Black Crypt - report č.1

Platforma: Amiga / Žánr: RPG Dungeon / Rok: 1992


Tohle jsem fakt docela odkládal a vyšlo mi to až na novoroční první záznam roku 2021 :-) Na konci září 2020 jsem si po dlouhých letech opět dohrál Black Crypt, sepsal poznámky do deníku, ale zatím nezveřejnil.Tak s tím přicházím až nyní. Dost mi to protahovalo zveřejňování deníku na Ultimu Underworld, vždy se snažím, abych nezveřejňoval na střídačku 2 deníky najednou a taky aby mezi jedním a druhým pokračováním deníku byly 2 - 3 recenze či jiné články. Do toho dalších spoustu zajímavých herních i neherních záležitostí, situací a zážitků, takže to byl celkově vlastně nadmíru výtečný a výjimečný rok, na který budu moc rád vzpomínat jako na přelomový, nehledě na COVID, protože pořád vždy platí, jaké si to uděláš, takové to máš. Ale to je na jiné téma, pojďme report z hraní hry Black Crypt, jehož recenzi, kterou jsem tedy loni stihl, jste jistě nepřehlédli :-) 


Level 1:
První patro je takové vesměs poznávací. Parta se tady naučí základní zákonitosti, jak fungují kouzla, jak odstranit magické bariéry, jak fungují pasti, spinnery a propadliště, jak rozluštit vzkazy psané runami a podobně. Je zde nějaká základní výbava, jídlo, voda, nějaká ta zbroj. 


Vše pozůstatky z předchozích výprav, které neúspěšně zkoušely zdolat tuhle kryptu. Prošel jsem v tomto patře co se dalo, porazil jsem tady pár podivných koulí, které se při útoku rozmotaly a vypadaly něco jako mezi zárodkem vetřelce a Beholdera s očima na chapadlech. Jsou zde také jedny zamčené dveře za tajnou zdí, kterou odhalí až stisknutí jedné z páček na stěně. Ke dveřím nemám klíč.

Mapa level 1



Level 2:
Tady je cílem porazit dvouhlavého Ogra. Jenže ten je imunní jak proti magii, tak proti běžným zbraním. V předchozím levelu jsem však našel vzkaz, že jej lze porazit jen pomocí Ogre Blade. Takže zhruba vím, co tady budu dělat. 


Problém je, že je třeba nejprve trochu pod nátlakem proběhnout halu, kde se dvouhlavý Ogre pohybuje, a zmizet mu pak v nějaké z odboček. To usnadní i jedna z páček na zdi, která mě teleportuje mimo dosah Ogra přímo do jedné z odboček. V odbočkách postupně nacházím různé skrýše s poklady - tedy s novou zbrojí, zbraněmi a najdu i sestavu pro další level kouzel do knih pro jednotlivé druhy magie. 


Je zde několik spinnerů a teleportů, ale klíčová je pasáž, kde se postupně otevírají po sobě tři stěny, stačí u nich chvíli počkat, jak radí nápis na zdi - že je zde třeba trpělivosti. Za touto pasáží najdu důležitý klíč. V tomto levelu najdu ještě další klíč, který odemyká dveře v hale u Ogra. Tam najdu něco zajímavého do výbavy. Ale podstatný je ten klíč nalezený za mizejícími stěnami. ten totiž odemyká ty zamčené dveře v prvním patře. Za těmi se skrývá Ogre blade. 


Tím se mi povede nakonec po delší bitvě porazit dvouhlavého Ogra a získám tak od něj klíč otevírající pasáž do třetí úrovně.

Mapa level 2



Level 3a.
Tady na mě čeká hned několik problémů. Ten první je, že za dveřmi na západ je něco neviditelného, co mě dost drtí a tak odtamtud prchám a dveře za sebou zavírám. Nápis na zdi mi říká, že potřebuji speciální vidění, abych mohl vidět neviditelné.


Je zde také ve zdi prostorový obrazec s obličejem, kterému zjevně chybí oči. A nedaleko je vstup do podlaží čtvrtého. Nápis na zdi mi radí, že nejprve musím vyřešit problém s viděním tím, že donesu z levelu 4 vodu ze čtyř fontán. OK. Sestupuji tedy do levelu 4.


