Stronghold: Dungeons&Dragons Kingdom Simulator

Platforma: PC / Žánr: Strategy-RTS / Developer: Stormfront Studios/ Vydavatel: Strategic Simulations Inc. / Rok: 1993

V roce 1993 se sešly hned dvě velmi zajímavé budovatelské strategie. A to The Settlers od BlueByte a Stronghold od Strategic Simulations Inc. Obě hry byly o budování království, obě hry shodou okolností používaly stavění budov v podobě postupného nahazování konstrukce a v obou budovatelských strategiích se i bojovalo. Vlastně to bylo cílem celého ekonomického snažení. Více lidí, více jídla, více peněz, pak budovy na vojenské vybavení a hurá do boje.

Obě hry byly ve skutečnosti v detailech natolik odlišné, že nemá cenu je dále srovnávat. Pojďme se soustředit na Stronghold samotný. Jak už je u SSI zvykem, máme hru podpořenou pravidly Dungeons&Dragons a to dává této strategické hře velmi zajímavé možnosti. Na začátku hry si normálně nahazujete kostkou statistiky, vybíráte povolání a vytvoříte si tak hlavní charakter. Od vašich statistik a povolání se bude vlastně vše vyvíjet.

Uvedu příklad. Naházím si statistiky tak, abych měl nejvyšší vlastnost inteligenci. Z povolání vybírám mága. Následně vybírám na obrovské mapě místečko, kde bude umístěn můj hrad. Moje populace se odteď specializuje na magii. Stavím první domy, první farmy a obchody. Tím si zajistím růst populace, jídla a peněz. 

Později stavím magické školy, aby s má populace mágů rychleji trénovala. Mohu postavit klenotnictví, kde se budou vyrábět např. prsteny +1 k obraně, kterými vybavím celou populaci. Hlídkovací věže odhalí nepřítele, hradbami mohu obehnat části království, kde je vysoká pravděpodobnost průniku nepřátel. Je možno narazit na doly na zlato a jiné rudy, které výrazně pozvednou ekonomiku, stejně jako jde zužitkovat místní lesy pomocí myslivosti. Celková nabídka budov, které postavíte,  nakonec vyústí ve vybudované plně funkčí středověké město se zemědělstvím, průmyslem i zábavou například v hospodách.

A nyní se musím zmínit o úžasné personifikaci každičkého panáčka na mapě znázorňujícího jednotku populace. Ono se tady trénuje dle pravidel D&D a ty postavičky vám prostě levelují a zlepšují tak svou útočnou sílu, hit pointy a další schopnosti. To vše bude potřeba v boji proti nepříteli, který tak, jako vy, nedaleko zvelebuje své království a trénuje populaci podobným způsobem. Brzy si všimnete trojúhelníku, v kterém si můžete nastavit poměr toho, jak se má vaše populace v globálu chovat. Zda vyváženě a nebo jí přidělíte více aktivity z položek tréning, stavění nebo verbování. Dle toho se buď rychleji staví, trénuje nebo se obsazují další sektory na mapě.

Aby nebylo vše tak jednoduché, můžete si ke svému hlavnímu královskému hradu postavit další 4 pevnosti, které dáte do správy dalším členům vaší party. Ano, jak jste si vytvořili vlastní hlavní postavu, lze si takto navolit další (až 4) kumpány různých profesí či ras. Opět jim naházíte statistiky, jako před tím sobě a doslova si vytvoříte partu jako v nějakém RPG nebo dungeonu. Povolání jsou kalsická - fighter, klerik, mág. Pak jsou tady rasy trpaslík, elf a pod. Každá rasa má jinou vizualizaci budov a samozřejmě vzhledu populace. Dále se liší schopnostmi, takže je dobré si zvolit různých pěti druhů ras a povolání, jejichž populace pak povedete do boje. Každý z vaší party má vlastní ekonomiku, ale jako vůdce můžete samozřejmě své kumpány zadotovat.

Budování probíhá následovně. V každém sektoru mapy, kde se ocitne jednotka vaší populace, máte 4 políčka na 2D vyobrazení krajiny jakoby z vlastního pohledu. Na tato 4 políčka stavíte budovy, které si vyberete. Některé zabírají i dvě políčka, na to je třeba dávat pozor. Vaší lidé pak nahodí lešení a staví. Následně, co práce na stavbě skončí, můžete profitovat z postavené budovy. 


Po té, co vyšperkujete ekonomiku, a dostatečně vycvičíte a vyzbrojíte klasicky dle pravidel D&D svou populaci, si můžete troufnout vyslat jednotky na nepřátelské území. Vyznačíte priority, kam je třeba útočit a jednotky se statusem Ready, který ručně nastavíte, se vydají do útoku. Tady to trochu opravdu připomíná The Settlers, protože útočníci i obránci  bojují automaticky. Vy jen vydáváte příkaz, kam mají vést útok.


