Great Naval Battles: North Atlantic 1939 - 43

Platforma: PC / Žánr: Simulation / Developer: IO Design Group Inc. / Vydavatel: Strategic Simulations Inc. / Rok: 1992


Tak tohle je hra, kterou si toužím zahrát snad už od roku 1993, kdy jsem ji poprvé v časopise Excalibur spatřil v reklamním katalogu prodeje počítačových her od firmy Vision. Bohužel, ve starých dobách tu hru nikdo neměl a tak jsem ji neměl ani já. Když už byla k dispozici někde na internetu, tak už jsem byl v plném proudu RPG hraní a na simulátory bohužel bylo stále méně a méně času. Pak jsem si ale sehnal před léty tuto hru na eBayi v originále a rozhodl jsem se, že jednou si splním sen a tuto hru si pořádně zahraji. Takže tu mám po nějaké době (vlastně po Shadowcasterovi) výjimečně hru, kterou jsem si pořádně teď zahrál a dohrál poprvé a není to nějaké to opáčko po 25 letech :-) 


Jakožto fanoušek historického období druhé světové války, fanoušek námořních bitev a dá se říci fanatik do těžkých bitevních lodí, miluji každý počin, který se tomuto období a této tématice věnuje. Ať už jde o knihy, dokumenty, filmy, tak samozřejmě i hry. Takže Great Naval Battles: North Atlantic je hra jako dělaná pro mě. A tak jsem nažhavil DOSbox, hru nainstaloval, spustil a poslední měsíc se jí docela intenzivně bavil. A hned mohu říci, že splnila mé očekávání.


Předem ale upozorňuji, že nejde o žádnou akci, ale o rozvážnou a zdlouhavou simulaci námořních operací působící až vzdělávacím dojmem. Kdo čeká, že sedne za kanón a bude zběsile pálit do nepřátelských lodí a štelovat hlavně, aby příště trefil lépe, pro něj bude hra zřejmě zklamáním. Tohle není Advanced Destroyer Simulator, ani Battlestations nebo World of Warships.


Princip hry spočívá v chytrém taktizování a manévrech, abyste dostali své lodě do co nejvýhodnějších palebných pozic. Samotnou palbu z kanónů pak řídí počítač a je to dobře. Zkoušet pokusy a omyly v nastavení úhlu a výšky kanónů, bývají v podobných hrách spíše takovým zbytečným rozmarem. Obvykle se stejně buď netrefíte a nebo to stejně předáte počítači, protože vaše zásahy vámi ovládaným jedním kanónem nemívají valného smyslu v rámci celé palebné síly flotily, kterou stejně počítač bude u ostatních děl řídit.


Ve hře lze zvolit odehrání konkrétní bitvy, která obvykle věrně popisuje historickou událost, včetně síly jednotlivých stran a zúčastněných lodí. Dále je možno zvolit kampaň od určitého časového období. Tam už vaše síly, a jaké lodě vyšlete do bitev, spočívají ve vašem komplexním plánování, takže odstartujete sice částečně věrně hon na Graf Spee, ale další etapy se již budou vlastně odvíjet od toho, jak si v té bitvě povedete a jaké síly vám zbydou do dalších bojů. 


Může se vám tak stát, že Bismarck budete prohánět úplně s jiným svazem lodí, jelikož Hood budete třeba opravovat v přístavu Scapa Flow po předchozí bitvě a proti Bismarcku jej nepůjde nasadit. Ve hře je tak i notná dávka strategie a tak je docela vlastně na pováženou, zda jde o pauzovací realtimovou strategii, nebo simulaci. Ale přeci jen se kloním k simulaci, jelikož to komplexně simuluje chod námořních operací.

 
Abych hru ještě více přiblížil, zkusím popsat nějaké ty mise či kampaň za Brity. Klíčovým přístavem je pochopitelně Scapa Flow na severu Británie, kde Britové udržovali stěžejní část své flotily už jen proto, aby bránili průniku německých lodí do Atlantiku. První fáze hry spočívá v zachycení svazu německých kapesních bitevních lodí, které vedl Graf Spee, jejíchž cílem je průnik kolem Scapa Flow a následné potápění konvojů mířících z USA a z Afriky do Británie. 


Nejprve je třeba hlídkovat v oblasti. Jakmile vám naskočí zpráva a na mapě lokalizovaný svaz nepřátelských lodí, tak jdete do akce. Ve Scapa Flow si vyberete do svazu lodí ty, kterými chcete Graf Spee se svým svazem pronásledovat a vydáte se mu po stopách. Nepřítel vám samozřejmě bude unikat a tak budete potřebovat dobrý odhad a také aspoň 2 - 3 svazy, které po nepříteli budou pátrat na různých místech Atlantiku.


Jakmile některý z vašich svazů lodí narazí na nepřítele a dostane se do kontaktu, nastane bitva. A tady již manévrujete, určujete směr, v jaké pozici se proti nepříteli postavíte, zda proti němu vyšlete torpédoborce, letadla a které lodě budou na koho pálit. 


U střelby můžete ovlivnit, na který cíl bude která loď střílet, jakou formou nepřítele budete ostřelovat. Zda rychleji ihned po nabití, ale méně přesně, anebo zda bude probíhat po každém zásahu korekce dělových věží. Také lze zvolit rozptyl střelby, zda bude hustší a na jedno místo a nebo budete střílet ve větším rozptylu. A nakonec tady máme možnost střel, které způsobí požár na palubě, či naopak střel, které se budou snažit prorazit trup lodi.