Level 4.
Tady mě čeká pěkná kombinatorika s pákami, sloupy, blokujícími cestu a čtyřmi zamčenými dveřmi. Velkou potíž mi zde dělají potvůrky, které kradou věci a zmizí. Po čase se zase objeví a když se mi je povede nakonec porazit, vypadnou z nich všechny věci, které mi ukradly. Ještě větší potíž je se zelenými potvorami s chapadly, které se plazí po stropě. Některé jsou snadné, jiné jsou pořádně tuhé a je zde nutno použít zručnostního umu ustupování, útěků a přískoků ze zálohy. 


Pákami tedy postupně odstraňuji sloupy, za kterými je vždy pasáž, na jejímž konci najdu klíče. Ty vždy otevřou jedny ze 4 dveří, za kterými je fontánka a taky měch na vodu. Postupně takto poodemykám všechny 4 fontány z každé naberu vodu do jednoho měchu. Popisovat přesný postup není cílem tohoto zápisu, takže se nebudu zaobírat, co jsem kde stiskl první a co jsem stiskl a sešlápl potom. Prostě ke 4 fontánkám vede krásná kombinatorika páček, pohyblivých sloupů, které se po chvíli vrátí na své místo a proto je třeba občas opravdu rychle doběhnout do na čas otevřené chodby. Zajímavou fintou bylo pole v jedné oblasti, které mi zastřelo viděni do naprosté tmy a já rychle musel využívat kouzla Light (světlo). 


Každopádně máme 4 měchy naplněné vodou ze 4 studánek. Kromě toho jsem opět našel pár užitečných věcí do výzbroje a opět nějaké bonusy pro své mágy v podobě destiček, znázorňujících jednotlivé magické školy.


Jeden z místních teleportů mě přenese do sekce se čtyřmi dveřmi a chodbičkou s výklenkem ve zdi. Do něj dám jeden z měchů a to otevře dveře, za nimiž je další výklenek. tohle opakuji 4x, až se otevře prostor, v které nacházím jakési brýle. Nyní je jasné, co mám udělat a vracím se teleportem a pak schody nahoru do levelu 3.

Mapa level 4



Level 3b.
Vrátím se k obrazu s hlavou, které nasadím brýle. To otevře dveře na jih, kde je hala plná pastí a teleportů zpět. Postupně prokličkovávám pastmi a dávám pozor, abych nevlezl do teleportu. Na konci haly je výklenek a tam maska. 


To je přesně to, co hledám. Masku nasadím mágovi a díky tomu bych měl vidět neviditelné potvory. to se záhy ukáže. Otevírám dveře na západ a tam nyní vidím podivné žluté potvůrky. Jelikož je vidím, mohu s nimi nyní smysluplně bojovat. 


Tato část levelu se krásně v podobě mapy ztvární v obrovskou lebku. Cílem je v této větší oblasti vzít důležitou výbavu a hlavně klíč, otevírající železné mříže vedoucí do chodbičky v levelu 5, která vede hned do kratšího levelu 6.

Mapa level 3

Mapa level 5



Level 6a
Tady se setkám s nepříjemnými létajícími hlavami a je třeba je raději obíhat, boj tváří v tvář se nevyplácí. Přečtu si na zdech napsané užitečné rady, které mě nasměrují k hledání druidských klíčů. Měsíčního a slunečního. V tomto levelu je obrazec, do kterého je zjevně oba klíče nutno vložit. Jsou zde dále dva teleporty. Vcházím do prvního, kterým se dostanu do levelu 7 a 8.


Level 7 a 8.
V tomto levelu zbarveném do modra mě čekala série důmyslných rébusů, kdy bylo vždy třeba stisknout nenápadné tlačítko na zdi ve středové místnosti, projít otevřenou pasáž a po jejím splnění se objevilo ve středové místnosti další tlačítko. 


Tyto tlačítka postupně odkryjí všechny chodby zablokované sloupem. Cílem je získat 3 klíče, které otevřou troje dveře umístěny v jedné chodbě krátce po sobě. Do dalších nepřístupných částí v levelu 7 se prostupuje systémem schodišť do levelu 8 a pak zpět nahoru do levelu 7. 