Nepřátelé mají po mapě rozesety své pevnosti s populaci okolo, a pravidla D&D z toho činí opět velmi originální záležitost. Máte tu různé koboldy, škorpióny, zlé válečníky, prostě jak to vše známe ze známých RPGček od SSI s licencí D&D nebo AD&D. Stejně tak, jako vy, nepřátelé levelují a je dobré si dát pozor, aby vám nepřerostli přes hlavu. A nebudete útočit samozřejmě jen vy. Občas se na válečnou výpravu pustí i soupeř a je dobré být na toto připraven nejen trénovanými jednotkami, ale klidně si své království můžete obehnat hradbami.


Ekonomický koncept není sice složitý, ale je docela peklíčko dokázat jej vyvážit tak, abyste v zimním období, kdy vám značně poklesne příjem peněz i jídla, že nemáte ani na údržbu budov, které se tak začnou postupně hroutit, nepřišli na buben. Není nic snadnějšího, než zkrachovat tím, že budete po okolí pleskat budovy jen tak, jak se vám zlíbí, protože na to zrovna na jaře máte. Hra má mimochodem vynikající systém statistik, kde si můžete v přehledkách nechat vytavit, kolik kde máte jakého typu budov, na jaké úrovni, kolik jednotek vaší populace je na jakém levelu zkušeností a podobně.


Ano, jak jsem naznačil, fungují tady 4 roční období a v každém se vám dle toho mění produkce a příjmy. Vždy je velmi důležité se připravit na zimu. Pokud si naverbujete 4 další kumpány, tak nelze zapomínat na to, že kromě vaší hlavní populace se nutně potřebují rozvíjet i oni. Hra naštěstí umožňuje i jistou automatizaci v podobě auto-build. Takže pokud by měl hráč obavy, že neukoučuje vše najednou, může lecos svěřit umělé inteligenci. Hra mimochodem běží v reálném časovém režimu, ale ten lze zpomalovat i zrychlovat. Není to nic akčně hektického. Naopak, máte spoustu prostoru k rozvážnému jednání.


Nakonec si nechám technické zpracování. Je totiž jedním slovem úžasné a pohled na panorámata postupně začnou zaplňovat nádherné malebné scenérie středověké zástavby v krajině. Roční období mění krajinu vizuálně, takže v zimě se pokryje sněhem. Po krajině se šipkami můžete pohybovat kupředu, dozadu a do stran. Jde o statický pohled na určený sektor z jedné strany, nelze se nijak otáčet a dívat se na scenérii z jiného úhlu, ale ničemu to nevadí. I tak dokáže hra nabídnout krásné výhledy. Zatímco v The Settlers jste na krajinu koukali shora, tady ji máte z vlastního pohledu, jako byste se procházeli po vlastních polích a vesničkách. Více napoví obrázky okolo.


Kdybych přemýšlel, co by se dalo hře vytknout, tak snad jen až přílišná automatizace střetů s nepřítelem. V pohybu nepřátel není v podstatě žádná závratná logika. Jen se ochomítají okolo, zabírají svůj životní prostor a když na vás narazí, dojde k boji. Organizovaněji probíhají zničující finální invaze, kdy se jedna nebo druhá strana vycvičí natolik, že si troufnou na jakýsi cílený útok. Ale ten mnohdy spočívá jen v tom, že nás mnógo, hurá na ně a trochu je ohlodáme, případně položíme na lopatky, pokud jsou příliš slabí. Mnoho taktiky v tom hledat nelze. Jednotlivá království se prostě rozrůstají, trénují a nakonec se začnou vzájemně vytlačovat, když se střetnou jejich životní prostory. Nebýt toho, dám i o 5% ve finálním hodnocení více. 


Nicméně i tak je Stronghold jednoznačně jedna z nejoriginálnějších budovatelských válečných strategií, která nemá následovníka, přitom by se pokračování tolik nabízelo. Ale má to jednu výhodu. Tato hra není nahraditelná a tím je vlastně nesmrtelná. Kdo si chce užít gameplaye, jaký nabízel Stronghold od SSI z roku 1993, nemá jinou volbu, než sáhnou právě po této geniální hře. A k tomu se na ty kreslené panorámata tak krásně kouká. Hory v pozadí mi dost evokují Beskydy :-)

Hodnocení: 85%

Ringo






Komentáře

  1. Skvělá hra. Na jaře jsem ji málem rozehrál, ale nakonec vyhrál EoB.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám ji aktuálně zase rozehranou a je tam hodně zajímavých nápadů. Řídit s pětičlennou partou naházenou D&D způsobem a řídit národy, kde každý človíček dle pravidel D&D leveluje a dostává výbavu dle postavených dílen ve městě....jako fakt dobré, překvapuje mě to dnes více, než když jsem to hrál v devadesátých létech :-)

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Ishar: Legend of the Fortress

Pokémon - dětinská záležitost nebo komplexní fenomenální RPG?