Death Gate

Platforma: PC / Žánr: Adventura / Developer: Legend Entertaiment / Vydavatel: Legend Entertaiment / Rok: 1994



Legend Entertaiment jsou známý svým specifickým pojetím adventur viděných z vlastního pohledu, řízenými širokou škálou několika desítek slovních příkazů. Množství použitelných slovíček, z kterých se příkazy skládaly, vyžadovalo i hlubší znalosti angličtiny. Hry jako Spellcasting, Eric The Unready a hlavně Gateway dle knihy Frederika Pohla, jsou adventurním maniakům notoricky známy. Death Gate již patří do druhé generace legenďáckých her s pokročilejší grafikou a přívětivějším ovládáním, a také zúžením příkazů na přijatelné množství ve stylu her Lucas Arts nebo Sierry. Do této generace se řadí například také Companions of Xanth, Shannara, Mission Critical nebo Superhero League of Hoboken.


Záliba Legendu ve využití knižní předlohy pro svou hru se kromě Gateway a Shannary nevyhnula ani Death Gate. Ovšem není to ničemu na škodu, možná spíše naopak. Pokud znáte tvorbu od Margaret Weis a Tracy Hickmana, tak kromě Dragonlance jistě znáte i sedmidílnou ságu Death Gate. Pokud neznáte, tak věřte, že ji po této hře chtít znát budete. Mě na příklad dovedla k tomu, že jsem si sérii knih Death Gate hned po hře sehnal a přečetl (kromě dílu 2, Hvězdy Elfů, zoufale nesehnatelný díl, ale díky hře jsem mohl být kapku v obraze a pokračovat v četbě dalších dílu i bez něj).


Death Gate oplývá zvláštní atmosférou, která na jednu stranu působí až strojově chladně a precizně (v dobrém slova smyslu), na druhou stranu budete svědky úžasné líbivé kresby, která snad knihy nemůže vystihnout lépe.


Jako hrdina Haplo dostanete za úkol získat klíče čtyř světů, které máte sjednotit znovu v jeden, což přesně odráží první 4 knihy. Jde o svět  trpaslíků, lidí a elfů - Arianus, Pyran - zelený svět titánů, Abarrach - pouštní svět nemrtvých a nakonec svět Chelestra, domovina Sartanů. Je zde však ještě pátý svět a to vězení Labyrint.


Celý příběh se točí kolem dávné války Patrynů a Sartanů. Jde o alternativní historii Země. Když Sartani válku ukončili, rozdělili Zemi na zmíněné 4 elementální světy a pátý Labyrint, do kterého za trest Patryny uvěznili za jejich zločiny. Nechci moc spoilovat děj, tak zmíním jen takové neucelené střípky.


Hlavní hrdina Haplo je mimochodem Patryn, člen oné poražené, za zločiny uvězněné, rasy. Xar, který vás hrou bude provázet a dávat vám úkoly, rovněž Patryn, uprchl z Labyrintu. Nějak selhala ostraha. Zjistil, že se po Sartanech slehla zem a vás si vytáhl z Labyrintu na pomoc, protože zjevně došlo k nějaké katastrofě. Ne, že by mu po Sartanech bylo smutno, ale prostě je to zvláštní záhada, která nevěstí nic dobrého. A tomuhle máte přijít na kloub. Cílem Xara je samozřejmě otevřít Labyrinth a osvobodit Patryny. Kouzlem nechtěného je pátrat po zkáze vlastních věznitelů a možná přijít na to, že existuje ještě větší zlo, ohrožující oba znepřátelené národy.


Mezi světy se pohybujete zvláštní létající plachetnicí se speciálním přístrojem, který otevírá brány, jimiž se mezi jednotlivými světy přesouváte. Příběhem se posouváte přes logické úkoly, které jsou příjemně obtížné, ale nijak zásadně frustrující, jako se to občas v některých hrách od Legendu stává díky nutnosti spojovat správně slova, nebo klasickému pojetí legenďáckých vtípků a slovních hříček. Jak je hra precizní v aplikaci knižní předlohy, tak to platí i pro logické úkoly. 


Hra si mě okamžitě tímto získala, navíc se mi do paměti navždy vryla úžasnou atmosférou a grafickým pojetím. Cestování mezi různými světy je dobrodružstvím v pravém slova smyslu, každý svět má určitou dávku napětí. Do fantasy se zde vměstnává až Da Vinciovská fantasie v podobě létajících strojů. Celkové scéně navíc napomáhá výhled vlastníma očima. Když se dostatečně nabažíte hry a nakonec ji i dohrajete, budete chtít vědět více a začnete, tak jako já, shánět knihy :-)


Death Gate je na poli adventur pro mě natolik geniální zážitek, že mám tuto hru jasně zařazenou v TOP 5 adventur. Navíc bych ji ohodnotil jednoznačně jako jednu z nejlepších her od Legendu. Hra, která mě přiměje k četbě literární předlohy, dle kterého byla vytvořena, pro mě má navíc vždycky určitou přidanou hodnotu. 

Hodnocení: 100%

Ringo

Poznámka: Obrázky jsou převzaty z Mobygames.

Komentáře

  1. Podobně jsem to měl s Ramou od A. C. Clarka. Hra v němčině, kulový jsem tomu rozuměl a tak jsem se dostal ke knížkám. Poté už mi ta němčina k pochopení děje ve hře nevadila a rozhodně šlo o nezapomenutelný zážitek (jak u hry, tak i v případě knih).

    OdpovědětSmazat
  2. Další z her, o kterých jsem nikdy neslyšel, které mne minuly. Díky. Mimochodem, Gateway byla jedna z mých prvních originálních her. Příloha k časopisu, ale nikdy jsem ji ani nenainstaloval (tehdy jsem neměl ani Amigu, natož PC).
    Grafické pojetí je úžasné.

    OdpovědětSmazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak definovat žánr Dungeon - názorová výměna Richmond, Elemir, Anorak(jvempire), StriderCZ a Ringo

Eye of the Beholder - report č. 1

The Elder Scrolls: Arena