Zajímavým puzzlem jsou výklenky po dvou, v kterých se nachází nějaká zbraň a před nimi je nápis HCTIWS. Ti bystřejší pochopí, že je to obrácený nápis slova Switch - tlačítko a řešení je na světě. Je třeba prohodit oba předměty ve výklencích a otevře se další nepřístupná část levelu. 


Velmi nepříjemné je místo s létající růžovou potvorou, v kterém nelze použít magii a po vstupu do této místnosti se uzavře vchod. Zůstal jsem tak uzavřen v menší místnosti s touto létající růžovou hlavou a musel jsem jo kličkovat a upižlávat ji z boku, protože čelní střet znamenal velmi rychlou smrt. 


Nakonec se mi ji porazil, našel svitek vysmívajícího se Esotortha, že chtěl jen zkusit, zda to zvládnu bez kouzel. Po té, co jsem našel všechny tři klíče a odemkl troje dveře, mohl jsem konečně vstoupit do místnosti, v které se ukrývá měsíční klíč. 


Musím ještě podotknout, že tento level je zasvěcen druidům a povaluje se zde spousta destiček doplňujících Druidovi nová kouzla a schopnosti.

Mapa level 7

Mapa level 8



Level 9.
Vrátím se do levelu 6, načerpám síly, doplním jídlo a vodu a vydám se druhým teleportem do levelu 9. Ten je pro změnu zbarven do ruda. Hned na úvod mě přivítá dlouhá chodba s 12 výklenky a v nich umístěnými lebkami. 


Zleva doprava symbolizují 12 měsíců. Nápis na zdi před touto chodbou mi prakticky názvy měsíců napoví, které lebky mám odebrat z výklenků, čímž se otevře stěna a tak i chodba do dalších částí levelu. V tomto levelu je jen pár málo komplikací, úkolem je opět najít klíče k zamčeným dveřím.


Na jihozápadě levelu je bludiště s průchozími stěnami a tady je třeba projít pasáž s důležitými informacemi o druidech a zapamatovat si tedy jméno nejslavnějšího druida - OakRaven a také z jakého dřeva je jeho rakev - WhiteOak. 


Východní část levelu je z velké okružní chodby, která je ponořena do tmy a je třeba tady často používat kouzlo Light. Tady je na jedné ze stěn je ukryto tlačítko, které otevírá místnost s klíčem ke dveřím vedoucích do chodby na severu, kde je ukrytý sluneční klíč. Nejprve je třeba odpovědět na dvě hádanky přesně to, co jsem zjistil z nápisů na zdech. I v tomto levelu najdu spoustu výbavy a destiček se schopnostmi pro svého druida.

Mapa level 9



Level 6b
Vracím se s měsíčním a slunečním klíčem zpět do levelu 6, vkládám oba klíče do obrazce, načež se otevře chodba na západ se schodištěm do levelu 10. 


Ještě než sestoupím po schodech, posbírám pár užitečných věcí, například Helm of Triton, slouží pro dýchání pod vodou.

Mapa level 6



Level 10.
Tento level je asi zatím nejrozsáhlejší a nejkomplikovanější ze všech dosavadních, co jsem prošel. Přivítají mě zde rudí pavoukokrabi a mnohooké pavoukokrabí královny. Nyní se mi budou hodit lektvary proti otravě a kouzla proti otravě. Když se vydám směrem na sever, tak po menším komplikovaném bludišti, kde jsou spínače otevírající dočasně zdi a sloupy, vstoupím do haly, kde objevím opět vzkazy na zdi, informující mě o Draku Teminovi a o tom, že je třeba najít tři jeho sošky.


V této hale jsou tři chodbičky skryté za teleporty a v nich výklenky. Tuším, že zde bude nutno sošky uložit. Nejprve je ale musím najít. Naleznu zde mimochodem klíč ke dveřím na východě vstupní místnosti v tomto levelu. Vrátím se tedy do vstupní místnosti, odemykám dveře a vydám se na východ. Zde je obrovská hala s houfy pavoukokrabů. Po jejich pobití se vydám na podrobnější průzkum. Uprostřed haly je prostor zahrazený ze 4 stran teleporty. Vstup do každého z nich mě přenese do jedné z různých 4 uzavřených místností. V nich jsou tlačítka. Po sepnutí tlačítka ve všech těchto čtyřech místnostech zmizí zeď na východ od těchto teleportů a za ní je páka, která teleporty odstraní. Já se tak dostanu k truhle s důležitými Rukavicemi Temina a také silným Glyph Scroll, kterým jediným mohu odstranit magické bariéry, které tady blokují některé chodby. 