Pozornosti nesmí uniknout report poškození lodí. Každá loď má omezený počet dělníků na opravy, hašení požárů, čerpání vody a dalších aspektů, které i po zásazích udrží vaši loď nad vodou a v provozu. Je třeba pečlivě volit priority, zda nejprve necháte opravit dělovou věž, abyste co nejrychleji posílili palebnou sílu a nebo raději odčerpáte vodu v zaplavených sektorech lodi, abyste nešli ke dnu.


Možností je tedy spousta, můžete se bavit i vysíláním letadel z letadlových lodí, případně vysílání torpédoborců. Obojí chce už docela výrazný skill v taktice, protože torpédoborce a letadlovky jdou obvykle ke dnu jako prví. Zajímavé jsou detaily, jakože je třeba letadlovou loď natočit proti větru, aby se letadla vznesly. 


Když takhle uženete Graf Spee, je třeba sesumírovat poškození a ztráty. Pokud jste hráli nerozumně a hodně plýtvali, tak počítejte s tím, že v další fázi kampaně dojde k nasazení německých lodí Sharnhorst a Gneisenau, u afrických břehů se vám bude potulovat Lutzow (Deutschland) a jestli je nevyřídíte dost rychle a efektivně a většinu vašich lodí budou opravovat po těchto akcích ve Scapa Flow, tak pohoříte v operaci Rheinübung, tedy slavném honu na Bismarck.


Aby byla kampaň alespoň trochu odrazem historie, tak během plynutí času dochází k nevyhnutelným historickým eventům. Takže při obsazení Norska Německem na vás vyskáče počet ztrát i ve vašem loďstvu a o mnohé staré lodě prostě přijdete tak jako tak. Ale není se čeho bát, spousta jich naopak získáte uvedením nových lodí do provozu.


Samozřejmě nemusíte hrát jen za Brity, můžete si to zkusit i za Němce, takže slavného Bismarcka můžete nejen potopit, ale taky si za něj zahrát a naopak zatopit Britům. Pro mě je Bismarck velká modla, byť to byla loď nepřítele, musí se prostě uznat, že ty diktátorské režimy ve jménu své tyranie byly schopny vyprodukovat opravdu monumentální lodě, byť se nakonec ukázaly jako těžkopádné a vzhledem k tomu, že se na ně nepřítel obzvláště soustředil, neměly dlouhou životnost.


Great Naval Battles je opravdu svým způsobem edukativní software. Dozvíte se zde spoustu z historie jak z manuálu, tak z popisků ve hře samotné.  A navíc si tu historii můžete zkusit tak nějak zahrát. Skoro bych to doporučil na předváděčku do škol do hodiny dějepisu. Pro mě tato hra znamená další prvek ke komplexnímu doplnění mého koníčku a zájmu o události druhé světové války, o námořní bitvy, bitevní lodě a mohl bych tady na toto téma toho napsat ještě spoustu.


Povinně se taky musím zmínit o grafickém zpracování. To je popravdě nostalgické, v tehdejší době jsme toužili po takovýchto výhledech z dalekohledů. Dneska si leckdo asi řekne, ty jo, co to je za změť pixelů, raději budu koukat na věrné modely ve World of Warships. Jenže, kde zažijete takovou úžasnou taktiku s puncem historické věrohodnosti? Navíc půdorysy lodí jsou opravdu parádní a schématicky detailní.


Abych nepřechválil, hra má drobné chybky po té technické stránce. Klik myší na položky v menu funguje někdy nepřesně a celé se to místy ovládá kapánek těžkopádně. Ale to jsou takové drobnosti, které mi nemohly pokazit zážitek.


Takže vzhůru do Atlantiku a potopit slavný Bismarck. Kdo má tohle téma rád, zajímá jej historie (jak lidstva, tak ta herní :-) a nevadí mu obstaróžní grafika, najde v této hře své kouzlo a pobaví se na mnoho hodin. Ty pocity, kdy se vám podaří excelentní manévry, dobré rozestavení lodí a jásáte nad každým zásahem nepřátelské lodi, to nemusím myslím nijak detailně rozepisovat. Potopit Bismarck bez ztráty křižníku Hood je vždy hodné oslavy. A třeba se v rámci této hry něco i nového dozví z historie. Tak, a mám za sebou poslední 2020 článek pro blog, přes svátky jsem tomu po pravdě moc nedal, tak aspoň takovéto zakončení roku :-)

80%

Ringo 


Ještě jednou podotýkám, že má fascinace Bismarckem není fascinací k zemí, která jej vyrobila, ale je to to prostě obdiv k lodi. Můj postoj je odjakživa probritský a bylo mi ctí tuto loď za Brity v této hře poslat ke dnu :-) A jinak když máme ty vánoce, byl jsem potěšen tímto vánočním dárkem :-)





Komentáře

  1. Parádní příspěvek, parádní hra. Příští rok si dávám jako jasnou povinnost (možná k tomu přidám i Task Force 1942. No a stavebnicovej Bismar jako třešnička na dortu :)

    OdpovědětSmazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Baldurs Gate

Jakub Červinka a jeho definice dungeonu - Jak definovat žánr dungeon díl 2.