a porodila syna, Heimdalla.

A Heimdall, to jsem prosím přesně já a vybral jsem si k sobě partu dalších pěti bojovníků různého povolání, aby mi pomohli získat zpět zbraně pro tři dobré bohy a čas Ragnaroku tak dopadl dobře pro ně, i celé lidstvo. Čeká mě cesta po třech světech, Midgardu, Utgardu a Asgardu. Na každém tomto světě navštívím bez mála deset ostrovů. Jednak abych nasbíral cenné zkušenosti a výbavu, ale hlavně proto, abych na posledním ostrově vždy získal jednu z oněch ukradených zbraní. Vydejme se tedy nejprve do Midgardu pro Thorovo kladivo.

Moje posádka kotví se svým drakarem na okraji pobřeží a balí si potřebné věci. Je nás šest, nicméně tři členové posádky budou vždy hlídat loď a věci, které na své pouti posbírám. Další dva členové posádky půjdou se mnou přímo do akce. Zvolil jsem si k sobě válečníka a kouzelníka. Druida, kováře a lodníka tedy nechávám neméně důležitému úkolu, hlídat zásoby a loď. Nutno dodat, že body zkušenosti získává vždy jen aktivní parta, která se účastní výprav.

Vydávám se tedy na první ostrov, který je nejblíže pobřeží, u kterého kotví má loď. Vcházím do velké haly s červeným zdivem a hned je tady první výzva. Šest tlačítek a tři propadliště před jediným možným dalším vchodem dále. Zkouším po různu mačkat plošinky a sleduji, jak se propadla chovají. Postupně se mi podaří všechny zavřít. První puzzle bych měl tedy za sebou. 

V další místnosti mě čeká první souboj. Jakýsi trhan s mečem a štítem. Po delší šermovačce se mi jej podaří porazit. Získávám první zkušenosti. V místnosti je i truhla a v ní klíč, jídlo a nějaké svitky. Jídlo doplňuje ztracené zdraví v boji. Na svitcích jsou vesměs kouzla různého druhu, od útočných, uzdravujících, ale také těch, které usnadňují průchod prostředím.

Zásadními se tak stanou kouzla detect trap, disarm trap a detect door. Čili najít past, odstranit past a také najít tajné dveře. Naštěstí pokud není co odhalit nebo odstranit, zůstane svitek s kouzlem nadále v zásobě. V opačném případě vykoná svou užitečnou činnost a zmizí. 

Tímto se učím základní návyky, jak se tady chovat. Pasti jsou chytře skryté a tak není problém spadnout do propadla nebo vlítnout do nastražených železných čelistí. To vše ubírá zdraví. Také ve spoustě truhel jsou nastraženy pasti. Po pár projitých místnostech a pár dalších soubojích mi je jasné, že musím získávat zmíněné svitky a jídlo co nejvíce a zároveň budu bojovat s místem v inventáři, protože ten je značně omezen.

Nebudu psát tedy každičký krok, který jsem v daných dungeonech na ostrovech učinil. V tom prvním jsem prošel halou s podivným kamenným sloupem s drahokamem a za ní byla místnost s týpkem, který po mně požaduje rostlinu Hemlock. Tu musím najít. 

Nachází se na druhém ostrově s komplexem chodem zbarvených do modra. Je hned u vchodu v truhle za propadly, které odstraňuji pomocí svitku disarm trap. Kromě toho, že mám potřebnou rostlinu, se rozhodnu kompletně prozkoumat již docela rozsáhlý dungeon na témže ostrově a pochopím tady další náležitosti, jako je např.  kouzlo remove wall, které odstraní stěnu bránící vstupu do skryté místnosti. Hint z jednoho svitku mi také radí, kde jsou tady skryté dveře. Ty pak v daném místě odhalím kouzlem detect door a od tohoto momentu toto kouzlo pro jistotu používám v každé místnosti, do které vstoupím.

Druhý ostrov bych tedy shrnul asi jako velmi komplexní výukovou misi, která mě naučila všemu, co v následující hře budu potřebovat. Našel jsem zajímavé zbraně, kouzla, hromady klíčů k různým typů dveří, nějaké peníze a dvě silver coins, které ještě nevím, na co jsou, ale třeba se budou hodit. Také jsem dopiloval potřebnou kombinatoriku u puzzlů, takticky se naučil používat kouzla odhalující pasti, ale když jsem jimi chtěl šetřit, tak jsem to riskl a způsobem pokus omyl jsem se v jednodušších chodbách plížil kolem zdí a doufal, že tam nebude propadliště. 