Teminovy rukavice jsou docela důležité. V jednom ze vzkazů se totiž dovídám, že jedině postava s těmito rukavicemi může udržet Teminovy sošky bez poškození zdraví.
Nyní mě čeká práce na západě. Mimochodem jeden z nalezených svitků mě informuje o nějakém tlačítku, které je třeba stisknout vícekrát. Západní klikatá chodba, blokovaná magickou bariérou, kterou odstraním nalezeným Glyph scroll mě přivede ke dveřím, za nimiž je na zdi po pravé ruce tlačítko. Po stisknutí tlačítka se otevře zeď a tím pasáž, která mě dovede k první sošce, chce to jen porazit jednoho pavoukokraba, nebo krabopavouka? Už ani nevím, jak jsem to před tím nazval. 


Je zde opět hala, v které si musím svítit kouzlem Light. Po tom všem to vypadá, že dále nikam cesta již nevede, ale vzpomenu si na svitek ohledně vícenásobného stisku tlačítka a tak to jdu zkusit. ano, to tlačítko za těmi dveřmi je třeba stisknout celkem 4x a odhalí mi to 4 skryté chodby. Tímto se mi otevřou další pasáže, za nimiž se skrývají další dvě sošky. Jenom musím projít takovým trochu klíčovým maratónem, kdy nejprve najdu zamčené dveře, po té v další chodbě k nim najdu klíč atd. 


Nicméně 4 sošky jsou nakonec moje a zkusím se tedy vydat do místnosti s třemi výklenky za teleporty.
Ty teleporty mě jinak hodí vždy zpět před ně, nikam daleko mě neodnesou. Jeden výklenek je však odhalen, do něj dávám první sošku, což změní směr jednoho teleportu a tím se teleportuji za něj k dalšímu výklenku. Takto postupuji, dokud nejsou všechny tři sošky na místě. a nyní je třeba jednat rychle, protože se zjevuje skeleton dragon Temin. 


Naštěstí mám zakouzlen Eternal Shield a jeho magie není tak smrtící. Jelikož je to boj tváří v tvář a není kam utéct ani ustoupit, sesílám na něj vše, co mám, všechna útočná kouzla, dýky, šípy a bojovníci řežou co to jde. Nakonec Temina porážím a otevírá se mi cesta schodištěm do levelu 11.

Mapa level 10


Pamatujete na již neexistující, ale tehdy naprosto legendární stránku www.dungeony.cz, encyklopedii dungeonů, z které tehdy čerpal každý kobkař, kterou provozoval borec pod nickem Runetek? 

Level 11 - 12.
Toto podlaží je poklidná hrobka padlých hrdinů. Ano, jedná se o naše známé 4 padlé, zde by v míru měli odpočívat Runetek, Kaolic, Dvergar a Oak Raven. Mohu si všimnout, že jejich hrobky jsou rozbité a vykradené. 


Ve výklencích, kde by měly být jejich slavné zbraně, které Estorotha dokázaly porazit a zahnat do této krypty, je prázdno. Nacházím zde však destičky, které vykrádačům hrobek asi k ničemu nebyly, jelikož jsou uplatnitelné jen pro daný cech. 


A to se mě týká a tak zde zase o něco vylepším své postavy, které do jednotlivých cechů - bojovník, kněz, mág a druid - patří. Po té sestoupím do kratičké pasáže levelu 12, který je jen jakousi přechodovou sekcí. Dosud jsem po schodech scházel do dalších podlaží dolů do podzemí, nyní mě schody do dalších levelů vedou z 12 patra naopak směrem nahoru.

Mapa level 11

Mapa level 12



Level 13
Tento level má podivné fialové zbarvení s nástěnnou dekorací v podobě beraních hlav. Level je docela rozsáhlý a je to takový test, zda jsou mí bojovníci hodni svého poslání. Jedovatí pavouci a podivné zelené mozky s klepetama, vypadající něco jako mix mořské medůzy s rostlinou, mi dají hodně zabrat a musím si dávat hodně pozor na to, aby mě v některé z rozsáhlých hal neobklíčily. 


Když jsem v recenzi psal, že ve hře není respawn a nelze se tak vyexploitovat a nalevelovat dopředu, tak jsem trochu kecal, ale jenom malinko. Je tady totiž místečko, kde se jeden z těch zelených mozků v intervalech objevuje. Ale jen omezeně, protože když jsem jich v tom místě pobil asi po desátém jejich zjevení, tak se objevovat přestali. Když však level vyčistím, tak i přes to se semo tamo objeví nějaký ten pavouček. Ale stále platí, že je to značně omezené a žádné grindovací orgie zde provozovat nakonec stejně nelze.


Ale teď už k jádru problému. Cílem je najít 4 orby a vložit je do jakéhosi koše ve zdi, dost to připomíná hrudní koš kostlivce a je to opravdu tak, protože na jednom ze svitků najdu vzkaz, že 4 orby patří čtyřem padlým lordům hrdinům ve výklencích. 


Zároveň je třeba najít 4 Ether klíče a odemknout 4 místnůstky, v nichž jsou však další zamčené dveře a k těmto čtyřem dveřím už klíč nemám. Ale zato se mi otevřely po vložení 4 orbů 4 schodiště do 4 různých sekcí pod levelem 13. Na západě, severu, jihu a jihovýchodě. Něco mi říká, že v těchto čtyřech sekcích budou 4 klíče k těm 4 dveřím v levelu 13. Sestoupím tedy nejprve do levelu 14 schodištěm na západě.

Mapa level 13

A co jsem tam našel, o tom si povíme zase někdy příště a budu se snažit, aby to bylo dříve, než za měsíc, aby se mi to nenatahovalo jako s deníkem Ultimy Underworld skoro na půl roku :-)

Ringo

Komentáře

  1. Vždy sa mi páčila táto hra po grafickej stránke. Hotové vizuálne orgie. Ale ako to čítam, tak aj po hrateľnej stránke je to super zábava. Geniálna hra.

    OdpovědětVymazat
  2. Za mě asi nejlepší dungeon na Amize.
    Přiznám se, že jsme ho tenkrát s kámošema u mě doma dohráli podle návodu.
    Ale i tak to bylo docela těžké !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mrknul teda do návodu jen u final fightu, nešlo mi do hlavy, jak toho borce zasáhnout, než sejme třemi ranami on mě a proč ty moje zbraně nic nedělají. Nebyl jsem dostatečně trpělivý zkusit na to přicházet déle, když smrt přišla vždycky tak brzy :-) Pak člověk přijde na to, že neklikl ještě na jednu věc, ale to ještě nevyspoiluji, až v druhém díle deníku :-)

      Vymazat
  3. Ty obrázky ... sakra asi fakt jeden z nejhezčích klasických dungeonů. Kdysi jsem hrál bez návodu, ale nedohrál.. asi to bude třeba napravit... díky za článek :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, taky musím uznat, že Black Crypt patří mezi nejhezčí dungeony. Ale taky i nejpropracovanější co se týče level designu. V ranných devadesátkách jsem jej Amigistům nechtěl věřit, myslel jsem si, že nic nemá na Beholdera, ale nakonec ten BC vytlačil Beholdera z mé TOP10. Samozřejmě na Beholdera nedám dopustit, ale ten BC....to se těžko popisuje, to se musí zažít :-)

      Vymazat
  4. K tomu respawnu na 13. patře ... takových míst je na patře více a respawnují se v nich oba typy potvor. Každé tohle místo má ale omezený počet respawnů (cca 10-20), takže počet potvor zůstává i nadále konečný. Podobně je tomu u dalších pater.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. JJ, je to tak, po několika respawnech, které jsem popravdě nepočítal, to definitivně ustane.

      Vymazat
    2. Já bych to býval nepočítal, ale začalo mi to být divné už u prvních pavouků, tak jsem ze zvědavosti sledoval, co se vlastně děje :) V první chvíli jsem si taky myslel, že by mohlo jít o regulérní respawn. Nejvýraznější to bylo právě na 13. patře, u démonů už pak bylo potvor méně a u těch dalších skupin pater už třeba jen 3-5 potvor (nejméně toho bylo zatím pod vodou). Ještě 4 patra a už bych měl být na konci :D

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?