Naučil jsem se taky trochu bojovat, i když souboje jsou stále dost o hubu a někdy vyjdou, někdy je to ovšem s odřenýma ušima. Občas se vyplatí po delší pasáži dungeon opustit a vrátit se na loď, odložit méně akutní výbavu hlídajícím členům posádky a poprosit bohy, aby mi uložili pozici :-) Ano, ukládat se dá jen na lodi. Dungeony procházím způsobem na Ironmana.

Třetí ostrov je malinký, jen pár místností, chodeb, pár strážců a hlavně další výuková záležitost. V jedné truhle je kouzlo Revelation. O kousek dále se dostanete ke strži, za níž je průchod. Když vás nic nenapadá, zkuste kouzlo revelation, tedy odhalení. Přes strž se objeví dřevěný mostek. Fajn, teď už vím, jak tohle v budoucnu v případě podobných situací použít. 

Ale málem bych zapomněl, co je třeba učinit. A to vrátit se na ostrov první a tomu týpkovi tam odevzdat rostlinu Hemlock. Dostanu za odměnu runesword a svitek, jehož význam zatím neumím odhalit ) a až to budu umět, už nebudu vědět, které kouzlo to konkrétně je, protože nečitelných svitků najdu ještě několik).

Tady se dostávám k tomu, že každá postava má určité vlastnosti. Od klasiky jako síla, obratnost a štěstí je tady runelore. To je schopnost rozpoznat a použít magické svitky. Neuniklo mi, že jsem občas našel lahvičku, která mi některou ze statistik zvýšila. Statistiky rostou také po level upu po nasbírání dostatečného počtu experience points. Jelikož level up nastane po každých nasbíraných 10 000 experience bodů, tak se ještě načekám. Ze soubojů dostávám zatím jen 50 exp. za jednoho nepřítele.

Jdu na čtvrtý ostrov. Po kratší podzemní pasáži vycházím na denní světlo, je tady vesnička. Strážce chce buď úplatek stříbrnou mincí (silver coin) anebo si mohu vstup vybojovat. Musím přiznat, že totálně vysílen jsem na další fight neměl a tak jsem mu věnoval jednu ze svých stříbrných mincí (a při pozdějším pokusu, zda se v shopu nezměnil sortiment, jsem mu při druhé návštěvě věnoval i tu druhou, což byla částečně chyba, ale šla buď napravit nebo obejít pozdější jeden quest obtížnějším bojem, ale o tom až později).  

Hurá, nacházím první obchod. Hurá proto, že musím popravdě říci, že v soubojích dostávám často nakládačku a zdraví není nazbyt. Sice jsem obyčejné zbraně, jak meče, tak sekyry, vyměnil za nějaké runové, ale pořád se nemohu vyvarovat značným šrámům v bitvách. Takže doufám, že si v obchodě nakoupím hromady jídla a problém s omezeným počtem zásob, které tu a tam vypadnou ze souboje, bude vyřešen. Ale ono houby. Obchod má jen jednu zásobu jídla a to je vše!!! Naprosto bídně zásobený obchod je dobrý akorát tak k tomu, abych tam prodal přebytečné zbraně a získal nějaké peníze navíc. 

Trochu rozladěn postupuji dál vesnicí, v které už vlastně nic není, jen průchod do chodby s dalším urputným soubojem, která vede do zajímavé obřadní místnosti s oknem, na němž je logo vývojářů. A ve vzduchu tady visí proklet jakýsi jedinec. Na oltáři je obří kalich. Rozhodl jsem se z něj napít, čímž se zruší kletba a jedinec se sklátí ze vzduchu na zem a děkuje mi za vysvobození. Jako dárek za odměnu mi dává nějaký market pass, zřejmě vstupenka do nějakého dalšího obchodu, protože v tom zdejším je tato listina k ničemu.

Po přezbrojení a uspořádání inventáře přeplavu na malinkatý pátý ostrůvek. V hnědé kobce mě přivítá u obří pavučiny pavouk, co taky jiného. Zdejší chodby jsou opět plné pastí, nepřátel a truhel. Kromě toho, že jsem našel silver dagger, jsem se s ním hned naučil i bojovat. Tady mi teda došlo, že je to nejrychlejší forma, jak udeřit a nedat soupeři možnost se rozmáchnout k úderu. Zajímavé je, že je to efektivnější, než abych se sám rozmachoval sekyrou nebo mečem. Asi tedy změním taktiku boje a budu jen házet nožem. 

Díky tomu jsem se tady schválně vícekrát vracel a zagrindoval si na pavoukovi hned u vstupu. Za něj je totiž konečně aspoň 500 expů a určitě si spočtete, že pro notorického grindovače je 20 návštěv a tedy 20 fightů do pohody a tak jsem konečně dosáhl level upu. A rovnou teda dvou a dostal aktivní postavy na level 3. A tím jsem trochu napravil někdejší chybu, že jsem jednou protočil na jedné z výprav postavy i z lodi, které tak zpomalily vývoj hlavní aktivní party tím, že příliš rozmělnili poměr prozatím získaných expů. Ti, co zůstanou na lodi totiž nedostávají expy společně s těmi v akci. Od té chvíle jsem používal pro akci jen primární tři členy, zbytek je odsouzen na pobyt na lodi do konce hry. Nemá cenu trénovat všech 6 postav. Trénuji tedy jen Heimdalla a válečníka s kouzelníkem.

V dungeonu u pavouka jsem našel taky svitek Descension. Měl mě naučit něčemu, co jsem si popravdě musel nechat poradit. Vzpomínáte, jak jsem psal o tom sloupu v místnosti před týpkem, co chtěl Hemlock? Tak tam jsem se přesně vrátil, použil kouzlo descension, sloup zapadl do země a já získal drahokam Saphire. Sranda je, že tohle je naprosto nepovinné a nic mě nenutilo pátrat po smyslu toho sloupu uprostřed místnosti. 

Po téhle krátké odbočce zpět na první ostrov se vydávám na sever na ostrov šestý. Vcházím do vsi, v které nejprve mohu vyplatit strážného anebo s ním bojovat. Jelikož tohle místo následně navštěvuji docela často, tak volím dle stavu peněz. Většinou se ale bojem neobtěžuji, protože z prodaných zbraní je peněz dost a tak mu stačí dát těch 50 mincí klasických peněz, co požaduje a je klid. 

Nachází se zde chatrč vůdce, v které sejmu strážného a posbírám peníze a svitek. Všiml jsem si, že jsem našel již několikerý svitek jen s nakreslenou runou. Zatím nevím, k čemu je to dobré. Co je ale zajímavější v této vsi, tak to dva teleporty. Heimdall samotný jimi projít nemůže, proto je nutno přepnout na některou z doprovodných postav, buď na kouzelníka/druida, nebo na bojovníka. 

Pro každého je zde jeden teleport, který jej přenese na stezku s nepřáteli a pastmi. Prošel jsem si ze zvědavosti jak stezku kouzelníka, tak válečníka. Na cestě za kouzelníka jsem se naučil využívat kouzlo teleport. Cestu válečníka jsem v tomto světě pak využil ještě mnohokrát, protože tady je důvod se vracet. 

Tím důvodem je obchod. To na předchozím ostrově, to byl jen takový demo obchod. Tady je konečně obchod s neomezeným jídlem a dalšími celkem užitečnými věcmi. Doplním tedy pořádně zásoby jídla, k tomu vezmu pár podpůrných svitků a jede se dále. Abych nezapomněl, vstup do tohoto obchodu hlídá strážce, který vyžaduje určitou listinu. Tak, a teď víte, na co je market pass, který mi dala ta prokletá levitující osoba u oltáře.

Sedmý ostrov je jakousi dřevěnou pevností působící docela útulně. Hned mě však z tohoto pocitu vyvede pár nepřátel, které musím porazit. Kromě standardních klíčů je tady potřeba silver key. Úmyslně se nerozepisuji, kde se jaký klíč nachází a na který jsou kde zamčené jaké dveře, protože klíče jsou v podstatě běžným lootem padající náhodně z nepřátel, některé naleznete v truhlách a je jich naštěstí dostatek. Nikdy se mi nestalo, že by mi k některým dveřím klíč chyběl. 

V této dřevěné pevnosti se dá najít docela dobrá zbraň Stone Axe, nicméně po té, co jsem si zvykl na vrhání nožem, se údernými zbraněmi na blízko v podstatě nezabývám. Klíčovou věcí je tady diamant, který je zásadní pro jeden quest, který zase až tak zásadní v konečném důsledku ale  není.

Osmý ostrov je zajímavý hlavně prvním mágem u vchodu. Dá se tady využít drobného exploitu a konečně vyřešit nečitelné svitky s mocnějšími kouzly. Pokaždé, co mága zabiji, vypadne z něj mimo jiné lektvar zvyšující trvale runelore. Takže jsem si tady zabojoval a nadopoval Heimdalla a doprovodného kouzelníka lektvary až na maximální stav runelore, což je hodnota 99. 

Přečíst kouzla jako je například Hand of Loki pak byla hračka, stejně jako je použít. Vůbec v kritických chvílích, kdy přede mnou stojí nějaká smrtící potvora, která nejde pořádně trefit ani nožem, je zlomové používat mocné útočné kouzla jako Giant Strike a podobně. 

Odnáším si odsud i Gold Key a v lokaci, kde hlídají na jakési náhorní plošině dva pobudové s kyjem, jsem nasbíral hromady užitečných věcí, další zbraně vesměs na prodej, peníze a kouzla. Postavy se navíc dostaly na pátý zkušenostní level a cítím se hned bezpečněji.

Nyní hurá do malebného kouzelného lesa na ostrově devátém. Kromě klasického sběru věcí z truhel, boje s nepřáteli, jakýmisi trpaslíky, je tady hlavní zajímavostí strom s třemi podstavci. Pravda, potřeboval jsem tady radu, protože bych asi nevěděl co s tím a ani bych to pak nepotřeboval zpětně zjišťovat, protože je to nepovinný a vlastně první složitější předmětový quest. 

Mám diamant. Co potřebuji je dále, tak runestone. Ten na tomto ostrově nacházím v jedné z truhel. A pak potřebuji silver coin. Pamatujete? Obě stříbrné mince, které jsem měl, jsem dal jako úplatek týpkovi před obchodem. Trochu teď předběhnu události. 

V první fázi jsem totiž tento quest nechal být a až po té, co jsem doputoval na ostrov jedenáctý, jsem tam našel silver coin a tak jsem se semna devátý  musel vrátit. Tedy vlastně nemusel, ale z principu jsem tak učinil. Jakmile jsem položil u stromu na podstavce silver coin, diamant a runestone (nalezený svitek mi poradil, co patří na který podstavec), tak jsem získal kouzlo serpent killer, které jsem ale stejně nakonec nepoužil.

Na desátém ostrově nebylo v podstatě nic složitého. Kromě toho, že jsem potřeboval čtyři druhý klíčů a hlavně vzácně se vyskytující golden key, který otevřel obří trezorové dveře, čímž jsem získal další runestone. Nejzásadnější je tady ale další obchod na finální doplnění zásob před velkým finále na Midgardu. 

Do tohoto obchodu vede cesta přes malý rébus. Je zde okruh s několika dveřmi a na tomto okruhu se nachází pět nášlapných plošinek. Nenapadlo mě nic lepšího, než je ve směru hodinových ručiček všechny sešlápnout. Jedny z dveří se tak otevřou. Po sejmutí strážného mága jsem uprostřed vstoupil na kamenné pole s nějakým symbolem. Byl jsem teleportován k obchodu. Tady jsem nakoupil jídlo a vydal se na ostrov jedenáctý.

Jedenáctý ostrov je spleť chodeb a hal se spoustou nepříjemných pastí a také nepřátel. Nachází se zde taky poslední třetí již zmíněná silver coin pro ty, kteří všechny neprozíravě věnovali vyděrači před jedním z obchodů. Naprostou nezbytností je zde však jediná věc. Jeden z nepřátel zde má kouzlo Shrinking.

Než se vydám na ostrov dvanáctý, rozhodl jsem se navštívit ještě prostřední druhý obchod, ke kterému jsem se dopracovával přes stezku válečníka. Doplnil jsem jídlo a teprve pak jsem směřoval k dvanáctému ostrovu. Ten hlídá obří plaz, zřejmě drak, a jsou dvě možnosti. Já jej umlátil vrhacím nožem a občas do něj cekl Stone axe, špatný nebyl ani Crystal sword, kterých jsem několik našel na některých z posledních ostrovů. Druhou variantou je užít si vrchol questu se stromem a využít odměnu z něj, tedy kouzlo Serpent killer, které udělá s plazem krátký proces.

Na dvanáctém ostrově je možnost splnit další questík. Jak jsem psal, že nacházím svitky s nakreslenou runou, tak jsem jich našel šest. pět z nich mělo runu různou, avšak dva se shodovaly. Na ostrově je místnost s mnichem a ten právě po mně požaduje šest různých run na svitcích. Tento quest tedy nesplním mírovou cestou, protože jich nemám šest různých a tak přijímám výzvu k boji. Mnicha porážím a získávám Iron key. 

Kromě toho, že jsem tady porazil všechny nepřátele a posbíral vše, co se tu válelo, jsem nakonec dorazil do místnosti, kde mělo být Thorovo kladivo. A jako jsem lama, smějte se, no a co, žádné kladivo jsem nenašel. Jen truhlu a v ní svitek popsaný runovým textem, který jsem nepřeložil. Tak a co teď? :-) 

Ve standardním RPG bych se vydal do světa pátrat a hledat, co jsem kde zásadního minul. Jenže by to byla slepá cesta, protože to bylo mnohem jednodušší. Když vůbec nevíš, co udělat, použij tady všechny kouzla, které nevíš, na co jsou (přiznávám, drobný hint mi prostě tady musel pomoci). 

Kouzlo Shrinking to bylo. Kladivo je totiž samozřejmě obří pro běžného smrtelníka, něco mimo zorný úhel, a sesláním tohoto kouzla se kladivo zmenší a mohu si jej vzít. Hurá, první zbraň jsem pro své bohy získal. A v příštím pokračování se vydáme do dalšího světa, Utgardu.


Krátký sumář klíčových předmětů ke splnění questů. Většinu jich je však možno obejít soubojem:

1. Hemlock rostlina, vyžaduje jej postava na prvním ostrově (červené zdi). Rostlina se nachází na druhém ostrově (modré zdi)

2. Remove walls spell - nachází se na druhém ostrově (modré zdi). Na stejném ostrově odstraní zeď k jedné místnosti.

3. Detect doors - kouzlo odkryje tajné dveře. Lze najít náhodně ze soubojů nebo v truhlách. Tajné dveře jsou na druhém ostrově (modré zdi) v místnosti s mnoha pastmi - železnými čelistmi na zemi. 

4. Silver Coins (3x) - 2x se nachází na druhém ostrově (modré zdi). Slouží buď k uplacení strážce před obchodem na čtvrtém ostrově, ale hlavně slouží jako jeden ze tří předmětů, které se mají položit na podstavec u stromu na ostrově devátém. Třetí Silver coin se nachází na ostrově jedenáctém pro případ ztráty prvních dvou.

5. Revelation spell - kouzlo odhalující skryté věci. Lze najít na třetím ostrově (propast). Na stejném místě lze tímto kouzlem odhalit skrytý most.

6. Market Pass - nachází se v místnosti s oltářem za vsi s obchodem na čtvrtém ostrově. Slouží jako propustka do obchodu na šestém ostrově.

7. Descension spell - nachází se na pátém ostrově s prvním pavoukem, (hnědé zdi). Snižuje kamenný sloup na prvním ostrově (červené zdi). Lze díky němu získat drahokam saphire, který je dobrý asi jen k prodeji v obchodě.

8. Diamond - nachází se na sedmém ostrově (dřevěná pevnost). Jeden ze tří předmětů na podstavec u stromu na ostrově devátém.

9. Runestone - nachází se na devátém ostrově a je třetím předmětem na podstavec u stromu na tomto ostrově. splečně se Silver Coin a Diamond je třeba je položit na podstavce u stromu a získat tak...

10. Serpent Killer spell, díky kterému jde snadněji porazit drak střežící dvanáctý ostrov.

11. Shrinking spell - toto kouzlo vlastní jedna z potvor na ostrově jedenáctém. Slouží ke zmenšení Thorova kladiva na dvanáctém ostrově. Podle všeho jeden jediný quest item, bez kterého nejde hra dokončit. Bez splnění ostatních questů se lze obejít.

Ringo 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?

Rytíři Grálu - report ze hry (mega rozsáhlý herní deník)